میاندوآب شهر دوچرخه ایران، چشم انتظار ثبت/ مسیری که اشتباه رفته شد و هدفی که محقق نشده است!
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
شناسه : 291027
15

هزینه ۳۲۰ میلیون تومانی برای برگزاری دو همایش شاید در شناساندن و معرفی میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران و ترویج ورزش همگانی نتیجه بخش بوده باشد ولی حداقل در زمینه ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران تاکنون به نتیجه نرسیده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، میاندوآب، شهر دوچرخه ایران؛ جمله ای آشنا برای میاندوآبی ها و شاید همه مردم ایران چرا که دو بار از طریق شبکه سوم سیما و برنامه “صبح و نشاط” در سال های ۹۷ و ۹۸ این جمله را بارها و بارها شنیده اند و به خوبی با آن آشنا هستند.

در سال های ۹۷ و ۹۸ برخلاف سال های قبل دو همایش عظیم دوچرخه سواری با بعد رسانه ای وسیع و پخش زنده از شبکه سوم سیما در میاندوآب برگزار شد که یکی از مهم ترین اهداف آنها شناساندن و ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران بود که البته از لحاظ نمایشی به هدف خود رسید و همه تقریبا فهمیدند که میاندوآب شهر دوچرخه ایران است و مجریانی هم که در این برنامه حضور داشتند بارها به شهر دوچرخه بودن میاندوآب در کشور عزیزمان اشاره کردند.

حتی در این همایش ها از تمبر میاندوآب شهر دوچرخه ایران، رونمایی شد تا هدفگذاری ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران، در این همایش جنبه جدی تری به خود بگیرد و همگان امیدوار شوند تا میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران ثبت می شود.

تاکید مسئولان بر  میاندوآب شهر دوچرخه ایران

در این میان برخی از مسئولان استانی از جمله مدیرکل وقت ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در گفت و گوهایی با تاکید بر اینکه “میاندوآب، شهر دوچرخه ایران” است، بر این موضوع صحه گذاشته و معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز در گفت و گویی که در آن سال داشت با بیان اینکه دوچرخه یکی از نمادهای میاندوآب است، گفت: درخواست و نظر مساعد شهرداری و کمپین های مردمی برای ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران به این اداره رسیده است.

بعد از این موضوع، مردم میاندوآب که عنوان “شهر دوچرخه ایران” را حق خود می دانند، در انتظار اخباری خوش در این زمینه شدند تا اینکه معاون ورزشی وقت اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌غربی که هم اکنون مدیرکل ورزش  وجوانان استان نیز هست، این خبر خوش و ثبت شهر میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران را در آینده نزدیک اعلام کرد.

کیومرث پورایراندوست در جمع خبرنگاران در ارومیه که مشروح آن در خبرگزاری تسنیم درج شد، گفت که به زودی قرار است که شهر میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه در ایران معرفی شود.

این اظهار نظرها، قطعاً نوید اخبار خوشی را از ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه داشت و در واقع حق به حقدار می رسید اما تا به امروز که ایام  برگزاری همایش دوچرخه سواری در دوسال گذشته با هدف ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران نیز هست، هنوز خبر رسمی در این باره مخابره نشده و مردم میاندوآب چپشم انتظار خبری در این زمینه هستند.

مطالبه گری با هشتگ #میاندوآب_شهر_دوچرخه_ایران

در این راستا نیز در روزهای گذشته کمپینی در راستای مطالبه گری در مورد نتیجه برگزاری دو همایش که رئیس وقت اداره ورزش و جوانان میاندوآب هزینه برگزاری در سال ۹۷ را ۱۲۰ میلیون تومان و هزینه برگزاری در سال ۹۸ را ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرده است، با هشتگ #میاندوآب_شهر_دوچرخه_ایران در توئیتر و فضای مجازی شکل گرفت و کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان فضای مجازی میاندوآب؛ ذیل این هشتگ، در کنار بازخوانی نقش و جایگاه دوچرخه در این شهرستان، خواستار مشخص شدن نتیجه برگزاری دو همایش بزرگ که در سال های ۹۷ و ۹۸ به پخش زنده از شبکه سه سیما با عنوان “میاندوآب، شهر دوچرخه ایران” که با هدف ثبت ملی #میاندوآب_شهر_دوچرخه_ایران برگزار شده بود، شدند.

