کرامت انسانی و عزت مادرانه، جایگاه زنان در انقلاب اسلامی
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 308296
4
از جمله دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکابه‌نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، بانوان حدود نیمی از جامعه ایران اسلامی را تشکیل می‌دهند و در همه عرصه‌ها دوشادوش مردان حاضر بوده و به نقش و وظیفه خود عمل کرده‌اند.

حضور و نقش‌آفرینی بانوان را در پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در دوران دفاع مقدس و عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و علمی به عینه مشاهده کرد.

نگاهی به آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد این بانوان که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه‌های مختلف حضور فعال داشته‌اند، قبل از انقلاب اسلامی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نبودند و مانند جوامع غربی به آنها به دیده یک ابزار و کالا نگریسته می‌شد که انقلاب اسلامی به زنان دوباره کرامت، عزت و احترام بخشید و جایگاه والای زن را در جامعه عینیت بخشید.

در واقع یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکابه‌نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند.

ارتقای حقوق و کرامت انسانی زنان پس از انقلاب

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه انقلاب اسلامی به زنان عزت و احترام و کرامت بخشید، اظهار کرد: جایگاه بانوان بعد از انقلاب اسلامی به جایگاه والایی رسیده و این را در آمار و ارقام و بررسی‌های به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده افزود: بر اساس اعلام و آمار نهادهای بین‌المللی در زمینه علمی ایران اولین کشوری درصد است که عدالت آموزشی در آن برقرار شده و میزان باسوادی بانوان با پیروزی انقلاب اسلامی به ۷۰ درصد رسیده است.

وی گفت: بر اساس اعلام نهادهای بین‌المللی میزان قبولی کنکور بانوان از ۲۵درصد در قبل از انقلاب اسلامی به ۷۰ درصد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رسید درحالی‌که تنها ۱۵ درصد اساتید دانشگاه‌ها بانوان بودند امروزه تنها ۳۰درصد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

حسن‌زاده تصریح کرد: در زمینه ورزشی در ایران قبل از انقلاب اسلامی تنها هفت رشته ورزشی مختص بانوان بود؛ ولی تنها در ۲۰ سال اول انقلاب اسلامی این تعداد به ۳۸ رشته افزایش‌یافته است.

امام‌جمعه میاندوآب افزود: قبل از انقلاب اسلامی در ایران ۹ مربی ورزشی بانوان فعالیت داشت؛ ولی امروز ۵۳ هزار مربی ورزشی بانوان داریم و تعداد داوران زن نیز از هفت نفر به ۶۱ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ برابری تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: تعداد فدراسیون‌های ورزشی بانوان نیز از یک مورد به ۴۹ مورد افزایش‌یافته است.

حسن‌زاده افزود: به اعتراف رسانه‌های غربی و آمریکایی، با پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در حوزه بانوان ایجاد شد که در دنیا بی‌سابقه بوده است.

 بانوان ایرانی تمام تزهای فکری غربی را به چالش کشیدند

امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با شروع فرایند انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲، زنان مسلمان ایرانی همراه با مردان، وارد عرصه مبارزه شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی اظهار کرد: زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، چه در تظاهرات پیش از انقلاب چه در پشتیبانی جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور تعیین‌کننده و فعال داشته‌اند.

وی گفت: با پایان‌یافتن جنگ تحمیلی نیز حضور گسترده و روزافزون زنان در میادین تربیت علمی و اصولی، در میادین تحصیلی و علمی و ورزشی و مدیریتی چهره موفقی از زن مسلمان ایرانی به نمایش گذاشته است.

جلالی تصریح کرد: زن ایرانی با رعایت مرزهای حجاب و عفاف توانسته است مرز‌های جهان‌بینی و تزهای فکری غربی که در خدمت سرمایه‌داری و برده‌داری نوینش است را به چالش بکشد و با جلب‌توجه زنان جهان به خود، برنامه‌ریزی‌های نظام سرمایه‌داری غرب را برهم زند.

تصویب مترقی‌ترین قانون در زمینه حقوق بانوان

نماینده مردم میاندوآب و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این زمینه با اشاره به تصویب لایحه حمایت از حقوق بانوان، گفت: این لایحه مترقی‌ترین قانون در زمینه حقوق بانوان بوده که در این کمیسیون تصویب شده است.

مهدی عیسی زاده افزود: این قانون با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که از چند سال قبل به مجلس ارائه شده بود و برگرفته از آموزه‌های دین اسلام و نظر علما و دانشمندان در زمینه حقوق زنان در جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه بانوان ایران اسلامی در طول ۴۴ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی، همواره یارویاور انقلاب اسلامی بوده‌اند، گفت: بانوان ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس نیز دوشادوش مردان همیشه در صحنه بوده و به نقش خود عمل کرده‌اند که این در دنیا بی‌نظیر است.

عیسی زاده تصریح کرد: انقلاب اسلامی به بانوان عزت و احترام و کرامت بخشید و امروز بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها و در عرصه‌های مختلف اعم از علمی، اجتماعی، بهداشت و درمان و… حضور فعال داشته و خوش می‌درخشند.

آمارهای مقایسه‌ای در شاخص‌های مختلف، به‌روشنی پیشرفت و ارتقای جایگاه زنان و خانواده را در کارنامه عملکرد جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد و درواقع شاخص‌های پیشرفت زنان و خانواده گویای کارنامه درخشان جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.