نخریدن سیب صنعتی، شوی تبلیغاتی برای پایین نگهداشتن قیمت‌‎ها / آیا نظارتی هست ؟
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
شناسه : 296874
10
نخریدن سیب صنعتی، شوی تبلیغاتی برای پایین نگهداشتن قیمت‌‎ها / آیا نظارتی هست ؟ خرید تضمینی سیب صنعتی یا همان سیب درجه سه تولیدی کشاورزان آذربایجان غربی در روزهای اخیر گرفتار قدردلالان شده زیرا این قشر در تلاش هستند تا این محصول را نصف قیمت اعلامی دولت خریداری کنند و در این راستا با نخریدن سیب صنعتی شوی تبلیغاتی راه انداختند تا قیمت‌ها پایین نگهداشته شود.
منبع : http://uromnews.ir/1400/07/27/------/
پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، آذربایجان غربی سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی تولید و روانه بازار می کند و به علت حوادث طبیعی ۳۰ درصد این محصول ریزش کرده و به سیب زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل می شود.

حال همه ساله با فراررسیدن فصل برداشت سیب کش و قوس‌ها برای خرید سیب کشاورزان شروع می‌شود تا این مشکل حل و فصل گردد.

به طوری که خرید سیب زیر درختی درجه ۳ با قیمت بسیار پایین توسط کارخانجات مهمترین مشکل کشاورزان استان در این خطه بوده است که مسوولان با خرید تضمینی در سالجاری در راستای رفع این مشکل به حمایت از کشاورزان اقدام کرده است.

ولی این اقدام با ورود دلالان ناقص مانده زیرا این بخش قصد دارد قیمت خرید را آنگونه که خودش می خواهد اعلام کند.

در این راستا دست به کاری زده که کارخانجان صنایع تبدیلی آذربایجان غربی از خرید امتناع می کنند و خود دلالان نیز با واسطه سیب صنعتی کشاورز را ۶۰ درصد پایین تر از قیمت اعلامی دولت خریداری می کنند.

کارخانه‌های آذربایجان‌غربی سیب صنعتی را خریداری نمی‌کنند !

به طوری که رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با اروم نیوز، در این رابطه اعلام کرد کارخانه ها سیب صنعتی و غیربهداشتی را از دلالان خریداری می کنند و این به ضرر کشاورزان است که باید رسیدگی شود.

اکبر کرامتی معتقد است که کارخانه های استانی این کار را برای پایین نگه داشتن قیمت ها انجام می دهند و سیب صنعتی استان را خریداری نمی کنند.

وی ادامه می‌دهد که  صنایع تبدیلی و کارخانه ها با یکدیگر در زمینه عدم خرید سیب متحد شده‌اند و برای حل موضوع مدعی العموم وارد عمل شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرده که  با رایزنی های انجام شده، چهار شرکت برون استانی نسبت به خرید سیب صنعتی این استان  اقدام کرده اند.

به گفته کرامتی  هم اکنون سیب صنعتی آذربایجان غربی توسط استان‌های یزد، خراسان و ۲ شرکت ملی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرده که برای خرید بیش از ۵۰ تُن سیب صنعتی با استان یزد قرار داد بسته شده است.

اما توجه به این نکته خالی از لطف نیست که امسال بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب در سطح آذربایجان غربی تولید شده است.

سیب

تاکید معاون اقتصادی استاندار بر تسریع در روند جذب سیب صنعتی

این یعنی ۳۰ درصد این میزان سیب صنعتی بوده و باید تعیین و تکلیف گردد که در این راستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی بر تسریع در روند جذب سیب صنعتی توسط واحدهای صنایع تبدیلی تاکید کرده است.

نادر صادقی در جلسه بررسی آخرین وضعیت روند خرید تضمینی سیب صنعتی استان گفته، ضروری است مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و  مدیران واحد های صنایع تبدیلی در خصوص تسریع در روند جذب و خرید سیب صنعتی استان  همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

وی اعلام کرده که  بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال به دلیل گرامی هوا و تندبادهای موسمی  ۳۵۰ هزار تُن از سیب‌های تولیدی استان تبدیل به سیب صنعتی شده که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

وی راه حل این مشکل را این گونه عنوان می‌کند که ارتقای دانش کشاورزان و استفاده از تکنولوژی های نو در زمینه برداشت، سورتینگ و بسته بندی می تواند به کاهش چشمگیر  ضایعات محصولات کشاورزی  کمک کند.