هزینه ۳۲۰ میلیون تومانی و هدفی که محقق نشده است!

ما نیز در این راستا موضوع را از متولیان و مسئولان مربوطه که پیگیر این موضوع بودند، پیگیر شدیم ولی متاسفانه به نتیجه ای که خوشایند باشد، نرسیدیم و در واقع می توان گفت که هزینه ۳۲۰ میلیون تومانی در دو سال گذشته شاید در شناساندن و معرفی میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران و ترویج ورزش همگانی نتیجه بخش بوده باشد ولی حداقل در زمینه ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در این زمینه بر اساس پیگیری هایی که داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که تشکل زیست محیطی یام یاشیل با همکاری فرمانداری، اداره ورزش و جوانان، شهرداری، اداره میراث فرهنگی و گردشگری از سال ۱۳۹۴ با جمع آوری اسناد تصویری، کتبی و مصاحبه های حضوری در راستای ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه ایران جمع آوری کرده که در قالب کتابی از آنها رونمایی شده و این کتاب نیز در کنار مدارک و مستندات به متولیان امر ارسال است.

راهی که اشتباه رفته شد

بعد از برگزاری این دو همایش نیز تلاش ها برای ثبت میاندوآب به عنوان شهر  دوچرخه ایران انجام گرفته ولی آنطور که رضاپور رئیس سابق اداره ورزش و جوانان میاندوآب و مسئول جدید پیگیری امور ورزش شهرستان های اداره کل ورزش و جوانان  آذربایجان غربی به ما گفت: تمام مدارک در این زمینه تکمیل بوده و مستندات موجود است ولی در دیداری که در تهران داشتیم، مسئولان امر اعلام کردند که به جای پیگیری از کانال میراث فرهنگی و گردشگری باید از طریق یونسکو اقدام شود که هنوز در این مرحله مانده است و نیاز به پیگیری دارد.

باید گفت که وجود اسناد و مدارک قدیمی، قدمت دوچرخه و دوچرخه سواری را در میاندوآب حدود ۸۰ سال نشان می دهد و  نخستین دوچرخه در میاندوآب حوالی سال ۱۳۲۰ شمسی وارد این شهر شده است، موضوعی که در کمتر شهری می تواند نمود داشته باشد و همین امر زمینه ثبت این شهر به عنوان ‘شهر دوچرخه ایران’ را فراهم می کند و امروزه نیز با وجود افزایش تولید وسایط نقلیه دیگر و سهولت استفاده از آنها، دوچرخه همچنان در میاندوآب جایگاه خود را حفظ کرده و به بخشی از فرهنگ مردمان این شهر تبدیل شده است .

از سوی دیگر اسناد صدور پروانه دوچرخه سواری قبل از سال ۱۳۳۸ هجری شمسی در این شهرستان به دست آمده است که نشان می دهد عشق و علاقه مردم میاندوآب از دیرباز به دوچرخه وجود داشته است و امروزه نیز اگر در این شهر آماری از تعداد دوچرخه ها جمع آوری شود، در هر خانه ای حداقل یک تا ۲ دستگاه دوچرخه وجود دارد.

میاندوآب، شهر دوچرخه ایران است

علاوه بر برگزاری متوالی همایش‌های دوچرخه‌سواری و ثبت به عنوان شهر دوچرخه، پلیس دوچرخه‌سوار نیز در این شهر راه‌اندازی شده است تا قدم دیگری برای ثبت میاندوآب به عنوان شهر دوچرخه برداشته شود و همه اسناد در قالب کتابی در این زمینه منتشر شده است.

به هر حال آن چه که لازم و ضروری می نماید، این است که با اقدامات انجام گرفته در این راستا و مستندات تهیه شده، هر چه سریعتر شاهد اعلام رسمی “میاندوآب، شهر دوچرخه ایران” که از دیرباز به عنوان شهر دوچرخه و آب های خروشان مطرح بوده، باشیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.