میاندوآب، از طبابت پزشکان هندی تا تبدیل به قطب درمان جنوب آذربایجان غربی
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
شناسه : 292901
12
تحول چشمگیر در حوزه بهداشت و سلامت بعد از انقلاب؛

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، امروز میاندوآب که روزگاری در آن پزشکان هندی به طبابت مشغو بودند امروز به قطب درمان در جنوب آذربایجان غربی تبدیل شده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، انقلاب اسلامی ایران، مهم ترین پدیده سیاسی قرن بیستم بود که دنیا را تحت تاثیر قرار داد و در شرایطی که دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود، گفتمانی جدید در دنیا ایجاد کرد.

انقلاب اسلامی موازنه جهان را برهم زد و  با شعار نه شرقی نه غربی پا به عرصه وجود گذاشت، نظامی  شکل گرفت که مستقل و متکی به احکام اسلام است و  در طول ۴۲ سال عمر پربرکت خویش اثبات کرد که می‌توان بدون وابستگی و با تکیه بر مقاومت به الگویی موفق در جهان تبدیل شد.

 این انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی داشته که اکنون پس از گذشت ۴۲ سال از عمر گرانمایه این شجره پر امید، باید به بازخوانی دستاوردهای آن پرداخت تا نسل امروزی با خدمات انقلاب آشنا شوند.

یکی از زمینه هایی که پیشرفت قابل توجهی در آن در طول عمر بابرکت انقلاب اسلامی شاهد بوده ایم، بخش سلامت و بهداشت بوده که سبب ارتقا سطح سلامتی و بهداشت در کشور شده و در این زمینه شهرستان میاندوآب نیز به تبع تمام کشور از این پیشرفت ها بی نصیب نبوده است بگونه ای که امروز به عنوان قطب درمان در منطقه مطرح است.

نگاهی به حوزه سلامت و بهداشت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که میاندوآب قبل از پیروزی انقلاب از لحاظ پزشکی و بهداشت در وضعیت نامناسبی بوده و نه تنها پزشک متخصصی در این شهرستان وجود نداشت، بلکه پزشکان هندی در تنها بیمارستان این شهر به طبابت مشغول بودند و دسترسی مناطق مختلف شهری و روستایی به پزشکان نیز مقدور نبود.

کمبودها در زمینه سلامت و  بهداشت تنها به نبود پزشک متخصص محدود نبود بلکه از لحاظ امکانات و خدمات درمانی نیز میاندوآب تقریبا نزدیک به صفر بود و به غیر از بیمارستان عباسی که توسط خیرین پایه گذاری شده است، مرکز درمانی دیگری وجود نداشت.

دستاوردهای ۴۲ ساله حوزه بهداشت و سلامت در میاندوآب

اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، امروز میاندوآب حرف نخست را در زمینه درمان در منطقه زده و قطب درمان در جنوب آذربایجان غربی به شمار می رود.

احداث بیمارستان جدید و افزایش تخت های بیمارستانی، ارائه امکانات مختلف درمانی و آزمایشگاهی، احداث مراکز بهداشت و خانه های سلامت، وجود بیش از ۷۴ پزشک متخصص در رشته های مختلف و دهها پزشک عمومی در این شهرستان از جمله این پیشرفت ها در حوزه سلامت و بهداشت در شهرستان میاندوآب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

شاخص های سلامت افزایش یافته است

در این زمینه سهراب حیدری مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب می گوید: به برکت نظام و انقلاب اسلامی سطح سلامت و خدمات بهداشتی و درمانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میاندوآب افزود: امروز و بعد از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در همه زمینه ها شاخص های سلامت افزایش یافته است در حالی که قبل از انقلاب، مردم حتی به ساده ترین خدمات بهداشتی و سلامتی به سختی دسترسی داشتند.

وی تصریح کرد: سازه هایی که عمر مفید خود را گذرانده بودند در سالهای اخیر نوسازی و تجهیز شده و سازه های مقاوم و خوب جایگزین آنها شده است.

حیدری اظهار کرد: در چند سال اخیر دهها پروژه عمرانی شامل خانه بهداشت، مرکز خدمات جامع سلامت و… در بخش سلامت شهرستان احداث شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میاندوآب با بیان اینکه جمعیت کشور نسبت به سال۵۷ بیش از دو برابر شده ولی در مقابل خدمات بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: امروز ایران در مهندسی پزشکی و ژنتیک در دنیا جز ۱۰ کشور برتر دنیاست.

قطعا اگر در سطح کلان کشوری این دستاوردها را با وضعیت بهداشت در کشورهای دیگر مقایسه کنیم می‌توان گفت که کار بسیار بزرگی در ایران انجام شده است که بی نظیر بوده و این از برکات انقلاب اسلامی به مردم ایران بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.