«پانسیون آموزشی» عنوانی برای فریب دانش‌آموزان/ آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال مراکز غیرمجاز ندارد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۹:۴۵
شناسه : 273995
5

«پانسیون آموزشی» عنوانی است که از مدتی قبل توسط برخی اساتید آموزشگاه‌های علمی و به‌خصوص در حوزه کنکور مطرح شده، عنوانی که نه تنها نظارتی بر عملکرد آن وجود ندارد بلکه حتی مجوزی هم برای آن صادر نمی‌شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز،

موسسات علمی و آموزشی برای دانش آموزان در رده‌های مختلف تحصیلی و به‌خصوص در دوران کنکور اثرات مثبت و منفی بسیاری دارد.

این موسسات که با مجوز آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز می‌کنند، کمک‌های تحصیلی مناسبی را برای دانش آموزان ارائه می‌کنند که در همین راستا استفاده از اساتید مجرب و کارآزموده جزو اصلی‌ترین مباحث به حساب می‌آید.

اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص در ماه‌های نزدیک به ایام امتحانات پایان سال و دوران کنکور سراسری شاهد برخی اتفاقات تلخ هستیم که از سوی اساتید این موسسات و در قالب دوره‌های کمک آموزشی در مراکزی با عنوان «پانسیون آموزشی» رخ می‌دهد.

گزارش‌هایی از سوی دانش‌آموزان (به خصوص دختران) حاضر در دوره‌های آموزشی موسسات علمی شهرستان‌های بزرگ به گوش می‌رسد که حاکی از شروع استفاده از برخی قرص‌های غیرمجاز و نیز داروهای افزایش توان جنسی و تقویت مغزی است.

در پی این ماجرا و نیز مرگ مشکوک چند دانش آموز دختر که از برترین‌های مدارس نیز بودند، باعث شد تا نیم نگاهی به بحث استفاده از روش‌های مضر در مراکزی با عنوان پانسیون آموزشی و با بهره‌گیری از تجارب اساتید آموزشگاه‌های دارای مجوز که خود دارای چنین مجوزی برای برگزاری کلاس در خارج از موسسات نیستند داشته باشیم.

در همین راستا، سراغ مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین ناحیه در سطح آذربایجان‌غربی رفتیم تا توضیحات وی در این زمینه را بشنویم:

* فعالیت پانسیون های علمی غیرقانونی است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه با بیان اینکه فعالیت پانسیون های علمی در مراکز آموزشی و بیرون از این امکان غیر قانونی است، گفت: اولیای دانش آموزان باید پیگیر مسائل فرزندان خود بوده و فریب ادعاهای قانع کننده مراکز آموزشی غیرقانونی و بدون مجوز را نخورند.

قهرمان اشرف نجف‌آباد در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه امروزه در برخی از آموزشگاه ها پانسیون هایی به صورت غیرقانونی در حال فعالیت می‌باشد، گفت: در هیچ یک از آموزشگاه ها قانونی مجوزی برای برگزاری پانسیون های علمی صادر نشده و فعالیت این گروه‌ها از لحاظ قانونی غیرمجاز بوده و با متخلقین برخورد می‌شود.

* اولیاء فریب ادعاهای قانع کننده آموزشگاه‌های غیرقانونی را نخورند

وی، با انتقاد از عملکرد خانواده‌ها در برخورد با آموزشگاه‌های غیرقانونی و پانسیون‌ها، افزود: در برخی از این پانسون های غیر مجاز مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که متاسفانه خانواده ها از مداخله آموزش وپرورش و یا عمومی شدن ماجرا جلوگیری می کنند و همین مخفی کاری‌ها سد راه اقدامات قانونی می شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، با بیان اینکه برخی ازآموزشگاه ها در سطح شهر غیرمجاز بوده و هیچکدام از پانسیون ها مجوز فعالیت ندارند، تاکید کرد: آموزش و پرورش حق صدور مجوز برای پانسیون ندارد و فقط می تواند نسبت به صدور مجوز آموزشگاه پاسخ دهد اما برخی از مدرسین بدون داشتن مجوز تدریس اقدام به برگزاری پانسیون یا کلاس های آموزشی در بیرون از محیط آموزشگاه می کنند.