وی همچنین بر برنامه ریزی دقیق برای خرید کامل سیب صنعتی باغداران استان با قیمت مصوب و اعلام شده تاکید کرده است.

خرید ۱۸ هزار تُن سیب صنعتی در آذربایجان‌غربی

اما برای این که در رابطه با میزان خرید سیب صنعتی اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم به سراغ مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی رفتیم که در این رابطه بیشتر توضیح دهند.

به گفته شهریار حیدری از ابتدای اجرای طرح خرید سیب صنعتی توسط دولت تاکنون ۱۸ هزار تُن سیب صنعتی از سطح استان خریداری شده است و این روند ادامه دارد.

وی اظهار دارد که از چهارم مهرماه سال جاری دولت اقدام به خرید سیب صنعتی از باغداران استان کرده است که تا امروز ۱۸ هزار تن از ۹ شهرستان استان سیب صنعتی خریداری شده است.

وی ادامه می‌دهد که ۶ هزار تُن توسط کارخانه ها و صنایع تبدیلی خریداری شده و ۱۲ هزار تن نیز در مراکز خرید دولتی موجود است که به تدریج به کارخانه های داخل و خارج استان ارسال می شود.

وی اضافه می کند که قیمت تضمینی خرید سیب صنعتی (درجه ۳) برای هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۶۰۰ ریال در سال جاری اعلام شده است.

مدیرتعاون روستایی آذربایجان غربی گفته که در راستای حمایت از باغداران استان و همچنین به منظور جلوگیری از فساد و ضایعات سیب‌های تولیدی، افت قیمت‌ها و جلوگیری از واسطه گری و حمایت از تولید، سازمان تعاون روستایی استان اقدام به خرید سیب صنعتی در ۴۰ مرکز خرید در سراسر استان کرده است.

برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ چند تن از کشاورزان منطقه نازلوی ارومیه رفتیم که محصول تولیدی آنها سیب بود.

سیب کنار جاده ای

باغ سیب خود را منهدم خوام کرد

نظامعلی یک کشاورز ۶۰ ساله در رابطه با خرید سیب صنعتی توسط مراکز خریداری گفت: تمامی قیمت های اعلامی بی فایده است زیرا سیب صنعتی ما را ۶۰ درصد پایین تر از قیمت اعلام شده خریداری می کنند.

وی ادامه می دهد که من به عنوان یک کشاورز همه ساله با مشکل جدید روبرو می شود و سیب درختی من با نازلترین قیمت به فروش می رود و سیب زیر درختی هم به همین روش!

وی به این مساله تاکید کرد که در این بین دلالان در هر ۲ بخش بهترین سود را می برند و ضرر برای منه کشاورز است.

وی به این مساله اشاره‌ای هم کرد کرد که می خواهد درختان سیب خود را منهدم کند و از سال دیگر محصول دیگری را در زمین زراعت کند.

تمام درختان سیب را از ریشه درآوردم

حبیب یکی دیگر از کشاورزان منطقه نازلو با ۳۵ سال سن دررابطه با محصول سیب معتقد است که این محصول برای کشاورز فایده ای ندارد ولی دلالان سودهای میلیاردی را از همین محصول به جیب می زنند.

وی علت این امر را نیز نبود نظارت کافی از طرف دستگاه‌های مربوطه می داند.

وی بیان داشت که تمام درختان سیب باغم را امسال از ریشه در آوردم تا از دست این محصول راحت شوم.

حال این سوال مطرح است که همه ساله با ورود مسوولان به مساله سیب چرا این محصول همچنان توسط دلالان کنترل می شود و دست های پشت پرده نیز به نفع دلالان است؟

چه کسی پاسخگوی مشکلات و ضرر و زیان کشاورزان و منهدم شدن باغات سیب آذربایجان‌غربی است.

انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.