معاینه رایگان ۱۰۰۰ بیمار در آذربایجان غربی
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
شناسه : 316384
7
با صدور حکم جایگزین حبس؛ رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی از محکومیت دو پزشک متخصص به معاینه یک هزار نفر از بیماران تحت پوشش بهزیستی استان به‌صورت رایگان خبر داد.
پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زرین خبر»، ناصر عتباتی در گفتگو با خبرنگاران از معاینه تخصصی رایگان یک هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی توسط دو پزشک متخصص، به‌عنوان مجازات جایگزین حبس خبر داد اظهار کرد: دادگاه تجدیدنظر آذربایجان غربی به دو پزشک متخصص که به جرمی محکوم شده بودند، حکمی نوآورانه صادر کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس این حکم، این دو پزشک باید به‌عنوان خدمات عام‌المنفعه، یک هزار نفر از مددجویان سازمان بهزیستی استان را به‌صورت تخصصی و رایگان معاینه کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: این حکم باهدف بهره‌گیری از توانایی‌های این پزشکان و ارائه خدمات پزشکی به افراد نیازمند انجام شده است.

عتباتی خاطرنشان کرد: مجازات جایگزین حبس یکی از ارفاقات قانونی است که قاضی می‌تواند در مواردی که شرایط خاصی وجود داشته باشد، به‌جای حبس، به محکوم اعمال کند. این مجازات‌ها می‌توانند شامل کار اجتماعی، پرداخت دیه، تحصیل و آموزش، درمان و مشاوره و غیره باشند.

وی با تاکید بر اینکه  مجازات جایگزین حبس یکی از ارفاقات قانونی است که قاضی می‌تواند در مواردی که شرایط خاصی وجود داشته باشد، به‌جای حبس، به محکوم اعمال کند گفت: هدف از این مجازات‌ها اصلاح و تربیت محکوم و جلوگیری از تکرار جرم است.

خاطرنشان می‌شود مجازات‌های جایگزین حبس مزایا و معایبی دارند. از مزایای آن‌ها می‌توان به کاهش شلوغی و هزینه‌های زندان‌ها، ارتقای رفتار و توانایی‌های مجرم، ایجاد فرصت برای جبران خسارت و خدمت به جامعه، حفظ رابطه مجرم با خانواده و اجتماع و کاهش احتمال تکرار جرم اشاره کرد.

از معایب آن‌ها نیز می‌توان به نیاز به زیرساخت‌ها و نظارت‌های لازم، عدم تطابق با شدت برخی جرایم، امکان سوءاستفاده از بخشش قاضی، عدم انطباق بافرهنگ و اعتقادات برخی از مردم و عدم اثرگذاری بر روی برخی از مجرمان اشاره کرد.

به‌طورکلی، مجازات‌های جایگزین حبس یکی از راه‌های اصلاح و تربیت مجرمان است که در حقوق بین‌الملل و حقوق ایران موردتوجه قرار گرفته است. اما برای اجرای بهینه و مؤثر این مجازات‌ها، نیاز به بررسی و حل چالش‌های موجود و ایجاد زمینه‌های لازم است.

انتهای خبر/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.