وضعیت آشفته قیمت ها و قدرت خریدی که زیر سایه بی تدبیری از بین رفت/ فریاد از این تدبیر!
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۵
شناسه : 290993
16

 بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم با نوسان و افزایش بی ضابطه قیمت روبه‌رو بوده و به قول رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نان و ماست هم لاکچری شده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، کرونا، گرانی و اقتصاد سه موضوعی هستند که این روزها نقل محافل بوده و همه جا صحبت از این موضوعات است.

یکی از کرونا و بی توجهی های برخی از افراد به این بیماری و ویروس کووید ۱۹ سخن می گوید و هر روز نیز در اخبار و  شبکه های اجتماعی هشدارهای پی در پی در این خصوص اعلام می شود و از سوی دیگر نیز اخبار گرانی و وضعیت اقتصادی اضلاع دیگر این مثلث را تشکیل داده و افراد مختلف از این وضعیت اقتصادی ابراز نارضایتی داشته و آن را به حال خود رها شده عنوان می کنند.

اما وقتی صحبت از وضعیت اقتصادی و گرانی می شود تنها منظور کالاهای لوکس و غیر ضروری نیست بلکه متاسفانه شرایط به گونه ای است که بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم از جمله لبنیات، برنج، روغن، حبوبات و غیره نیز با نوسان و افزایش بی ضابطه قیمت روبه‌رو بوده و به قول رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نان و ماست هم لاکچری شده است.

کافی است گشتی در بازار بزنید تا وضعیت بازار دستتان بیاید، قیمت برخی کالاهای مشابه از یک مغازه به مغازه دیگر متفاوت بوده و کمتر کالایی است که افزایش قیمت آن هم چند برابر نداشته باشد و هر روز هم این افزایش قیمت سرسام آور ادامه دارد بدون اینکه توقفی داشته باشد، در واقع گرانی با زندگی این روزهای کرونایی ما  عجین شده است.

این گرانس افسارگسیخته، صدای رئیس مجلس را نیز در آورد و قالیباف در جلسه علنی رو ز یکشنبه مجلس به انتقاد از سوءمدیریت‌ها در این حوزه پرداخت و با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته در بیشتر کالاهای ضروری و موردنیاز مساله امروز همه مردم است، گفت: “این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و تورم لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است. امروز یک کارگر برای تامین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خودش را حذف کند.”

اما کرونا و گرانی از یک طرف و بی توجهی ها به وضعیت بازار از طرف دیگر سبب فشار مضاعف بر قشر ضعیف جامعه شده است، موضوعی که رئیس مجلس شورای اسلامی به آن نیز اشاره کرد و گفت:”آنچه تحمل همه این فشارها را سخت‌تر می‌کند، سوء‌مدیریت‌ها، بی‌خیالی‌ها و بی‌توجهی‌های ملموسی است که باعث شده مردم احساس بی‌پناهی کنند.”

همتی از سوی دولت برای حل مشکلات مشاهده نمی شود

در این بین مهدی عیسی زاده، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس را نیز بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با انتقاد از عدم عزم جدی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و وضعیت اقتصادی موجود، گفت: نمی دانم دولتمردان از وضعیت بازار و قیمت ها خبر دارند یا نه؟ آیا می دانند که در کشور چه می گذرد و تورم هست؟ آیا می دانند که یک کالای مشابه به چند قیمت متفاوت فروخته می شود؟ آیا می دانند که قیمت ها روز به روز افزایش می یابد؟

وی با بیان اینکه با این وضعیت احساس می کنیم که دولت خود را جدای از مردم می داند، افزود: مردم ولی نعمت ما بوده و در همه صحنه ها حاضر بوده و حماسه آفرینی کرده اند و همین مردم نیز دولت و مجلس را سر کار آورده اند و در واقع هر چه داریم به برکت مردم است و باید به فکر این مردم بود و مشکلات آنها را برطرف کرد.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره متاسفانه اینگونه به نظر می آید که همتی از سوی دولت برای حل مشکلات مشاهده نمی شود، اظهار کرد: در این اوضاع که کرونا نیز مشکلات دوچندانی را ایجاد کرده است، از رئیس دولت و مسئولان امر انتظار داریم که بازار را به حال خود رها نکرده و به مسائل معیشتی و اقتصادی رسیدگی و مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند.

عیسی زاده تصریح کرد: فرماندهان در دوران دفاع مقدس مانند شهید باکری ها و همت ها و باقری ها و خرازی ها و شهیدسلیمانى خط مقدم وجب به وجب سرزمین هاى مى گشت تا ایران سربلند و مقتدر بماند و جان خودش فدا کرد تا ملت ایران تحقیر نشود امروزه با تورم گرانى بیکارى پدر در مقابل خانواده اش وپسر و دختر تحصیل کرده در مقابل خانواده اش که سالها زحمت کشیده وجود خود را بى حاصل و ثمر مى داند کى مسولى کى باید جواب بدهید ؟ …. همواره در خط مقدم بودند و امروز نیز در جنگ اقتصادی باید از این فرماندهان دوران دفاع مقدس درس گرفته و مانند آنها در صحنه باشیم و مشکلات را حل و قفل ها را بگشاییم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه مسئولان اجرایی باید از خواب بیدار شده و به مشکلات رسیدگی کنند، اظهار کرد: باید مسئولان حضور میدانی داشته باشند چرا که با پشت میز نشستن و یا در محل کار خود را حبس کردن نمی توان فهمید که در این اوضاع سخت بر مردم چه می‌گذرد.

