کشاورزی، پیشران توسعه اقتصادی و تولید در میاندوآب
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
شناسه : 308809
1
میاندوآب قطب کشاورزی بوده و این بخش می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در این شهرستان و منطقه داشته باشد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، میاندوآب قطب کشاورزی در منطقه به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور دارد.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، بیش از ۲۳ هزار بهره‌بردار، در بخش کشاورزی میاندوآب مشغول به کار بوده و اشتغال، گردش مالی و اقتصاد شهرستان نیز وابسته به بخش کشاورزی است.

بر اساس آمار ارائه شده میاندوآب دارای ۴۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت شامل بیش از ۳۶ هزار هکتار اراضی زراعی و هشت هزار هکتار باغی و نیز ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک بوده و تنوع محصولات تولیدی در حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، دام و شیلات بسیار بالا بوده و بیش از ۵۰ نوع محصول در این شهرستان تولید می‌شود.

بخش کشاورزی در رونق اقتصادی منطقه تأثیر بسزایی دارد

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و موقعیت این شهرستان، گفت: میاندوآب قطب کشاورزی بوده و کشاورزی در این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد.

مهدی عیسی زاده با بیان اینکه بخش کشاورزی در رونق اقتصادی منطقه تأثیر بسزایی دارد، افزود: تأمین آب، بزرگ‌ترین چالش منطقه و عمده‌ترین مشکل بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب است.

وی گفت: باتوجه‌به کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر و محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم‌آبی است.

عیسی زاده با تأکید بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تأمین اعتبار مالی موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی آب‌وخاک میاندوآب، تصریح کرد: بازبینی در نحوه محاسبه و تخصیص حق به بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب ضروری است.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز و تلفات آب در مسیر سد شهید کاظمی تا میاندوآب، گفت: حق به بخش کشاورزی باید در محل تحویل آب یعنی بند انحرافی نوروزلوی این شهرستان محاسبه شود.

کشاورزی جایگاه مهمی در توسعه و شکوفایی اقتصادی میاندوآب دارد

سرپرست فرمانداری ویژه میاندوآب نیز در این زمینه با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و اهمیت آن، گفت: تولیدات بخش کشاورزی جزو نیازهای اولیه مردم بوده و ادامه حیات انسان‌ها در گرو تداوم و پایداری تولیدات کشاورزی است.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه بخش کشاورزی جایگاه مهمی در توسعه و شکوفایی اقتصادی این شهرستان دارد، افزود: میاندوآب قطب تولید و قلب کشاورزی استان بوده و بخش قابل‌توجهی از تولیدات کشاورزی استان در این شهرستان تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: تأمین امنیت غذایی جامعه حاصل تلاش و همت والای کشاورزان، تولیدکنندگان و متخصصین بخش کشاورزی است.

سرپرست فرمانداری ویژه میاندوآب گفت: پایداری تولید، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در بخش کشاورزی مدنظر مدیران و مسئولان جهاد کشاورزی باشد.

 نقش مهم کشاورزی در تولید و توسعه اقتصادی

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: کشاورزی رکن اصلی توسعه، تولید و اشتغال‌زایی و محور اقتصاد مقاومتی است.

رضا مقدم افزود: با افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از دانش و علم روز در کشاورزی، می‌توان به جهش تولید، خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی دست‌یافت.

وی با اشاره به اینکه دشت زرخیز میاندوآب قطب دامپروری و کشاورزی استان است، اظهار کرد: این شهرستان دارای ۴۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت شامل بیش از ۳۶ هزار هکتار اراضی زراعی و هشت هزار هکتار باغی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: شهرستان میاندوآب دارای نزدیک به ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک است.

دشت حاصلخیز میاندوآب دارای پتانسیل‌های بالایی برای تولید محصولات کشاورزی است و باید از ظرفیت‌های موجود در این شهرستان در راستای شکوفایی بخش کشاورزی، افزایش عملکرد و ارتقای بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.

باتوجه‌به ظرفیت بالقوه و فرصت‌های بی‌نظیر میاندوآب در بخش کشاورزی، این حوزه می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق مختلف این شهرستان داشته باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.