همراهی مردم با رهبری؛ عامل اصلی پیروزی/ ظهور مردم سالاری دینی از برکات انقلاب اسلامی است
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۱۸
شناسه : 298648
6
در میزگرد تخصصی بررسی شد؛ در میزگرد تخصصی با موضوع  با عنوان مردم و انقلاب اسلامی و دستاوردها، نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی بررسی شد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،  انقلاب اسلامی ایران، مردمی ترین انقلاب در دنیا بود که  مردم با لبیک گویی به فرامین حضرت امام خمینی(ره) که برگرفته از دستورات الهی بود، توانستند رژیم طاغوت را سرنگون سازند.

مردم در هر انقلابی یکی از ارکان اصلی آن محسوب می شوند وچنانکه تمایلی به همراهی با انقلاب از نشان ندهند هیچ انقلابی اتفاق نمی افتد،لذا به همین دلیل است که حضرت امام خمینی (ره) حضور یکپارچه مردم را در صحنه از عوامل موفقیت انقلاب می دانند.

در این راستا میزگردی به میزبانی شورای شهر میاندوآب با عنوان مردم و انقلاب اسلامی و دستاوردها برگزار کرده و نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را بررسی کردیم.

 نقش و جایگاه مهم مردم در حکومت اسلامی

در این میزگرد، رئیس شورای شهر میاندوآب در سخنانی گفت: آینده، مفهومی است که به جهت مطالبه عمومی بشر، همواره مورد اندیشه واقع شده و پرسش برای کسب آگاهی از آینده و کیفیت رخداد حوادث پیش‌رو باعث شده که مکاتب فکری درصدد ترسیم فرجام و آینده بشریت برآیند و هر مکتبی براساس آموزه‌های خود، این موضوع را برای پیروان خویش توجیه و تفسیر ‌کند.

فیروز تقوی با بیان اینکه در مکتب اسلام، قرآن مانند سایر کتب آسمانی، آینده ای سرشار از سعادت و بهروزی را برای بشریت به تصویر کشیده است، افزود: نکته اساسی و پایانی این است که با وجود این که مردم و نقش آنان در حکومت از دیدگاه امام نقش اساسی و خاص است ولی مشروعیت حکومت باید از ناحیه خدا بوده و در این حوزه مردم به حکومت مشروعیت نمی‌دهند و به عبارتی باید گفت مشروعیت حکومت بر اساس آراء مردم نبوده و مشروعیت آن الهی است.

وی اظهار کرد: اما حکومت مشروع در عین حال با آرای مردم محقق می‌شود یعنی همان طوری که امام(س) فرمودند: «تولّی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین».

یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ما ،تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم است

بابک محمدزاده نیز در این میزگرد با اشاره به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ما ،تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم است.

این عضو شورای شهر میاندوآب با بیان اینکه مردم در انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند، افزود: بدون حضور مردم در صحنه این انقلاب شکل نمی گرفت و بعد از انقلاب نیز خود مردم بودند که سرنوشت خود را تعیین کرده و رای به نظام جمهوری اسلامی دادند.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ مرزهای کشوری و اقتدار نظامی ایران عزیز است، افزود: با نگاهی به سرزمین‌های جدا شده از ایران در فاصله کوتاه ۲۰۰ سال اخیر و قبل از انقلاب اسلامی، می بینیم که چیزی در حدود ۳/۵ میلیون کیلومتر مربع از سرزمین‌های ایران در دوران های مختلف از ایران جدا شده اند که این مقدار سرزمین‌های جدا شده یک کشور درکل تاریخ بی سابقه بود.

محمدزاده تصریح کرد: در حالیکه بعد از انقلاب اسلامی و در طول ۴۳ سال گذشته حتی یک متر از خاک این سرزمین با وجود جنگ های تحمیلی و توطئه های مختلف در سایه اقتدار نظامی به هیچ کشور بیگانه ای واگذار نگردیده و این یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

نظام دموکراسی در ایران همراه انقلاب اسلامی ایجاد شد

غیب الله رحیمی دیگر عضو شورای شهر میاندوآب نیز در این میزگرد به مقایسه نقش مردم قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت:  قبل از انقلاب سیستم تصمیم گیری، سیستم مرکزی و بسته محدود به قدرت دیکتاتوری بود و یک فرد و یا دایره بسته ای برای همه ملت تصمیم می گرفت.

