میاندوآب، زادگاه شهید باکری و دینی که ادا نشده است
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
شناسه : 293541
9
متاسفانه آنگونه که شایسته است؛ حق شهید باکری در زادگاهش، میاندوآب ادا نشده است و لازم است این نقیصه جبران شود.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، اسفندماه برای آذربایجانی ها با بوی جنگ و باروت دوران دفاع مقدس عجین شده است؛ اسفندی که با عملیات های بدر و خیبر در سال های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ و شهادت عاشورائیان لشکر همیشه پیروز عاشورا و سالار شهدای آذربایجان، مهدی باکری همراه است، شهیدی از تبار نیکان آذربایجان و غیرت و اخلاص آذربایجان قهرمان.

شهید مهدی باکری، تبلور غیرت آذربایجان در ۳۰ فروردین سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در شهرستان میاندوآب متولد شد و در ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در « عملیات بدر» به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول به خطرناکترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، تلاش می‌کرد تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند که در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیک گفت و به لقای معشوق نایل شد.

در حالی که سراسر ایران و به ویژه آذربایجان به سردار رشید اسلام شهید مهدی باکری افتخار می کند و همه ساله یادواره شهید باکری در شهرهای مختلف برگزار می شود؛ اما متاسفانه آنگونه که شایسته است؛ حق شهید باکری در زادگاهش ادا نشده است.

نصب تندیس شهید باکری در زادگاهش پس از ۳۰ سال در سال ۹۴، ثبت خانه پدری شهید باکری در میاندوآب در میان میراث تاریخی-فرهنگی کشور و نیز نصب تابلوهایی با مضمون تصویر شهید باکری و عبارت “سلام سردار” و ” خداحافظ سردار” برای شناساندن این موضوع که میاندوآب زادگاه شهید باکری است، با توجه به واقع شدن این شهرستان در کوریدور ارتباطی شمال غرب کشور، در ورودی های این شهر، اقداماتی هستند که در این راستا انجام شده است اما اقدامات کافی نبوده اند، موضوعی که بارها مسئولان استانی و شهرستانی آن را در جلسات مختلف بیان کرده اند.

میاندوآب باید به خود ببالد که زادگاه شهید باکری است

در این زمینه معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یکی از مراسمات یادواره شهید مهدی باکری و ۸۵۰ شهید شهرستان میاندوآب قبل از شیوع کرونا با بیان اینکه شهیدان باکری ها نماد و تبلور غیرت آذربایجان و ایران هستند، گفت: همه عزت و اقتدار ما مدیون شهدای عزیزی مانند شهید باکری است که باید به آن افتخار کنیم و میاندوآب باید به خود ببالد که زادگاه شهید باکری است.

سردار سرتیپ پاسدار علی اکبر پورجمشیدیان با بیان اینکه نقش مردم آذربایجان و میاندوآب در دوران دفاع مقدس کم نظیر و چمشگیر بوده است، افزود: شهید باکری نه تنها مایه افتخار میاندوآب، بلکه مایه افتخار ایران و جهان اسلام است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب به مردانی مانند شهید باکری نیاز دارد و این خطه باید هزاران شهید باکری تربیت کند.

شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس آذربایجان غربی نیز امساب در جلسه شورای اداری شهرستان میاندوآب با بیان اینکه نقش میاندوآب باید در دوران دفاع مقدس تبیین شود، اظهار کرد: میاندوآب زادگاه شهید باکری، تبلور غیرت آذربایجان است.

سرهنگ پاسدار جلیل وحیدی با بیان اینکه متاسفانه شهید باکری در زادگاهش مغفول مانده است، تصریح کرد: باید برای از غربت درآوردن شهید باکری تلاش کرد.

متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب نیز در این زمینه با بیان اینکه این شهرستان زادگاه افتخار آذربایجان و ایران، شهید مهدی باکری است، اظهار کرد: متاسفانه نتوانسته ایم شهید باکری را بشناسانیم که لازم است در این راستا گام های اساسی تر برداشته شود.

سرهنگ پاسدار نورالدین پالهنگ با اشاره به لزوم تدوین کتاب، سررسید و دایره المعارف شهدای میاندوآب و نقش این شهرستان در دوران دفاع مقدس، افزود: باید خاطرات شهدا و ایثارگری های رزمندگان اسلام، مکتوب شده و ضمن تبیین نقش میاندوآب در دوران دفاع مقدس، به نسل حاضر و نسل های آینده انتقال یابد

وی با تاکید بر اینکه همه ما وظیفه داریم در راستای زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا تلاش کنیم تا مانع از فراموشی آنها شویم، افزود: نباید با کم کاری خود سبب فراموشی شهدا شویم.

حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده است

فرماندار میاندوآب نیز در این زمینه با بیان اینکه این شهر دیار باکری هاست، اظهار کرد: باکری ها افتخار کشور هستند ولی متاسفانه حق شهید باکری در زادگاهش میاندوآب، ادا نشده، که نباید اینگونه باشد.

حسام شیرازه محبت با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که نگذارید دفاع مقدس تحریف شود، افزود: باید ایثار و ایستادگی و صبر و بردباری در جامعه تبیین شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی در سال های گذشته و اخیرا انجام گرفته که بخشی از آرزوی مردم این دیار را در ادای حق شهید باکری در زادگاهش تحقق بخشیده اما هیچ کدام کافی نیست.

میاندوآب، زادگاه شهید باکری بوده و سردار رشید اسلام شهید مهدی باکری و ۸۵۰ شهید میاندوآب افتخار این شهر هستند و بارها نوشته و گفته شده که در مورد شهید باکری آنگونه که باید حق این شهید در زادگاهش ادا نشده است و لازم است همایش ها و کارهای تحقیقاتی و میدانی در این زمینه انجام گرفته و این نقیصه جبران شود.

از سوی دیگر می توان از ظرفیت بالقوه خانه محل تولد شهید باکری در میاندوآب برای اردوهای راهیان نور و تبدیل به یادمان فرهنگی استفاده کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.