موج های امید در دل نگین فیروزه ای آذربایجان
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۴
شناسه : 305997
9
جاری شدن آب حیات به سمت دریاچه ارومیه/ با افتتاح سامانه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه، آب حیات در دریاچه شوربخت ارومیه جاری شد و امیدها برای احیای دوباره نگین فیروزه ای آذربایجان زنده شد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، “امید به دریاچه ارومیه بازگشت” این خبری بود که دیروز با افتتاح سامانه انتقال آب با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان غربی به تیتر یک رسانه های ایران تبدیل شد.

دیروز با افتتاح سامانه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه، آب حیات در دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه کشور عزیزمان ایران، که از سال ۱۳۷۵ شروع به خشک شدن کرده است، جاری شد و امیدها برای احیای دوباره نگین فیروزه ای آذربایجان زنده شد.

دریاچه ارومیه که روزگاری در این ایام تا نیمه تابستان مقصد بسیاری از گردشگران بود و امواج خود را با هر خنده کودکان و شعف خانواده هایشان به اطراف حرکت می داد، سال هاست که روزهای سختی را سپری می کند و در سال های اخیر نیز نفسش به شماره افتاد بود.

برای مقابله با این وضعیت از سال های گذشته، پروژه احیای دریاچه ارومیه مطرح و در دستور کار دولت ها قرار گرفت و با شروع به کار دولت سیزدهم، دولت جدید تصمیمات جدیدی برای احیا دریاچه ارومیه گرفت و در این راستا بود که استاندار آذربایجان غربی به عنوان دبیر کارگروه احیای دریاچه انتخاب شد.

یکی از این پروژه های مطرح برای احیای دریاچه ارومیه، طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه و بویژه طرح انتقال آب از سد کانی سیب بود که طرح تونل انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه متشکل از تونل ۳۶ کیلومتری و کانال ۱۱ کیلومتری است و قابلیت آبرسانی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به دریاچه ارومیه را دارد.

انتقال آب از سد کانی سیب، سرآغازی برای احیاء کامل دریاچه ارومیه

در این زمینه وزیر نیرو در سخنانی که در مراسم افتتاح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه داشت، با اشاره به اینکه این پروژه سرآغازی برای احیاء کامل دریاچه ارومیه است، گفت:کارگروه ملی احیا دریاچه ارومیه ۲۶ اقدام استانی ملی تصویب کرد از جمله اجرای پروژه عظیم سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه بود که شامل چند سد تونل و کانال و لایروبی بود.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه این سامانه به تنهایی برای احیای دریاچه کافی نیست، اظهار کرد:با این اقدامات دریاچه ارومیه احیا نمی شود و باید ۲۶ اقدام دیگر انجام شود که این اقدام سنگین ترین بود و در کنار آن باید تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف هم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با تکمیل سد سیلوه کل اهداف طرح محقق می شود،  افزود: طرح پساب بهداشتی نیز تا خرداد به بهره برداری می‌رسد.

 انتقال به دریاچه، امری ضروری برای احیا

در این زمینه نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی که با خبرنگار ما داشته با اشاره به اهمیت انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: انتقال به دریاچه برای احیای آن، امری ضروری است.

مهدی عیسی زاده اظهار کرد: انتقال آب از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه نیز در پیشنهاد نمایندگان استان بود که متاسفانه این پیشنهاد مورد مخالفت کارشناسان غیر بومی حاضر در ستاد وقت احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان استان به جد پیگیر وضعیت دریاچه ارومیه هستند، افزود:  موضوع دریاچه ارومیه و مسائل مرتبط با آن یکی از اولویت های اصلی نمایندگان مردم در مجلس بوده و بارها نسبت به وضعیت دریاچه هشدارهای لازم داده شده است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: تمامی تلاش نمایندگان مردم استان در مجلس و دولت، در جهت احیای دریاچه ارومیه بوده است.

شتاب دهی برای اتمام پروژه های احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی نیز در این زمینه در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های زیست محیطی خاورمیانه و غرب آسیا نام برده و اظهار کرد: پس از سفر ریاست جمهوری به استان، برای شتاب دهی و اتمام پروژه های احیای دریاچه ارومیه، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت ۱۰۰درصدی تخصیص یافت.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه اتمام پروژه تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه از برکات سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی است، گفت: از مجموع ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتباری که برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، ۱۰ هزار میلیارد ریال مربوط به سفر ریاست جمهوری به استان است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از آغاز فاز دوم و سوم انتقال آب به دریاچه بلافاصله پس از سفر رئیس جمهور به استان نیز خبر داد و افزود: ترمیم ۸۰۰ متر از تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه با تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد.

معتمدیان همچنین به برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه در سال آینده اشاره کرده و گفت: با تامین اعتبارات و اتمام پروژه های تصفیه فاضلاب استان های آذربایجان شرقی و غربی، شاهد انتقال ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

وی در ادامه به انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از طریق بادی آباد در فاز دوم پروژه اشاره کرده و افزود: با تخصیص اعتبارات لازم، پروژه سیلوه به چپرآباد نیز احتمالاً در ۴ ماه آینده به بهره برداری رسیده و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز از طریق رهاسازی آب از سدها تامین خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مدیریت پروژه های نرم افزاری نیز اشاره کرده و ادامه داد: در اجرای پروژه های نرم افزاری، معیشت مردم منطقه، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال زایی مد نظر ستاد احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

معتمدیان در پایان با ابراز امیدواری برای رسیدن به مرحله تثبیت ۶ میلیارد مترمکعب آب ورودی به دریاچه ارومیه در بلندمدت، افزود: با تخصیص حقابه تالاب ها، شاهد احیای تمامی تالاب های اقماری دریاچه ارومیه در سال جاری بودیم.

کارشناسان امر بارها نسبت به تبعات نابودی کامل این دریاچه هشدار داده اند و در این میان، تاکیدات و گفته های مسئولان دولت سیزدهم، بارقه امید را در بین مردم برای احیای دریاچه ارومیه، زنده کرده است که اوج این اتفاق را با افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارمیه شاهد بودیم که موجی از خوشحالی را در بین مردم منطقه ایجاد کرد و امیدواریم اکنون که همه آستین ها را برای جلوگیری از نابودی بزرگترین دریاچه شور جهان بالا زده و به زودی شاهد احیای کامل این دریاچه باشیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.