معادنی که زمینه‌ساز توسعه اقتصادی هستند/ خام‌فروشی و نبود زمینه صادرات؛ مشکلات اساسی بخش معدن
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
شناسه : 292817
12

معدن، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دنیا، می‌تواند زمنیه جذب سرمایه و توسعه اشتغال را فراهم کند؛ در این میان آذربایجان غربی با داشتن یک میلیون تُن ذخیره قطعی انواع مواد معدنی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از  اروم نیوز، تنوع عظیم ذخایر معدنی در جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از نعمات خدادی برای به حرکت در آوردن متور محرکه اقتصاد و رفع مشکلات موجود در کشور است.
تنوع مواد معدنی در کشور منجر شده تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف در داخل تامین شود و حتی تنوع این مواد به حدی بالاست که می تواند زمینه صادارت انواع مواد معدنی به نقاط مختلف دنیا را فراهم کند.
آذربایجان غربی نیز به لحاظ تنوع ماده معدنی از ظرفیت بالایی برخوردار است و می تواند با بهره مندی از این ظرفیت زمینه توسعه اشتغال و تحرک چرخ اقصاد را در سطح استان فراهم کند.
وجود ذخایر عظیم انواع مواد معدنی در شمال و جنوب آذربایجان غربی این استان را به عنوان قطب مواد معدنی در کشور تبدیل کرده و حدود ۷۵ درصد مواد معدنی شناسایی شده در سطح کشور، در آذربایجان غربی موجود است.
این تنوع مواد معدنی می تواند زمنیه ای برای استخراج، تبدیل و صادرات مواد معدنی را در آذربایجان غربی فراهم کند و زمینه توسعه صنایع معدنی در استان را فراهم کند.
۵۱ نوع ماده معدنی در آذربایجان‌غربی وجود دارد
معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۵۱ نوع آن در استان وجود دارد که در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری است.
پریسا عابدپور ادامه داد:بیشتر مواد معدنی دارای کاربردهایی در صنایع ساختمانی، آرایشی، بهداشتی، فولاد، نفت و عواملی از این قبیل است.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۷ میلیون تُن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج می‌شود،اظهار داشت: این میزان از ۴۸۹ معدن فعال استان استخراج و به مراکز فرآوری در داخل و خارج از کشور ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری بر روی این معادن سه هزار و ۷۴۰ میلیارد و ۱۳۸ میلیون ریال برآورد شده است.
معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، گفت: میزان ذخیره قطعی معادن آذربایجان‌غربی یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۶۵۷ تُن بوده و برای پنج هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است.
۸۴۷ واحد صنایع تبدیلی مواد معدنی در آذربایجان‌غربی فعال است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۸۴۷ واحد فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در بخش‌های مختلف شن و ماسه، کانی فلزی و غیرفلزی و طلا در سطح استان فعال است.
غلامرضا بابایی اظهار داشت: ظرفیت تولید واحدهای صنایع فرآوری و تبدیلی مواد معدنی این استان ۹۸ میلیون تُن در سال است.
وی ادامه داد: ۲۲ هزار و ۵۳ نفر در این استان در بخش صنایع تبدیلی مواد معدنی فعالیت می کنند.
وی افزود: کنسانتره، شن و ماسه، شستشو و دانه‌بندی، آجر فشاری، انواع سفال ماشینی از زمینه‌های فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری مواد معدنی در این استان است.
وی اظهار کرد: هم‌مرز بودن آذربایجان‌غربی با سه کشور خارجی می‌تواند امر صادرات را بسیار تسهیل بخشیده و بازار خوبی برای محصولات این واحدهای تولیدی باشد.
احیای ظرفیت مغفول معدنی در آذربایجان غربی زمینه ساز رونق اقتصادی
استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه در جلسه شورای معادن استان گفت: شناسایی ظرفیت‌های جدید، توسعه معادن کوچک و ایجاد واحدهای فرآوری معدنی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی از جمله راهکارهای مدیریت برای رشد اشتغال پایدار در این بخش به شمار می‌رود.
محمدمهدی شهریاری اضافه کرد: احیای ظرفیت‌های مغفول معدنی در آذربایجان‌غربی رونق بیش از پیش اقتصاد و اشتغال را در پی خواهد داشت.
وی افزود: باید یک نقشه جامع از معادن تهیه شود که این امر نیز مورد تاکید است زیرا این امر ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معادن استان را فراهم می کند.
انتهای پیام /

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.