میاندوآب شهر ظرفیت ها و عقب ماندگی ها!/ میان دو آب را دریابید
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۸
شناسه : 292730
10

میاندوآب شهری است که علی رغم همه پتانسیل ها و ظرفیت هایش، نتوانسته است به جایگاه واقعی و در خور نامش در استان و منطقه دست یابد.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، میاندوآب ، شهری که در شمال غرب کشور  واقع شده و نقطه اتصال چهار استان نیز به شمار می رود.

میاندوآب را چهارمین دشت حاصل خیز کشور نامیده و همانطور که از نامش پیداست، بین دو رودخانه که زرینه رود(جغاتو) و سیمینه رود(تاتائو) نامیده می شوند قرار گرفته و این شهرستان باتوجه به موقعیت استراتژیک خود از لحاظ جغرافیایی وسیاسی وگردشگری همواره مورد تاکید کارشناسان و صاحب نظران بوده است.

میاندوآب در گذر زمان بارها به عنوان پایتخت ملل و دول مختلف بوده است، از جمله پایتخت قوم بومی و ملل مانائیها به مدت ۵۰۰ سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان، پایتحت زمستانی پادشاهان ایلخانیان(هلاکوخان) و هم چنین مرکز شغلی و اقتصادی اعراب مسلمان نیز بوده است.

تاریخ باشکوه میاندوآب نشان از تمدنی کهن دارد که وجود تپه ای به نام “داش تپه” در این شهرستان نشان از آن دارد ولی تاکنون بسیار ناشناخته مانده و یا از آنها سخن نگفته شده است.

اما در این مجال  صحبت از تاریخ نیست، بلکه صحبت از شهری است که علی رغم همه پتانسیل ها و ظرفیت هایش از قطار توسعه و پیشرفت جا مانده و نتوانسته است به جایگاه واقعی و در خور نامش در استان و منطقه دست یابد.

نگاهی به شهرهای اطراف میاندوآب که هم از لحاظ قدمت شهرستان شدن و هم از لحاظ ظرفیت و جایگاه و موقعیت، در رتبه های پایین تری نسبت به میاندوآب قرار می گیرند و مقایسه روند توسعه آنها نشان می دهد که میاندوآب آنچنان که باید و شاید نتوانسته جایگاه واقعی اش را در استان پیدا کتد و لازم است مسئولان مربوطه توجه بیشتری به ان شهرستان داشته باشند.

میاندوآب را دریابید

در این زمینه امام جمعه میاندوآب در سال های گذشته در سخنرانی های مختلف به این موضوع اشاره کرده و در جریان سفر سال گذشته معاون اول رئیس جمهور به میاندوآب نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: میاندوآب در همه حوزه ها شهری متفاوت است و نیاز به توجه بیشتر دارد.

مسئولان استانی باید توجه ویژه ای به میاندوآب داشته باشند تا این شهرستان به جایگاه واقعی و اصلی خود برسد.

مسئولان استانی باید توجه ویژه به میاندوآب داشته باشند

در این راستا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در جلسه کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید شهرستان میاندوآب نیز با تاکید بر اینکه باید از سرمایه گذاری که می خواهد در این شهر سرمایه گذاری کند، حمایت کرد، گفت:مسئولان استانی باید توجه ویژه به میاندوآب داشته باشند.

مهدی عیسی زاده اظهار کرد: به دلیل برخی موانع، میاندوآبی‌ها در سایر استان ها و شهرستان ها سرمایه گذاری می کنند در حالی که با برخی اقدامات می توان آنها را به سرمایه گذاری در شهرستان ترغیب کرد.

وی با اشاره به اینکه میاندوآب نسبت به مجموعه استان دچار عقب ماندگی شده است که این فاصله باید کم شود، افزود: به میاندوآب نیز به چشم سایر شهرها نگاه شود تا پا به پای آنها رشد کند.

عیسی زاده با اشاره به اینکه در این شهر متاسفانه یک هتل در تراز این شهرستان نداریم و میهمانان در سایر شهرها اسکان می یابند و این شایسته نیست، تصریح کرد: از سرمایه گذاری که می خواهد از جیب خود برای این شهر هزینه کند و سینما و … ایجاد کند، باید حمایت کنیم.

میاندوآب از پتانسیل های خاص و ویژه ای برخوردار است

فرماندار میاندوآب نیز در جلساتی که با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شده، به پتانسیل و ظرفیت بی نظیر میاندوآب اشاره داشته و گفت: میاندوآب از پتانسیل های خاص و ویژه ای نسبت به دیگر شهرستانهای استان برخوردار است که زمینه خوبی را برای توسعه در حوزه های کشاورزی، صنعت و گردشگری فراهم می کند.

حسام شیرازه محبت افزود: میاندوآب جزو چهار دشت حاصلخیز کشور است که از لحاظ زراعی رتبه دوم و از لحاظ پرورش دام سبک و سنگین رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: در زمینه صنعت نیز شهرک صنعتی میاندوآب جزو معدود شهرک های فعال استان می باشد، اقداماتی نیز در جهت ایجاد شهرک نهال و شهرک کشت گلخانه ای انجام شده است.

با نگاهی به ظرفیت های و پتانسیل های میاندوآب که در کمتر شهری یافت می شود و بی نظیر است، می توان دریافت که این شهرستان علی رغم این ظرفیت ها آنطور که باید و شاید نتوانسته به جایگاه واقعی خویش دست یابد و لازم است در این راستا همانطور که مسئولان شهرستانی بارها مطرح کرده اند، لازم است مسئولان استانی و کشوری، میاندوآب را دریابند و به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.