مساجد خاستگاه گام اول و پیشران گام دوم انقلاب/ سنگری که دشمنان از آن واهمه دارند
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
شناسه : 302225
6
به بهانه روز جهانی مسجد؛ مساجد خاستگاه انقلاب اسلامی  و پایگاه انسجام مسلمانان و کانون فعالیت های اجتماعی به شمار می رود و دشمنان با برنامه ریزی وسیع و گسترده می خواهند تا جوانان از این محافل که به عنوان سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر،  در روز بیست و یکم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی  مصادف با ۳۰ مرداد ۱۳۴۸، مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و در اثر این آتش سوزی، به این مکان مقدس و تاریخی، آسیب‌های زیادی وارد شد و بعد از این اقدام روز ۳۰ مرداد به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

هر دین و آیینی نماد‌ها و نشانه‌هایی دارد و در دین مبین اسلام نیز مسجد به عنوان یکی از نمادهای دین از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است و در ایران اسلامی نیز مساجد همیشه از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نزد مردم مسلمان این مرز و بوم  اهمیت ویژه ای دارند.

مساجد خاستگاه انقلاب اسلامی نیز بوده و انقلاب اسلامی از این مراکز فرهنگی شکل گرفته و ازسوی دیگر بناهای اسلامی مانند مساجد در شهرها یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده در توسعه شهرها نیز به شمار رفته و بنای مساجد نقش ویژه ای در توسعه شهرها داشته و در شهرهای اسلامی نمادی شکوهمند و به نوعی سمبل هویت اسلامی تعریف می شوند.

مسجد پایگاه انسجام مسلمانان و کانون فعالیت های اجتماعی به شمار می رود و مردم در امورات مختلف از جمله مراسم عبادی و سیاسی، فعالیت‌های فرهنگی و حتی اقتصادی در مساجد دور هم جمع می شوند.

با توجه به جایگاه و اهمیت مساجد، دشمنان یکی از اهداف خود را خالی کردن مساجد از حضور جوانان و نوجوانان قرار داده است و در این راستا نیز برنامه ریزی وسیعی را دنبال می کند.

دشمن هجمه های خود را روی مساجد قرار داده است

در این باره نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد، می گوید: در صورتی که مسجاد رونق یابند قطعا می توان شاهد حل مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی ادامه می دهد: مساجد به عنوان پایگاه های فکری و اجتماعی جامعه باید تقویت شوند و غفلت از اهمیت این اماکن موجب بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

وی افزود: مسجد در اسلام به عنوان محلی برای طرح مسائل و مشکلات مردم بوده و امروز نیز باید این کارکرد مورد توجه مسئولین و فعالین حوزه مسجد باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، ضمن تاکید بر لزوم احیای کارکردهای متنوع مساجد، بیان کرد: بهترین راه حل برای حل مشکلات جامعه آبادسازی مساجد است.

وی، همچنین خاطرنشان کرد: دشمن امروز اصلی ترین هجمه های خود را روی مساجد قرار داده اند و به همین دلیل باید برنامه های محوری در این اماکن برنامه ریزی شده و به این ترتیب شاهد بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی باشیم.

 نقش مسجد در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی

امام جمعه میاندوآب در این زمینه با اشاره به اهمیت مساجد و با تاکید بر مسجدمحوری، می گوید: مساجد، قلب تپنده جامعه اسلامی هستند که نقش آنها در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی برکسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با بیان اینکه مجموعه های فعال در مساجد باید با هنرمندی، جوانان را جذب کنند، گفت: با استفاده از روش های مختلف می توان جوانان را به سمت مساجد کشاند.

وی با تاکید بر تقویت مساجد، تصریح کرد: اگر مساجد بسته شوند در آن صورت آسیب های اجتماعی افزایش می یابند و لذا باید مساجد را رونق داد و هیئت امنا و ادارات متولی مساجد را تقویت و رونق دهند.

حسن زاده با بیان اینکه کم رنگ کردن حضور مردم و جوانان در مساجد و بی اهمیتی به نماز اول وقت و جماعت یکی از اهداف دشمنان است که برای آن برنامه ریزی می کنند، افزود: مساجد می توانند از جوانان و نوجوانان در برابر نفوذ و جنگ نرم دشمن مراقبت کنند.

مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم دشمنان هستند

کارشناس مسائل دینی نیز با اشاره به اهمیت مساجد در دین اسلام به خبرنگار ما، گفت: مساجد سنگر بوده و بهترین مکان برای فعالیت های جوانان و نوجوانان هستند.

صادقی با تاکید بر تقویت مساجد و سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت مسجد، افزود: مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم دشمنان هستند و باید مساجد را رونق دهیم.

وی اظهار کرد: باید ارزش های انقلاب را به نسل چهارم و نسل های آینده انتقال داد و مساجد و فعالیت بسیج در مساجد بهترین مکان برای اینکار است تا به وظیفه بسیار سنگین خود به خوبی عمل کنیم.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی با بیان اینکه مسجد سنگر اصلی انقلاب و نظام است و دشمنان اسلام با ایجاد شبه به دنبال دین ستیزی و دوری مردم از مساجد هستند، تصریح کرد: مسجد مرکز تربیت و پرورش بوده و می تواند زمینه رشد و تعالی فرهنگی را فراهم کند و این موضوع اهمیت و نقش مساجد را می رساند.

مسجد، سنگری که دشمن از آن واهمه دارد

به طور کلی مساجد از صدر اسلام، پایگاه ترویج فرهنگ دینی بوده و نقش مهمی در تحولات اجتماعی و سیاسی داشته اند.

قبل از پیروزی انقلاب، مساجد، مرکز بسیج مردم  برای تظاهرات و راهپیمایی، ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و محل خیزش بر علیه رژیم ستم شاهی بود و بعد از انقلاب یعنی در گام اول انقلاب نیز افراد از طریق مساجد برای حضور در جبهه های جنگ سازماندهی می شدند و امروزه هم بسیاری از مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق همین مساجد و اهالی مساجد برطرف می شود و لذا می توان گفت که مساجد نقش مهمی به عنوان پیشران در گام دوم انقلاب دارند.

نقشی که مساجد به عنوان محور و  توسعه فرهنگی دینی در جامعه دارند، دشمنان را بر آن داشته تا با برنامه ریزی وسیع و گسترده بخواهند تا جوانان از این محافل که به عنوان سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند، دور شده تا به آسانی فرهنگ غربی و دلخواه خود را جایگزین فرهنگ اسلامی در اندیشه و تفکر جوانان بکنند و برای مقابله با این جنگ نرم دشمنان، همه بویژه هیئت امنای مساجد وظیفه دارند تا با ارتباط با جوانان و نوجوانان، آنها را به سمت مساجد و فعالیت های فرهنگی بکشانند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.