کارگران مجاهدان سنگر تولید و عرصه اقتصاد کشور/آیا  کسی آرزوی کارگر شدن دارد؟
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
شناسه : 300129
8
کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و عرصه تولید کشور مشغول به فعالیت هستند و نقش اصلی را در این عرصه بر عهده دارند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، از کارگران به عنوان پرچمداران تولید و محرک چرخ اقتصادی یاد می شود و در واقع کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد و تولید  که پیشرفت کشور در گرو آن ها است، به شمار می روند.

کارگران نیز  مانند هر قشر دیگری مطالبات و مسائلی دارند که باید به طور مقتضی به آن پرداخته شود و هفته کار و کارگر فرصت مناسبی است برای بازگو کردن مشکلات و مسائل مرتبط با این قشر عزیز در جامعه.

بر اساس آنچه در جامعه مشاهده می‌شود و واقعیات آماری نشان می‌دهد، کارگران با وجود تمام تلاش و از‌خود‌گذشتگی در حوزه‌های خدماتی و تولیدی، به عنوان قشر کم‌درآمد، مستضعف، رنج‌دیده و گمنام در عرصه خدمت‌رسانی مدیران شناخته می‌شوند و همین امر سبب شده تا نگاه به کارگر بیش از آن‌که ساختارمند و اصلاح‌محور باشد به سوی نگاه ترحم‌آمیز و حمایتی برود.

اما این قشر از مشکلاتی رنج می برند و حل ریشه ای مسائل کارگران، در گرو درک اهمیت این قشر و برخورداری از نگاه صحیح به جایگاه آنان است، امروز کارگر برای فعال نگه داشتن چرخه اقتصاد مقاومتی نیازمند حمایت و رفع موانع معیشت خود است و تنها در این صورت می‌تواند نسبت به جهش تولید و افزایش راندمان کاری واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور فعالیت داشته باشد.

از سال ۹۹تا کنون ۵۹۰۰ کارگر در استان از مقرری بیمه بیکاری بهره برده اند

دبیر شورای هماهنگی کار آذربایجان غربی  در گفت و گو با اروم نیوز، با اشاره به اینکه طبق آمار ۳۸۶هزار کارگر در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: از این تعداد کارگر ، ۲۲۰هزار نفر بیمه اجباری دارند، ۴۵هزار نفر کار گر ساختمانی دارای بیمه و ۸۶هزار کار گر واحد های تولیدی هستند.

علی صحرا نورد با بیان  اینکه یک سوم جمعیت استان را خانواده های کارگری و حد اقل حقوق بگیر تشکیل داده است گفت: حذف دفترچه های درمان تامین اجتماعی منجر شده کارگران خدمات بیمه درمانی را رایگان دریافت نکنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵درصد کارگران در استان را زنان تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۲هزار کارگر میدانی در ارومیه وجود دارد که نیازمند حمایت ها و سازماندهی های از جمله ساخت پایانه کارگری با داشتن امکانات بهداشتی و رفاهی همچون شهر های تبریز، همدان، اصفهان و مشهد هستند.

صحرانورد یاد اور شد: در حال حاضر ۳۵ شهرک صنعتی در استان فعالیت دارند که ۵۰درصد از واحدهای تولیدی مستقر در آنها تعطیل هستند.

دبیر شورای هماهنگی کار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از سال ۹۹تا کنون ۵۹۰۰ کارگر در استان اخراج و از مقرری بیمه بیکاری بهره برده اند، تصریح کرد: با افزایش بیش از ۵۷درصدی دستمزد کارگران در سال جاری برخی سوءاستفاده گران و کارفرمایان در سطح کشور و حتی در استان دست به تعدیل نیرو زده‌اند.

به گفته صحرانورد، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار بیکار در استان شناسایی شده است.

مسئولین باید نسبت به حل مشکلات کارگران اهتمام ورزند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه در این زمینه گفت: چرخه تولید با دست کارگران مخلص، زحمت کش و کوشا می‌چرخد و باید مسوولان و مدیران به حقوق و دستمزد پرداختی به این قشر بیشتر رسیدگی کنند تا زمینه رفاه این قشر بیش از پیش فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی گفت: کار و تلاش حلال در اسلام از عبادات محسوب می شود و تلاشگران در جهت کسب حلال همچون جهادگران در راه خدا هستند.