وی با بیان اینکه نظام دموکراسی در ایران همراه انقلاب اسلامی ایجاد شد و نظام سلطنت به دموکراسی تغییر یافت، افزود: در جوامع دارای دموکراسی سرنوشت ملت به دست خود بوده و مردم در اینگونه نظام فقط نظاره گر نیستند و عملگر خواهند بود.

این عضو شورای شهر میاندوآب اظهار کرد: امروزه در سایه انقلاب اسلامی شاهد برگزاری انواع مختلف انتخابات در سطوح مختلف ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان، خبرگان، شورای شهر و غیره هستیم که نشان از مشارکت مردم در سرنوشت خود بوده و از جمله مهم ترین دستاوردهای عظیم انقلاب نیز هست.

شورا

رحیمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف مانند اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دستاوردهای عظیم دیگری نیز داشته است، تصریح کرد: افزایش تولید، افزایش و بهبود الگوی مصرف فردی و جامعه ، بهتر شدن نسبی سطح زندگی مردم، مدرن سازی شهرها، گسترش جاده های شهری و روستایی، انتقال آب و گاز و برق سراسری به بسیاری از شهرها و روستاها، احداث جاده ها و اتوبان های شهری و روستایی، افزایش چشمگیر آگاهی های اجتماعی و فرهنگی نسبت به قبل از انقلاب، افزایش سطح آگاهی افراد نسبت به حقوق خود و مطالبه گری ها و عدم دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور از دیگر دستاوردها است.

وی گفت: وقوع انقلاب اسلامی مفاهیم ارزشی انسانی و اسلامی اصیلی نیز را به رهبری حضرت امام خمینی(ره) وارد حوزه تفکر افراد نمود که شاید از مهمترین دستاوردهای انقلاب نیز همین مسئله باشد.

 قبل از انقلاب اسلامی، مردم از این ایفای نقش در آینده و سرنوشت خود محروم بودند

جهانگیر قاسم زاده نیز با اشاره به اهمیت نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، گفت: انسان در حالی که قدرت تصمیم گیری در قبال مسائل مربوط به خود را دارد و به نوعی صاحب اختیار در نوع انتخاب است اما موجودی است اجتماعی و باید همگام و همسو با دیگران در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها شرکت کنند.

این عضو شورای شهر میاندوآب با اشاره به اینکه آینده جزئی از زندگی است، افزود: انسان آینده نگر باشد و قدرت تشخیص خود را بالا ببرند و در ساختن آینده‌ خود ایفای نقش کند و سهم خود را ادا نماید.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب  اسلامی، مردم از این ایفای نقش در آینده و سرنوشت خود محروم بودند، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی، توسط دیگران برای مردم نسخه پیچیده می شد ولی بعد از انقلاب اسلامی، مردم نقش مهم در تعیین سرنوشت خود داشته و آینده را با توجه به نیازها ترسیم می کنند.

قاسم زاده گفت:چون خودمان هم ،پا به پای اجتماع حرکت کرد ایم، پس بر درستی راه و نموده و نماد هدف احترام خواهیم گذاشت.

 شوراها نمادی از تصمیم گیری مردم در سرنوشت خود بعد از انقلاب اسلامی هستند

روبین کلانتری نیز در این نشست با اشاره به اینکه شوراها نمادی از تصمیم گیری مردم در سرنوشت خود بعد از انقلاب اسلامی هستند، گفت: قبل از انقلاب اسلامی، انتخابات معنی نداشت و مردم در واقع نقشی در تعیین سرنوشت خود نداشتند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی مردم نقش مهم و اساسی در سرنوشت خود داشته و حتی در کوچکترین جز نیز شاهد انتخابات هستیم.

این عضو شورای شهر میاندوآب افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی،ما توانستیم دست بیگانگان را از کشورمان کوتاه کنیم ودر سرنوشت خود اعلام نظر نماییم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در زمینه ها و بخش های گوناگون دستاوردهای مهمی داشته است، گفت: در نظام‌های دیکتاتوری انتخابات هیچ جایگاه و نقشی ندارد، در دوران حکومت پهلوی انتخابات به معنای واقعی هیچ جایگاهی در کشور نداشت و همین باعث شد که مردم برای تغییر مسیر خود دست به انقلاب زده و حکومت جمهوری اسلامی را با حداکثر آرای انتخاب کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.