کرونا لذت اوقات فراغت را از کودکان و نوجوانان گرفت
۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
شناسه : 294970
7
تابستان امسال با وجود شیوع ویروس کرونا، کودکان و نوجوانان لذتی از بابت فرارسیدن فصل تابستان ندارند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، یکی از دغدغه‌ های اصلی والدین با شیوع ویروس کرونا چگونگی پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه و فعالیت محدود اماکن تفریحی و آموزشی است و می توان گفت کرونا لذت اوقات فراغت و تابستان را از کودکان و نوجوانان گرفت.

فصل تابستان از راه رسید، همان روزهایی که چند سال پیش تمام دانش آموزان برای رسیدن تعطیلات تابستانی، لحظه شماری می‌کردند اما حالا این روزها چهره متفاوت ‌تری را به خود گرفته است.

با شیوع ویروس کرونا، بازی و سرگرمی‌ های لذت بخش تابستان نیز از ذهن کودکان پر کشید و ترس از این ویروس، صدای بازی آنان را در گوش خاطره‌ ها جا گذاشت و رفته رفته کودکان به سمت استفاده از فضاهای مجازی سوق یافتند.

در حال حاضر با آمدن فصل تابستان، سپری شدن اوقات فراغت فرزندان به یکی از اصلی‌ ترین دغدغه ‌های والدین تبدیل شده است چرا که ممکن است نبود اوقات فراغت لذت بخش و افزایش استفاده از فضاهای مجازی، زمینه ساز ورود آنان به آسیب‌ های اجتماعی شود.

اوقات فراغت و نحوه سپری شدن آن، یک دغدغه است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: در حال حاضر اوقات فراغت و نحوه سپری شدن آن، به یکی از دغدغه ‌های مهم خانواده‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است.

جواد زاهدی با اشاره به ادامه یافتن فعالیت ‌ها به صورت برخط و آنلاین در فضای مجازی بر اثر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: برای اولین بار فعالیت ‌های ادبی، فرهنگی و هنری تخصصی کودکان در کشور در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار می‌ شود.

وی، تاکید کرد: تمام کارگاه‌ ها و خدماتی که در مراکز کانون ‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت حضوری به دانش آموزان ارائه می ‌شد در حال حاضر به صورت مجازی ادامه می ‌یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی به ارائه ۴۰ عنوان کارگاه تخصصی در استان تأکید کرده و توضیح داد: علاقه مندان می‌توانند از یکم تا ۱۳ تیر ماه با مراجعه به سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کارگاه‌ های تخصصی ثبت نام کنند.

زاهدی ادامه داد: نجوم، بازیگری، داستان نویسی، شعر سرایی، نوشتن خلاق، موسیقی (بلز)،‌ موسیقی (فلوت)، شعر و قصه، خوشنویسی، نقاشی، کاردستی (ساخت عروسک)،  فلسفه برای کودکان (کودک و اندیشه)، کاغذ و تا (تزئینات)، حال خوش زندگی (شادی و نشاط)، (مهارت نوجوان هوشمند هیجانی)، (مهارت نوجوان جرأتمند) و بازی و سرگرمی(شطرنج) از جمله کارگاه های مدنظر است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرایی می شود.

تولید محتوا در فضای مجازی

وی با تأکید به راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی تخصصی در راستای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بیان کرد: شیوع ویروس کرونا فرصتی برای تولید محتوا در فضای مجازی شد؛ اقدامی که اغلب خانواده‌ها نیز انتظار داشتند تا محیطی مناسب در فضای مجازی برای کودکان فراهم شود که اکنون نزدیک به یک سال است که این اقدام توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌گیرد که البته با گذشت زمان، شاهد توسعه کمی و کیفی خواهیم بود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به محدود شدن فعالیت‌های حضوری با شیوع ویروس کرونا اشاره کرده و گفت: تأثیرگذاری فعالیت‌های حضوری بیشتر از فعالیت‌های مجازی است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به محدود کردن فعالیت‌های حضوری شدیم که با توجه به مناسب شدن وضعیت کرونایی، طبق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا، برنامه‌هایی برای ارائه کارگاه‌های آموزشی حضوری پیش بینی شده است.

۴۰ عنوان فعالیت برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان

به گفته زاهدی، اوقات فراغت در حقیقت به اندازه اوقات درسی دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است و دانش آموزان با مشارکت در تعدادی از فعالیت‌ها می‌توانند تفکر و خلاقیت خود را تقویت کنند.

تقویت خلاقیت و خودباوری در اوقات فراغت

وی ادامه داد: هر اندازه که خلاقیت و خودباوری در اوقات فراغت تقویت شود به مراتب تأثیر بیشتری در فعالیت‌ های درسی را نیز به دنبال خواهد داشت بنابراین فعالیت ‌های اوقات فراغت، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و کودکان در کانون پرورش فکری از طریق فعالیت ‌های مرتبط با اوقات فراغت و مشارکت‌ های فرهنگی و هنری است که می‌ توانند در عرصه ‌های درسی و علمی نیز پیشرفت کنند.

امیرحسین جعفرنژاد یکی از دانش آموزان پایه هفتم در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، همیشه بعد از اتمام امتحانات همراه با خواهرم در کلاس ‌های یادگیری زبان انگلیسی و ورزشی ثبت نام می‌ کردیم اما با شیوع ویروس کرونا، برای ادامه کلاس زبان انگلیسی مجبور به ادامه دادن آن از طریق فضای مجازی شده ‌ام.

وی ادامه داد: کلاس‌ های حضوری مانند کلاس‌ های برگزار شده در فضای مجازی نیست چون گاهی اوقات قطعی برق و یا مشکلات اینترنت، باعث از دست رفتن کلاس ‌ها می‌ شود.

این دانش آموز گفت: آرزوی تمام دانش آموزان، ریشه کن شدن ویروس کرونا و بازگشایی مدارس و هم چنین تداوم کلاس‌ هایی است که برای سپری شدن اوقات فراغت در آن ها ثبت نام می ‌کنیم.

با شیوع ویروس کرونا، پر شدن و غنی شدن اوقات فراغت فرزندان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ های والدین تبدیل شده است از این رو صاحب نظران نیز بر این باور هستند که اوقات فراغت تضمین کننده سلامت و بهداشت روانی افراد است و اگر چاره ‌ای بدان اندیشیده نشود می ‌تواند زمینه ساز ورود افراد به بزهکاری شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.