وی، با بیان روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، خاطر نشان کرد: کارگران سبب چرخش اقتصادی کشور می‌شوند بنابراین  مسئولین باید به کارگران توجه کرده و نسبت به حل مشکلات آنان اهتمام ورزند.

رشد اقتصادی کشور در گرو آسوده خاطر بودن کارگران است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: کارگران شریف ترین و گرامی ترین افراد جامعه اسلامی هستند و از دیرباز دارای شخصیت منزل والایی بوده و با حضور خود در محل کار در پیشبرد فعالیت ها و رشداقتصادی نقش بسزایی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز ، با اشاره به اهمیت رابطه بین کارگر و کارفرما، ادامه داد: در قانون کار نیز تلاش در راستای حمایت از کارگر شده و مدافع خواسته ها و منافع کارگری است.

وی، با تاکید بر اینکه امروزه پشتیبانی از کارگران وظیفه همگان است، تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور در گرو آسوده خاطر بودن کارگران است البته در جامعه ما کم نیستند بانوانی که سرپرست خانواده بوده و علاوه بر وظیفه خود در منزل نان آور منزل نیز محسوب می شوند و باید توجه اساسی داشته باشند.

دیرباز اظهار کرد: باید با پشتیبانی از کارگران در خصوص تکریم شخصت والای آنان اقدام کنیم و از هرگونه ظلمی در حق آنان جلوگیری شود البته اگر در جامعه کوتاهی درخصوص کارگران صورت می گیرد باید سازمان ها و نهادهای مربوطه با تنظیم لایحه ای آن را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گوشزد کنند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، اظهارداشت: افراد مجلس باید در ارتباط گیری با جامعه کارگری بیش از پیش کوشش کرده و نسبت به رفع خلا موجود تلاش کنند.

در قراردادهای بکارگیری کارگران شاهد برده داری نوین هستیم

امام جمعه میاندوآب نیز در این زمینه با تاکید بر اینکه باید به کارگران توجه ویژه ای شود، به عدم پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: حق و حقوق کارگران حق الناس است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده اظهار کرد: در قراردادهای بکارگیری کارگران شاهد برده داری نوین هستیم که کارگر را به کار گرفته ولی درپرداخت حق و حقوق تاخیر وجود دارد.

وی افزود: این موضوع  به هیچ وجه شایسته نیست و باید پرداخت حق و حقوق کارگران در اولویت مسئولان باشد.

دولت باید حمایت واقعی از کارگر داشته باشد

امام جمعه چهاربرج نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مقام و جایگاه کارگران در نزد رسول گرامی اسلام(ص)، تصریح کرد:  اینکه پیغمبر مکرّم اسلام دست کارگر را بوسیدند، فقط یک تعارف نیست؛ این یک تعلیم است و می‌خواهند از کار و از کارگر تجلیل بشود.

جلالی تصریح کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب، به موازات تأکیدات فراوان ایشان بر مسئله اقتصاد و معیشت مردم، موضوع کار و کارگر نیز مورد عنایت و توجه قرار گرفته و می‌گیرد.

وی با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری از کارگران و با بیان اینکه کارگر، ستون فقرات اقتصاد است، اظهار کرد: جامعه‌ی کارگری جزو وفادارترین جوامع به انقلاب و نظام بوده و استقلال کشور وابسته به کار و کارگر است.

امام جمعه چهاربرج افزود: کارگر، عنصر ارزشمند جامعه است و حل مشکل اقتصادی کشور وابسته به ملاحظه ویژه به جامعه کارگری است که در این زمینه دولت باید حمایت واقعی از کارگر داشته باشد.

امروزه به دلیل شرایط سخت زندگی برای کارگران، کسی آرزوی کارگر شدن هم ندارد وهمه دوست دارند کارمند شوند، چرا که لاقل حقوق کارمندان از کارگران بهتر و امنیت شغلیشان هم بیشتر از آنان است و از سوی دیگر باید شرایطی فراهم شود که کارگران برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی در محیط کار دغدغه‌ای جز دغدغه تولید نداشته باشند و نیز ضروری است که مسئولان نگاه و راهکارهای خود را به کار و کارگر با اندیشه امامین انقلاب و تفکر انقلابی، منطبق کنند تا فاصله وضع موجود و وضع مطلوب در این عرصه نیز به حداقل برسد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.