کیفیت، داستان بی پایان نان/ سفره ها هم چنان در انتظار نان با کیفیت
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۵۵
شناسه : 268939
6

مردم بیش از توجه به افزایش قیمت نان، کیفیت نان را دغدغه اصلی خود عنوان و لزوم نظارت بیشتر را در این زمینه درخواست دارند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، قیمت نان افزایش می یابد، این خبری بود که در روزهای گذشته تیتر یک رسانه های کشور شد و البته با واکنش های مختلفی هم مواجه شد.

نان قوت غالب مردم بوده و پای ثابت سبد کالای خانوارها به حساب می آید و بنابراین نمی توان از کنار اخبار مربوط به نان به آسانی گذشت، چرا که تامین نان به عنوان یکی از مهمترین سبد غذایی خانوارهای ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ایجاد مشکلات در این زمینه می تواند نارضایتی شهروندان را در پی داشته باشد.

کیفیت و قیمت، دو موضوع مهمی هستند که مورد توجه مردم در مورد قوت غالبشان است که می تواند منجر به کاهش سهم نان در سبد کالای خانوارهای کم درآمد و دهک پایین جامعه شده و یا برعکس افزایش آن شود.

در روزهای گذشته که خبرهایی مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت نان منتشر و سپس تا اطلاع ثانوی متوقف شد، باز هم بحث کیفیت نان به مطالبه و موضوع اصلی در میان مردم تبدیل شد.

کیفیت نان موضوعی است که همواره دغدغه ثابت مردم بوده و در هر صورتی مردم خواهان افزایش کیفیت نان های تولیدی بوده است.

برخی از مردم از کیفیت نان های تولیدی رضایتمندی کافی را نداشته و در صورتی از افزایش قیمت نان استقبال می کنند که کیفیت نان های تولیدی افزایش یابد.

تعدادی از شهروندان میاندوآبی در گفت وگوهایی که با ما داشتند، ضمن ابراز نارضایتی از کیفیت نان در برخی از نانوایی ها، خواستار افزایش کیفیت نان ها شده و در اظهار کردند: امیدوارم مسئولان به تخلفات نانوایان سودجو رسیدگی کرده و فکری هم به حال کیفیت نان بکنند.

این شهروندان اظهار داشتند که نان برخی از نانوایی ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و بیشتر آنها دور ریز هستند و این در حالی است که مردم نیز از لحاظ اقتصادی در مشکل بوده و برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستند.

برخی از شهروندان نیز به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرده و گفتند: بهتر است مسئولان قبل از افزایش قیمت توان خرید مردم را در نظر بگیرند چون با این افزایش قیمت شاید عده ای از مردم که درآمد ناچیزی ندارند حتی برای تهیه نان شب خانواده خود با گرانی هایی که در بازار وجود دارد ناتوان باشند.

اما نانوایان نیز کیفیت نان را مربوط به نوع آرد دانسته و می گویند: کیفیت نان تولیدی ارتباط مستقیمی با نوع و کیفیت آرد دارد و اگر آرد از کیفیت خوبی برخوردار باشد نان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار بود و مردم راضی می شوند.

از سوی دیگر نانوایان به عدم افزایش قیمت نان در چند سال گذشته نیز اشاره کرده و می گویند: با توجه به افزایش هزینه های جاری، افزایش قیمت نان ضروری است.

ورود مجلس به طرح افزایش قیمت نان

اما بعد از اینکه خبر افزایش قیمت نان مطرح شد، برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

در این زمینه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد شدید از طرح افزایش قیمت نان در روزهای آینده گفت که در صورت چنین اتفاقی، مجلس ورود خواهد کرد.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با انتقاد از افزایش قیمت نان در شهرهای مختلف کشور، گفت: اقدام دولت در افزایش دستوری قیمت نان منطقی نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید در افزایش قیمت نان تجدیدنظر کند، اظهار داشت: دولتمردان ادعا می‌کنند که در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم که همین مسئله این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا قیمت نان باید افزایش یابد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تصریح کرد: در شرایطی شاهد افزایش قیمت نان مورد نیاز مردم هستیم که نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان نیز تغییری نکرده است؛ افزایش در قیمت نان باعث می‌شود که اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه که بعضا قوت قالب‌شان نان است، قادر به تهیه آن نباشند.

افضلی اضافه کرد: موضوع افزایش بی رویه در قیمت نان باید کارشناسی باشد، در غیر اینصورت مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد و ابعاد آن را موشکافی می‌کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه باید پاسخگوی افزایش قیمت در نان باشند.

افزایش کیفیت خواسته اصلی مردم

با توجه اخبار منتشره و گزارشات میدانی و نظرخواهی از مردم در مورد افزایش قیمت نان؛ دغدغه اصلی مردم کیفیت نان است.

مردم می گویند که بعد از هدفمندی یارانه‌‌‌ها تا حدی کیفیت نان افزایش پیدا کرده است و اکنون از صف‌‌‌‌های طولانی برای خرید نان خبری نیست اما با توجه به اینکه احتمال اجرای طرح افزایش قیمت نان وجود دارد، مشخص نیست که آیا کیفیت نان های تولیدی نیز  افزایش خواهد یافت یا خیر.

به نظر می رسد که مردم بیش از توجه به افزایش قیمت نان، کیفیت نان را دغدغه اصلی خود عنوان و لزوم نظارت بیشتر را در این زمینه درخواست دارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.