مهدهای کودک باید مجوز «سازمان ملی تعلیم و تربیت» را اخذ کنند/ ساختار تربیت کودک در آینه نظامنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
شناسه : 297009
5
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه کار خود را از چهار ماه پیش آغاز کرده ایم، گفت: طبق نظام نامه ای که تدوین کرده ایم مدیران مهدهای کودک باید برای سال تحصیلی۱۴۰۲-۱۴۰۱ مجوز فعالیت خود را از این سازمان دریافت کنند؛ اما تا آن زمان مجوزهای پیشین دارای اعتبار است.
منبع : https://www.dana.ir/news/1779527.html/-------------------------
پ
پ

به گزارش زرین خبر، «علیرضا حاجیان‌زاده» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون پیشینه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: مهد های کودک قبلا تحت پوشش مهد های کودک بودند و به همین دلیل مشکلاتی به لحاظ برخورد مربیان و مسائل تربیتی و همچنین مسائل تربیتی در مهدهای کودک وجود داشت.

وی افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری در شهریور ماه بیانات و مطالباتی را با مسئولان وزارت آموزش و پرورش داشتند و به صراحت مطرح کردند که مهدهای کودک باید تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش باشند و سازمانی برای این منظور در آموزش و پرورش راه اندازی شود. این مطالبه منشاء آغاز کار ما بود برای راه اندازی سازمان. در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی پیرامون تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مطرح شد. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشکیل سازمان صادر و اساسنامه سازمان تعلیم و تربیت کودک هم در شورای عالی مصوب شد. تمام این اقدامات که انجام گرفت در پایان سال ۱۳۹۹ اساسنامه سازمان را هم بعد از تصویب نهایی به ما ابلاغ کردند.

کار سازمان از ۴ ماه پیش آغاز شد

رئیس پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد:  تقریبا در اواخر خرداد ماه امسال هیئت امنای اصلی سازمان تشکیل شد که هیئت امنا ریاست سازمان را به بنده تفویض و منصوب کرد و از آن روز تا بحال حدود چهار ماهی است که کار را عملا شروع کرده ایم.

 برگزاری «همایش تربیت اوان کودکی»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: قاعدتا سازمانی که هیچ سابقه تشکیلاتی و ساختاری قبلی نداشته باید در ابتدای کار زمانی را صرف اموران اولیه مانند حوزه های زیر ساختی و نظری با هدف تعیین بودجه تعیین ساختار، تامین فضا و موارد دیگر وقت گذاری کند و ما این وقت را صرف کردیم. ضمن آنکه از همان ابتدا مطالعاتی را آغاز کردیم و همایشی را تحت عنوان «همایش تربیت اوان کودکی» را برگزار کردیم. بسیاری از متخصصان و صاحب نظران مقالات خود را به این همایش ارسال کردند که همزمان مباحث مهمی را به بحث و اشتراک گذاشتند. دراین همایش یک سری کارهای فکری و نظری انجام دادیم که در واقع اقداماتی زیر ساختی بود. در مجموع همایش بسیار خوبی بود.

در حال تدوین مقررات و دستور العمل های جدید هستیم

حاجیان زاده در تشریح بحثی دیگر یادآور شد:  از آنجایی که مهدهای کودک از قبل فعالیت داشته اند بخشنامه ای را طبق مصوبه هیئت امناء برای مهدهای کودک صادر شده مبنی بر اینکه مجوزهای قبلی تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰تمدید شده اند. اما در حال حاضر در حال تدوین مقررات و دستور العمل های جدید هستیم که در واقع در صدد دستیابی به استانداردهای جدیدی هستیم.

مدیران مهدهای کودک باید مجدداً از سازمان مجوز دریافت کنند

بر اساس مصوبات جدید مدیران مهدهای کودک باید دومرتبه از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجوز دریافت کنند. مهد کودک ها باید به لحاظ استانداردهایی که در مصوبات آمده برخی از شاخص ها را باید مراعات و فراهم کنند تا موفق به اخذ مجوز شوند. برخی از این استاندارها به برنامه های روزانه کلاس ها برمیگردد. برخی هم به توانایی مربیان و آموزش هایی که آنها در مهدهای کودک به کودکان میدهند بر میگردد. مورد دیگر فضاهای استاندارد یک مهد کودک است که روی این مورد حساسیت خاصی وجود دارد؛ چرا که فضا کافی و سالم یک مهد کودک در پرورش جسم و روح و روام کودک تاثیر بسزایی دارد؛ لذا باید مهدهای کودک برای اخذ مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت بتوانند شاخص های کمی و کیفی را رعایت کنند.

مهدهای کودک تا پایان سال می توانند از مجوزهای قبلی خود استفاده کنند

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد مهمترین بخش های نظام نامه ای است که در مدت چهار ماه گذشته همراه همکاران خود مشغول تدوین آنها هستیم  و انشالله مهدهای کودک در یک چرخش محسوس باید ضمن اخذ مجوز در بخش آموزشی و تربیتی هم تغییر محسوسی را در برنامه خود داشته باشند. اما همانطور که پیشتر گفتم مهدهای کودک تا پایان سال تحصیلی جاری میتوانند از مجوزهای قبل خود استفاده کنند.

لازم به ذکر است بخش دوم این گفت‌و گو که ماهیتی تفصیلی و تشریحی دارد به زودی در گروه اجتماعی خبرگزاری دانا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.