چهارشنبه سوری و لزوم بازگشت به آیین های زیبای سنتی/ شب دلهره آمیز و چهارشنبه ای که دیگر سوری نیست!
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۳۸
شناسه : 299265
9
متاسفانه ورود و ظهور بدعت های غلط و مواد محترفه در سال های اخیر، چهارشنبه سوری یا سه شنبه آخر سال را به یکی از دلهره آورترین روزها تبدیل کرده است
پ
پ

به گزارش زرین خبر، تقویم ورق خورد به سه شنبه آخر سال و چهارشنبه سوری رسیدیم، روزی که از دیرباز با آئین ها و آداب ویژه ای گرامی داشته می شود و مردم آن را با آئین های خاصی جشن می گیرند.

این آئین های باستانی مانند چهارشنبه سوری و.. از دیرباز تاکنون نسل به نسل حفظ شده و به نسل امروزی رسیده است اما در این میان در سال های اخیر این جشن سنتی نیز دچار تحریف شده و در واقع می توان گفت که کم کم آداب ویژه آئین های سنتی جای خود را به پدیده های صنعتی می دهند و دیگر خبری از جشن ها و سنن قدیمی به گوش نمی رسد.

متاسفانه ورود و ظهور بدعت های غلط و مواد محترفه در سال های اخیر، چهارشنبه سوری یا سه شنبه آخر سال را به یکی از دلهره آورترین روزها تبدیل کرده است به گونه ای همه ساله بویژه در سالهای اخیر بارها اخباری را در شب چهارشنبه سوری از مصدومیت ها می شنویم.

متاسفانه در بسیاری از مواقع طعم شیرین چهارشنبه تبدیل به روزهایی تلخ برای خانواده‌ها شده و بسیاری در این روز خبر اینکه فرزندشان دیگر دنیا را رنگی نمی‌بیند را می‌شنوند و سال و بهار نو خود را با اشک و سپری کردن روزهای تلخ خود در گوشه بیمارستان آغاز کرده و یک عمر پشیمانی برای خود و خانواده به بار می آورند.

اما جای تعجب است که باز هم شاهد حوادث دلخراش روزهای پایانی سال در جامعه هستیم حوادثی که عاملان اصلی آنان نوجوانان و جوانان هستند و سهل انگاری این قشر از جامعه گاهی گریبانگیر کسانی هم می‌شود که در آن حادثه دخالت نداشتند.

انتقاد نماینده ولی فقیه از برخی باورهای غلط چهارشنبه سوری

در این زمینه نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به چهارشنبه آخر سال و حوداث و تبعاتی که این روز برای مردم دارد، از کشته شدن چندین نفر از مردم این استان در جهت استفاده از مواد محترقه ابراز تاسف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: لازم است که برخی از عادات‌ها و فرهنگ‌ها و همچنین باورهای غلط را کنار گذاشته و به جای اینگونه مراسمات و خرافات به فکر آزادی زندانیانی باشیم که بخاطر مبالغ ناچیز در زندان حبس شده‌اند.

وی از اینکه چهارشنبه آخر سال علاوه بر تبعات خسارت مالی و جانی که برای مردم دارد از اینکه چنین روزی برای قشر زحمت‌کش شهرداری‌ها ایجاد زحمت مضاعف می‌کند انتقاد کرد و ادامه داد: مرم باید در این زمینه آگاه باشند.

هشدار پلیس به شهروندان درباره چهارشنبه آخر سال

در این زمینه فرمانده انتظامی شهرستان میاندوآب نیز ضمن هشدار و ارائه توصیه های پلیس در خصوص پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، به خبرنگار ما گفت: فرماندهی انتظامی شهرستان میاندوآب همواره با نگاهی جامعه محور و مردمی سعی دارد تا از آسیب ها و حوادث ناگوار در چهارشنبه آخر سال کاسته و با مشارکت دهی یکایک آحاد جامعه، مهمترین و اصلی ترین وظیفه خود که همان استقرار نظم و امنیت است را به بهترین شکل به انجام برساند.

سرهنگ فخرالدین رستم پور با بیان اینکه ما در فرماندهی انتظامی شهرستان به عنوان متولیان نظم و امنیت جامعه برخود می بالیم که پلیسِ چنین شهروندان فهیم و هوشمند و فرهنگ دوستی هستیم، افزود: با همراهی مردم عزیز، در شب چهارشنبه آخر سال به فضل و کرم الهی همانند همیشه، هوشیارانه در کنار مردم شریف  شهرستان  بوده و با همکاری یکدیگر تمام سعی و تلاش خود را داریم تا از وقوع هر نوع حادثه دردناک جلوگیری نمائیم.

وی گفت: پلیس مخالف شادی و نشاط مردم نیست بلکه در کنار آنان از بار روانی مثبت چنین جشن هایی لذت می برد و رویکرد پلیس در این مراسم؛ اجتماعی و فرهنگی است اما هر اقدامی باید منطبق بر منطق و قانون و برقراری نظم و امنیت عمومی باشد.

فرمانده انتظامی میاندوآب با بیان اینکه قانون شکنی، مزاحمت و هنجار گریزی، زیبنده فرهنگ بالای ایران و ایرانی نبوده و هیچ آئینی آن را نمی پذیرد؛ تصریح کرد:  پلیس با اوباشگری، رفتارهای مخاطره آمیز، بستن خیابان ها به بهانه جشن چهارشنبه پایان سال، اختلال در عبور و مرور و هر نوع بی نظمی برخورد جدی دارد، چرا که مهم ترین نکته در برگزاری جشن های ملی، رعایت حقوق شهروندی و جلوگیری از هرج و مرج و هنجار شکنی است.

چهارشنبه سوری و لزوم بازگشت به آیین های زیبای سنتی

یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه متاسفانه امروزه مدرنیته بر روی برخی سنت های زیبا تاثیرگذاشته است، گفت: ماهیت چهارشنبه سوری عبارت است از جشن و شادی ولی متاسفانه امروزه این آئین سنتی، دچار قطعه مفقوده شادمانی اصیل است.

عبدی افزود: چهارشنبه‌ سوری های اصیل ما از چهارشنبه سوری آرام و بی سرو صدا و همراه با بایاتی‌خوانی های بزرگ خاندان به آواز‌خوانی مواد متحرقه صنعتی تبدیل شده که اصلاا همخوانی با چهارشنبه سوری اصیل ندارد.

وی گفت: در واقع شب چهارشنبه آخر سال که می شود صدای ترقه‌ها و نارنجک‌ها در شهر می‌پیچد، به هر گوشه ای از شهر که نگاه می کنی شهر به مثابه میدانی جنگی شده است که از توپ در آن خبری نیست.

این کارشناس مسائل اجتماعی اظهار کرد: برافراشتن آتشی مختصر و پریدن از روی آن و خواندن اشعاری که در دل آن‌ها امیدواری و امیدافزایی موج می‌زد کجا و ترکاندن بمب‌هایی که علاوه بر سلامت خود سلامت چندین تن از افراد بی‌گناه را به خطر می اندازد کجا؟!

بی‌شک نباید اجازه داد آیین‌هایی که دنیای مهر و مهرورزی را به جامعه هدیه می‌دهد، بنا بر باورهای غلط و بی ریشه و اساس برخی که جز غم و اندوه و گریه را موجه نمی‌دانند، دست‌خوش دگرگونی‌ها شود و غم و اندوه و ناله را جایگزین شادی و شور و نشاط کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.