نگاهی به سنت حسنه «افطارلیق» در میاندوآب
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
شناسه : 262138
4

 در میاندوآب نیز افطاری دادن و “افطارلیق” آداب ویژه خود را داشته و چیدن سفره افطار در میان مردم این شهر از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، یکی از مشخصه های ویژه ماه مبارک رمضان، پهن شدن سفره احسان و افطاری است.

افطاری یا در به زبان ترکی “افطارلیق” یکی از آداب مشترک در بین تمام مسلمانان جهان است که به تبع آداب و فرهنگ هر منطقه، متفاوت از دیگری است.

به طور کلی آداب و رسوم ماه مبارک رمضان ریشه در اعتقادات دینی مردم داشته و گاهی خاص یک منطقه است و مردم هر منطقه سنت ها و آداب مختلفی برای این ماه و در سحری یا  مراسم افطار خود دارند.

در میاندوآب نیز افطاری دادن و “افطارلیق” آداب ویژه خود را داشته و چیدن سفره افطار در میان مردم این شهر از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سفره های افطار در قدیم، از سادگی خاصی برخوردار بوده و آش و خرما و نان پای ثابت این سفره ها بود ولی امروزه دیگر این سادگی را به ندرت می توان مشاهده کرد و در خانه ها سفره های افطاری مردم از تشریفات و تنوع غذایی زیادی برخوردار بوده و سفره های رنگین، غذا های متنوع، شیرینی ها و نوشیدنی های خوش طعم مهمان خانه های روزه داران است.

برنج یا آبگوشت؟

افطاری و سنت حسنه افطاری دادن در میاندوآب تا اندازه ای اهمیت دارد که اکثر خانواده ها، سعی می کنند حداقل برای یکبار در طول این ماه برای افراد فامیل و نزدیکان، افطاری بدهند و در این بین هر یک سعی می کنند بر دیگری پیشی گیرند و در این امر نیز در برگزاری آن سنگ تمام می گذارند و بانوان نیز سعی می کنند بالاترین درجه هنر آشپزی و سفره آرایی خود را به نمایش گذارند.

نان هاي روغني، سنگگ، سوپ، آش، خرماهاي تزئين شده با گردو، زولبیا وبامیه، پنير، سبزي، ماست، شير برنج، فرنی، انواع دلمه و سالاد از جمله غذاهایی است که بر سر سفره ها دیده می شود.

امروز برنج با خورشت های مختلف بسته به توان خانواده ها از کباب و مرغ گرفته تا قیمه و قورمه سبزی نیز پای ثابت سفره های افطار است و در میهمانی ها و سفره های افطاری هم که برای اقوام و آشنایان پهن می شود، نمی توان سفره ای را بدون برنج تصور کرد.

البته در برخی خانواده ها، آبگوشت هم چنان حرف اول را می زند و خانواده ها ترجیج می دهند به جای برنج با خورشت های مختلف از آبگوشت که در گذشته در سفره افطار مرسوم تر از حال بوده است، استفاده کنند.

از سوی دیگر امروزه نان روغنی پزی ها، کار بانوان را هم آسان کرده اند و مانند گذشته های دور نیست که بانوان نان ها و کیک ها را برای سفره افطار خودشان تدارک می دیدند.

از خرما تا بامیه

خرما را می توان از ملزومات سفره افطاری دانست که  بسیاری از مردم روزه خود را با آن افطار می کنند.

البته امروز برخی خانواده ها زولبیا و بامیه را جایگزین خرما کرده اند و ترجیح می دهند روزه خود را با این شیرینی ها افطار کنند.

اما برخی از افراد هستند که علاقه ای به شیرینی نداشته و ترجیح می دهند تا با نمک و آب داغ روزه خود را افطار می کنند.

وعده شام همراه با افطار

خانواده ها در میاندوآب، معمولا سفره افطاری را به همراه سفره شام پهن می کنند و در خانواده ها تا مرد خانه از بیرون برنگشته، افطار نمی کنند.

برخی با شنیدن ندای الله اکبر اذان، روزه خود را افطار می کنند و در برخی از مناطق نیز تا ندای اذان به شهادتین نرسیده است، اعضای خانه افطار نمی کنند.

افطاری دادن سنتی حسنه

افطاری و افطار دادن از رسوماتی دیرین  است که  در میاندوآب از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار بوده و خانواده ها سعی می کنند در طول ماه مبارک رمضان این سنت را به جای بیاورند.

مردم میاندوآب علاقه خاصی به « احسان » در ماه مبارک رمضان دارند و پخش مواد غذایی به صورت غیر مستقیم ، افطاری در محلات فقیرنشین و دادن افطاری برای اقوام و آشنایان ا  رسوم میاندوآبی ها در ماه مبارک رمضان است .

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.