میاندوآب را آب برد!
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۱
شناسه : 306235
4
در یک روز تعطیل، ناگهان باران گرفت و میاندوآب را آب برد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، در یک روز تعطیل به غروب نزدیک تر می شویم، ناگهان باران گرفت و میاندوآب را آب برد.

این یک جمله خلاصه یک روز میاندوآب از صبح تا شب در یک روز تعطیل است، بارش باران باز هم با آبگرفتگی معابر همراه بود و این بار این مشکل در برخی مناطق بیش از پیش به چشم آمد چرا که این روزها شورای شهر بیشتر از هر زمانی زیر بار انتقادات در فضای مجازی قرار گرفته است.

البته اگر بگوییم که این مشکل آبگرفتگی معابر چندان برای مردم میاندوآب غریبه نیست؛ چیز گزافی نگفته ایم چرا که میاندوآبی ها مانند تغییر پی در پی شهرداران با این موضوع نیز خو گرفته اند و به آن عادت کرده اند و هر بار هم زمانی همه دست به کار شده اند که باران بارید و میاندوآب را آب برد.

سالهاست که آبگرفتگی معابر میاندوآب به دنبال اندکی بارش باران به یک معضل و قصه تکراری تبدیل شده و مشکلاتی هم که ناشی از این آبگرفتگی ها گریبانگیر مردم می شود، حکایت دور و درازی است که ظاهرا به این زودی ها پایانی هم ندارد.

معمولا تداوم یک یا چند ساعته بارش باران، این رحمت الهی در میاندوآب سبب می شود که دریاچه های موقتی در سر خیابان ها و کوچه ها و کنار جوی ها شکل بگیرد و میاندوآب برای خودش ونیزی شود.

به رغم انتقادات بسیاری که در این زمینه بوده، هنوز هیچ راه حل دائمی برای آن پیدا نشده است و یا اگر هم ارائه شده، تاکنون نتیجه ای نداشته است.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دلیل این موضوع را به توپوگرافی و ساختار شهری میاندوآب ربط می دهند و عده ای نیز طراحی غلط و نبود طرح مناسب در زمان احداث کانال ها و جوی های سطح شهر را دلیل این موضوع می دانند که البته طرح اصلاح جوی ها موضوعی بوده که در سال های گذشته نیز در میاندوآب مطرح شده بود ولی اگر چه در برخی مناطق موفق بوده ولی در برخی مناطق نیز اثر بخش نبوده و آبگرفتگی معابر در موقع بارش باران مردم این مناطق را دچار مشکل می کند.

نقش شهروندنماهای غریبه با “شهر ما، خانه ما”

اما اینکه همه تقصیرها را گردن شهرداری و شورای شهر  و وضعیت توپوگرافی شهر بیاندازیم، نمی تواند درست باشد چرا که در کنار دلایل فنی و عمرانی که زمینه ساز مشکل آبگرفتگی معابر هستند، علت دیگری است که نباید از آن غافل شویم و آن علت انسانی و همان نقش مردم در بروز این مشکل است.

حتما شنیده اید که می گویند “شهر ما، خانه ما” ولی متاسفانه برخی از افراد با این شعار غریبه هستند و هر چیزی دستشان بیاید را به داخل جوی ها می ریزند که نتیجه آن وضعیت فعلی می شود.

این شهروندنماها نسبت به حق و حقوق و فرهنگ شهروندی بی تفاوت هستند  و آبگرفتگی که اتفاق می افتد فورا تیرهای خود را به سمت شهرداری و شورای شهر نشانه می روند و از نقش خود در بروز این مشکل غافل هستند.

تلاش مجموعه شهرداری برای رفع مشکل آبگرفتگی

در مورد مشکل آبگرفتگی شبانه معابر میاندوآب، در گفت و گویی هم که با سرپرست شهرداری میاندوآب داشتیم، وی از تلاش برای حل این مشکل خبر داد و گفت: به محض بروز مشکل، مجموعه عوامل شهرداری فورا در سطح شهر حضور یافتند.

وحید اصغری پور افزود: در این زمینه تمام پرسنل خدمات شهری و فضای سبز در مناطق مختلف که دچار آبگرفتگی شده بودند، حضور داشته و برای رفع مشکل اقدامات لازم را انجام دادند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسدودی مسیرهای منتهی به کانال آب سبب شدت آبگرفتگی در دو منطقه شهر شد، افزود: در این زمینه دو دستگاه موتور  پمپ تخلیه آب نیز در مسیرها به کارگیری شده‌ تا سریعتر آبگرفتگی ها رفع شوند.

سرپرست شهرداری میاندوآب، مسدود شدن کانال انتقال آب را نیز از دلایل بروز مشکل عنوان کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.