زرینه رود، زخمی کم توجهی ها/ نگین خروشان میاندوآب، با بی مهری از قیمت می افتد
۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
شناسه : 260598
11

وقتی به مسائل و موضوعات احیای دریاچه ارومیه پرداخته می شود، همیشه نامی از زرینه رود میاندوآب نیز به میان می آید که باید تبدیل به یکی از موضوعات اولویت دار برای شهر ما و مسولان شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، شهرستان میاندوآب باتوجه به موقعیت استراتژیک خود از لحاظ جغرافیایی وسیاسی وگردشگری همواره مورد تاکید کارشناسان و صاحب نظران بوده است.

این شهرستان دارای دو رودخانه دایمی زرینه رود و سیمینه رود میاندوآب و در کنار آن چند رود فصلی نیز در نقاط مختلف این شهر جریان دارند و همین امر فرصتی بی نظیر برای میاندوآب برای استفاده بهینه از آن ها در زمینه های مختلف فراهم کرده است.

در این راستا، وجود برخی مشکلات در مورد رودخانه زرینه رود میاندوآب، یکی از همشهریان  را واداشته تا مطلبی را در این زمینه بنگارد و اینگونه بنویسد:

” یکی از موضوعات مهمی که در مباحث اجتماعی و شهری میاندوآب بایستی مورد بحث قرارگیرد و جزو مطالبات عمومی قرارگیرد و مواضع شهرداری و شورای شهر نیز در این موضوع مورد توجه واقع شود موضوع رودخانه زرینه رود میاندوآب است.

وقتی به مسائل و موضوعات احیای دریاچه ارومیه پرداخته می شود، همیشه نامی از زرینه رود میاندوآب نیز به میان می آید که باید تبدیل به یکی از موضوعات اولویت دار برای شهر ما و مسئولان شود.

چگونه است که زرینه رود که رگ حیاتی شهرستان و منطقه بوده با مشکلات عدیده ای مانند: آلودگی و ورود پساب ها و فاضلاب، برداشت غیر قانونی شن وماسه، در خطر بودن اکوسیستم و حیات موجودات زنده، عدم رعایت حق آبه و برداشت های غیر قانونی، عدم ساماندهی سواحل و از بین رفتن زیبایی بصری، تجاوز به حریم و بستر روبرو است ولی از آنها سخنی به میان نمی آید.

زرینه رود میاندوآب نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارد و آیا نابودی زرینه رود جایگزین خواهد داشت؟!

احیا و توجه به زرینه رود در ابعاد مختلف نه تنها می تواند زیان های احتمالی ناشی از خشکیدن دریاچه را کاهش دهد بلکه با توجه و حفظ آب کافی در بستر آن، بطور مستقیم محاسن اقتصادی و فرهنگی نیز حاصل می شود که از آن جمله می توان به تقویت سفره های زیر زمینی آب در منطقه، حفظ اکوسیستم زرینه رود، حفظ و ایجاد زیبایی طبیعی و امکان احیا تالاب های پایین دست و حتی تقویت طبیعت گردی منطقه، تلطیف آب و هوای منطقه و ایجاد زیبایی بصری و شادابی اجتماعی، ایجاد روحیه امید و رفع نگرانی از نابودی کشاورزی منطقه و موارد دیگری که متخصصین و علاقمندان شهرستان در ادامه این موضوع می توانند مورد بحث قرار دهند.”

آری رودخانه زرینه رود میاندوآب، نگین خروشان این شهر است که بی مهری ها و کم توجهی ها هم از سوی مردم و هم مسئولان، می تواند چهره زیبای آن را خدشه دار کرده و آن را از قیمت بیاندازد و امیدواریم با توجه بیشتر، این نگین زیبا را خروشان تر و زیباتر از قبل ببینیم.

انتهای پیام/

 

 

“انتشار یادداشت‌ و نظرات خوانندگان به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط زرین خبر نیست و زرین خبر صرفاً منعکس کننده نظرات نویسنده است.”

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.