نظام سرمایه داری در مسیر سقوط و فروپاشی/ شتابگیری حرکت به سمت جهان پساآمریکا
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۹:۵۵
شناسه : 288694
5

بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی که روزی جهان را بدون آمریکای ابرقدرت متصور نبودند، اکنون به جهان پساآمریکا نظر داشته و از افول موریانه ای آمریکا طی سالهای متعدد سخن می گویند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، جهان روزهای متفاوتی را سپری می کند، کشورهای دنیا از یک سو درگیر ویورس کرونا هستند و از سوی دیگر تبعات اقتصادی ناشی از این ویروس نیز گریبانگیر آنها شده است.

اما اوضاع آمریکا به عنوان کشوری که داعیه دار کدخدایی در دنیا است، متفاوت تر نیز بوده و ایالات مختلف این کشور بعد از کشته شدن توسط پلیس آمریکایی در مینیاپولیس درگیر اعتراضات مردمی و ضدنژادپرستی است و این وضعیت حدود دو هفته است که در آمریکا وجود دارد.

با نگاهی به گذشته در می یابیم که  تحولاتی اخیر آمریکا که دامنه آن هر روز در حال گسترده تر شدن بوده و سردمداران این کشور را دچار پریشانی و آشفتگی کرده بگونه ای که سراسیمه تصمیم گرفته و شتاب زده عمل می کنند، در تاریخ این کشور کم سابقه بوده است، موضوعی که نشان می دهد، آمریکا دیگر آن آمریکای سابق نیست.

در یک نگاه وسیع تر، قدرت و اقتدار و هیمنه امریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و مقام معظم رهبری نیز از تعبیر افول موریانه وار برای اضمحلال آمریکا استفاده کرده و در سخنرانی های خویش با یادآوری افول امریکا به کسانی که به سازش با امریکا گرایش دارند، فرموده اند که بیهوده نقشه بی اساس و بی پایه نکشید، زوال امریکا یک واقعیت است.

فروپاشی هژمونی قدرت آمریکا

در این رابطه یکی از کارشناسان مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه یکی از نشانه های هژمونی برتر در دنیا قدرت فیصله دادن به مسائل و مشکلات بین المللی است، اظهار کرد: امروز  مشاهده می کنید که آمریکا نه تنها این قدرت در منطقه دنیا از دست داده است بلکه بیشتر دولت‌ها و ملت‌های آزاده در دنیا راضی به میانجی‌گری آمریکا در مسائل خودشان نبوده و  حتی اجازه ورود آمریکا به کشورشان ر را نمی‌دهند.

فرج زاده گفت:امروز در خود آمریکا ایالت های مختلف این کشور ساز استقلال می زنند یا  در عراق پارلمان این کشور تصویب می‌کند که آمریکا باید از عراق خارج شود و یا قضیه کرونا همه نشان از اضمحلال آمریکا دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تمام نشانه‌ها و شواهد نشان از روند رو به افول آمریکا دارد، تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، افول آمریکا موریانه وار است و قدرت پوشالی و تمدن ظاهری و زیبای آمریکا شبیه به کشتی زیبای تایتانیک است که در حال غرق شدن در اقیانوس مشکلات بسیار عظیم است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر  امروز شاهد ناتوانی بسیار شگفت آور آمریکا در بحث مبارزه با بیماری کرونا و رفتار بسیار زشت و غیر انسانی و ضد حقوق بشری آمریکا و پلیس آمریکا با انسان های رنگ پوست ملت خودشان هستیم که باعث شعله‌ور شدن خشم ملت آمریکا شده است.

آمریکا رو به اضمحلال و افول است

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده اند آمریکا رو به اضمحلال و افول است.

مهدی عیسی زاده با بیان اینکه از بین رفتن و افول آمریکا حتمی است، افزود: همان طور که شوروی سابق از بین رفت، آمریکا و ایادی استکبار جهانی مانند رژیم صهیونیستی نیز از بین خواهند رفت.

وی گفت: این یک وعده صادق و حتمی است و در تحقق آن یعنی از بین رفتن و افول و اضمحلال آمریکا هیچ شکی نداریم.

عیسی زاده با بیان اینکه نشانه های افول و نابودی آمریکا به روشنی و واضح نمایان شده است، تصریح کرد: این را در قضایای اخیر این کشور و بیماری کرونا مشاهده کردیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: ضعف و ابهت پوشالی و دروغین  آمریکا این بار در قضیه بیماری کرونا نمایان شد و دیدیم که کشورهای مدعی چگونه گرفتار کرونا شدند.

ابهت و اقتدار آمریکا در دنیا از بین رفته است

یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه امپراطوری و ابهت آمریکا در جهان رو به نابودی است، اظهار کرد: بررسی تاریخ نشان می دهد که آمریکا آن قدرت سابق را که در دنیا داشت از دست داده است.

علی مقدم گفت: پایه های قدرت آمریکا از چند سال گذشته به لرزه درآمده است و این قدرت رو به اضمحلال و نابودی گذاشته است.

وی گفت: قضیه کرونا و نحوه مقابله با این بیماری و موضوعاتی مانند  کشته شدن فرد سیاه پوست آمریکایی و موضوعات بعد از آن نشان داد که آمریکا رو به افول گذاشته و رفتار و تصمیمات سران این کشور نیز به آن سرعت بخشیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کشور های دنیا نیز امروز از دست آمریکا خسته شده اند؛ تصریح کرد: امروز این قضیه را در دنیا شاهد هستیم که بسیاری از کشورها که قبلا دنباله رو بی چون و چرای آمریکا بودند، امروز در حمایت از مواضع آمریکا دچار تردید می شوند و این نشانه از بین رفتن ابهت دروغین این کشور است.

مقدم با اشاره به طرح موضوع مذاکره توسط سران آمریکا در این وضعیت گفت: آمریکا به دنبال تنفس مصنوعی است و دراین شرایط بدنبال راه فرار از مشکلات داخلی خود و منحرف کردن افکار عمومی است و لازم است مسئولان کشور ما هوشیار باشند.

وی هم چنین بحران ارزش ها در آمریکا و پیشرفت کشورهای مختلف به خصوص چین و کم کردن فاصله با آمریکا را از دیگر دلایل رو به افول بودن آمریکا برشمرد و افزود: عدم پایبندی آمریکا به پیمان نامه های متعدد جهانی، نفوذ صهیونیسم در قدرت تصمیم گیری آمریکا و حمله آمریکا به کشورهای دیگر  که متحمل هزینه است و از سوی دیگر بحران سرمایه داری سبب افول آمریکا شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی، دنیا به یک دوقطبی تبدیل شده بود که شوروی از هم پاشید و قطعا به وعده الهی که حکومت از آن مستضعفان است وقدرتی که با ظلم برپا شود، پایدار نخواهد بود، آمریکا نیز از هم خواهد پاشید .

عاقبت شوروی سابق در انتظار نظام سرمایه داری آمریکایی

آری براساس سنت الهی، آمریکا محکوم است که از صحنه قدرت جهانی زایل بشود و عاقبت شوروی سابق در انتظار نظام سرمایه داری آمریکایی است و این افول هژمونی و قدرت نرم و سخت آمریکا نیز در دنیا از سال های گذشته شروع شده است و امروز با اعتراضات مردمی و سایر موضوعات به خود شتاب بیشتری گرفته است و از این رو است که بسیاری از متفکران و صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی که روزی جهان را بدون آمریکای ابرقدرت متصور نبودند، اکنون به جهان پساآمریکا نظر داشته و از افول موریانه ای آمریکا طی سالهای متعدد سخن می گویند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.