* آموزش و پرورش بحثی در قالب پانسیون ندارد

وی، با بیان اینکه اصلی ترین بخش تدریس برخی از مدرسین غیرمجاز در سطح شهر پانسیون

ها است، ادامه داد: هیچ مدرسی حق بیان اینکه از طریق آموزشگاه اقدام به برگزاری پانسیون می کند ندارد و صد البته پس از اخذ مجوز برای آموزشگاه باید تمامی مدرسین نیز گزینش شده و مجوز تدریس داشته باشند.

اشرف نجف زاده، با اشاره به مراحل اخذ مجوز برای آموزشگاه‌های علمی در سطح شهر، ابرازداشت: تمامی آموزشگاه‌های مجوزدار از طریق اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی و آموزش و پرورش نظارت شده و مکان‌های غیر قانونی و بدون مجوز هیچ‌گونه نظارتی نداشته و خسارت‌های احتمالی در این اماکن غیرقابل جبران بوده و آموزش و پرورش پاسخگوی این موارد نیست.

وی، با گلایه ازعملکرد والدین دانش آموزان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مقصران پیشرفت آموزشگاه‌های غیرمجاز و پانسیون‌های غیرقانونی اولیای دانش آموزان هستند چراکه بدون توجه به مجوز داشتن و قانونی بودن محل فعالیت اجازه حضور فرزند خود در آن مکان را می دهند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه، بابیان اینکه مجوز فعالیت آموزشگاه تنها برای موسس صادر می‌شود، ادامه داد: موسس اقدام به جذب مدرس و تایید فعالیت آنان می کند و هیچ مدرسی حق فعالیت غیر قانونی به نام موسسه را ندارد و تدریس یا ایجاد پانسیون علمی این مدرس در هر مکانی به نام آموزشگاه غیرقانونی بوده و طبعات قانونی ان به عهده خود مدرس است.

وی، بابیان اینکه هر محلی که بدون دارا بودن تابلو اموزشگاه اقدام به فعالیت می کند غیرقانونی است گفت: بی شک باید مراجع قانونی مربوط نسبت به برخورد با این اماکن اقدام کنند و هر اتفاقی که در این اماکن رخ دهد مالک محل و مدرس باید پاسخگو باشند.

* اولیا پیگیر امورات فرزندان خود باشند

اشرف نجف زاده، تاکیدکرد: باید اولیا نسبت به تمامی موارد واقف بوده و از نادیده گرفتن موارد مربوط به مدرسان و آموزشگاه های غیر قانونی جلو گیری شود متاسفانه خانواده ها رابطه موثری با مدارس ندارند و ازآسیب های اجتماعی احتمالی خانواده ها غیر مطلع هستند و تازمانی که اولیا اجازه عمومی شدن مشکلات را ندهند ما نمی توانیم وارد مسیله شویم.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که در صورت شناسایی این اماکن غیرقانونی، سریعا به حراست اداره آموزش و پرورش مراجعه و اطلاع دهند چراکه با توجه به اینکه این پانسیون‌ها هیچ وابستگی به دستگاه‌های دولتی ندارند، مردم فریب ادعاهای اقناع کننده این‌ها را نخورند.

با تمام توضیحاتی که از زبان این مسئول شنیدیم، باید به این نکته توجه کرد که اتفاقات رخ داده اخیر در سطح شهر ارومیه و برخی شهرهای دیگر حاکی از وضعیت نامناسب در بحث آموزشگاه‌های علمی در قالب پانسیون‌های آموزشی است و باید از سوی مسئولین مربوطه رسیدگی جدی در این زمینه انجام شود.

حتی اگر آموزش و پرورش و دیگر نهادها خود را در زمینه رسیدگی به وضعیت این مراکز غیرمجاز نامربوط معرفی کنند، بازهم باید دانست که شرایط موجود زمینه را برای سوءاستفاده‌های بیشتر فراهم کرده و در آینده باید منتظر اتفاقات بدتری باشیم.

بهتر است مسئولین در سطوح مختلف امنیتی و آموزشی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و نسبت به روشنگری در این زمینه و البته ارتقای آگاهی‌های لازم اقدام لازم داشته باشند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.