عیسی زاده با اشاره به اینکه دولت و مسئولان اجرایی باید اقدام عاجل و فوری در این زمینه انجام دهند، تصریح کرد: قیمت اساسی ترین کالاهای زندگی چند برابر شده است و روز به روز افزایش می یابدو دولت باید چاره ای به این وضعیت بیاندیشد.

دولت باید به فکر اقتصاد و سلامت مردم باشد

حسن همتی، نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گویی که با خبرنگار ما داشته به موضوع اقتصاد اشاره کرد و گفت: سلامتی از اهمیت برخوردار است و اقتصاد و درآمدزایی نیز برای مردم و اصناف مهم بوده و دولت با اقدامات مقتضی تمهیداتی برای این زمینه بیاندیشد تا هم سلامت آسیب نبییند و هم اصناف درآمد داشته باشند.

گرانی‌های افسار گسیخته مردم را به سختی انداخته است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم و کنترل قیمت‌ها اولویت مسئولان باشد، می گوید: مسئولان و مدیران اجرایی در راستای حل مشکلات معیشتی مردم و کنترل قیمت‌ها در جامعه تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، در سخنان خود در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی در مرداد ماه امسال،به وضعیت معیشتی سخت مردم و گرانی‌های موجود در جامعه اشاره کرده و بیان داشت: شرایط بد اقتصادی و گرانی‌های افسار گسیخته در جامعه و درگیری مردم با ویروس کرونا و سختی‌های موجود باعث رنج بیشتر مردم شده و وظیفه مسئولین در تمامی زمینه‌ها رسیدگی و حل مشکلات است.

وی افزود: از مسئولین و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود با همراهی مردم و با تمام توان و تلاش در مسیر حل مشکلات مردم قدم بردارند و در خدمت مردم باشند.

باید به مقابله با ویروس گرانی رفت

حجت الاسلام ذاکر رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی و نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز ، گفت: رئیس‌جمهور باید در رفتارش مردم را بر خود مقدم بداند چراکه ما مسئولین فدایی مردم هستیم و این رفتارها در شأن رئیس‌جمهور نیست.

وی ادامه داد: گرچه برخی مصوبات اجازه خروج رئیس‌جمهور را نمی‌دهد ولی رئیس‌جمهور باید بین مردم باشد. او باید با تولید کنندگان جلسه بگذارد و فعالیت‌ها را افزایش دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: کاهش فعالیت‌های رئیس‌جمهور به معنای عقب‌نشینی و تهاجم ویروس به مردم است. روش گوشه‌نشینی و دور کردن خود از مسائل کشور باعث می‌شود که ویروس گرانی، تحریم، بی شغلی، بیکاری و معیشت به مردم بیشتر از کرونا آسیب بزند.

وی در پایان متذکر شد: رئیس‌جمهور باید سایر ویروس‌ها را نیز مهار کند و واحدهای تولیدی به‌خواب‌رفته را احیا کند. او باید ویروس تعهد ارزی و ویروس‌های گریبان‌گیر کشاورزی را حل کند. این ویروس‌ها خطرناک‌تر هستند چراکه برخلاف کرونا که تمام می‌شود این ویروس‌ها به‌زودی رفع نمی‌شوند و به دلیل اثرات بلندمدت و آثار بیشترشان، خطرناک‌تر هستند.

آنچه در بازار و سخنان خریداران، فروشندگان و نمایندگان به وضوح مشخص و بارز است، نبود ثبات در بازار و عدم قدرت خرید در مردم است که باید برای این امر و کنترل بازار توسط دستگاههای اجرایی و دولتی اقدامات اساسی صورت پذیرد و بگونه ای نباشد که در مورد وضعیت بازار دیگر مسئولین هم گویا به شرایط عادت کرده‌اند و واکنش و برخوردی در برابر این گرانی ها و بی ثباتی بازار ندارند.

امیدواریم در شرایط فعلی اقتصادی مسئولان در راستای بهبود اوضاع اقتصادی و رسیدگی به وضعیت بازار اقدامات اساسی کنند و متولیان امر بر بازار نظارت مستمر و دقیق داشته و با افزایش نظارت ها جلوی این گرانی ها را بگیرد و از سوی دیگر متولیان باید با دلالان و سودجویان برخورد قاطعی داشته باشند تا مردم هر روز دغدغه و نگرانی افزایش قیمت کالاها بخصوص مایحتاج ضروری زندگی خود را نداشته باشند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.