مسئولان برای تحقق “مهار تورم و رشد تولید” اهتمام جدی داشته باشند
۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
شناسه : 306590
3
امام جمعه چهاربرج: امام جمعه چهاربرج گفت: دولت انقلابی سیزدهم باید بلافاصله و باتوجه به تجارب درس‌آموز 1/5 سال گذشته برای تحقق این شعار در سال های آتی ، گام‌های بلند بردارد.
پ
پ

به گزارش گروه سیاسی زرین خبر، حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم امام رضا(ع)، اظهار کرد: سخنرانی مقام معظم رهبری طبق سنت ۳۳ ساله در حرم امام رضا(ع) یکی از مقدس‌ترین مکان ها در ایران و جهان، از جهات گوناگون قابل اهمیت است و باید بدان پرداخته شود.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه این اقدام مقام معظم رهبری یک اقدام بی‌بدیل و الگویی درجهان است که نظیر و مانند ندارد، افزود: علاوه بر مکان سخنرانی، جنبه دیگر این دیدار این است که امام جامعه با پناه‌آوردن به مضجع تابناک امام رضا(ع)، ابتدا از جایگاه خادم آن‌حضرت سر بر سنگ آن مرقد سراسر نور می‌گذارد و سپس از جایگاه رهبر دینی سیاسی جامعه اسلامی و مردم، نقشه حرکت یک سال را با مردمش در میان می‌گذارد.

وی گفت: بنابراین نباید از کنار این رویداد بزرگ ملی که جنبه الگویی برای جهانیان دارد به سادگی گذشت و باید به آن به مثابه یک نقشه راه نگریست و در طول سال، سخنان دیگر ایشان را شرح این متن دانست و برهمین مبنا پیگیری و تحلیل کرد وامتداد گفتمانی بخشید.

جلالی با بیان اینکه مخاطب عمومی بیانات مقام معظم رهبری عموم مردم ایران از همه اقشار واصناف و گروه ها هستند، تصریح کرد: مخاطب خاص این بیانات البته، مسئولان نظام در تمام قوا و در همه سطوح بویژه در سطوح بالای مدیریت کشور هستند که بیش از مردم باید خود را مخاطب این رهنمودهای راهبردی بدانند.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه این بیانات دو مخاطب دیگر هم دارد، گفت: مردم آزادیخواه جهان خصوصا ساکنان کشورهای جبهه مقاومت و غرب آسیا که از آخرین مواضع رهبر امت اسلامی و فرمانده کل جبهه مقاومت آگاه می‌شوند.

وی افزود: مخاطب دیگر این سخنرانی مهم، قطعا دشمنان هستند که باز هم باصلابت‌ترین و حکیمانه‌ترین مواضع را از لسان نافذ هوشمندترین رهبر جهان می‌شنوند و صدالبته معلوم است که دندان خشم و استیصال برهم می‌فشارند .

جلالی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «سال مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: این شعار یک جنبه سلبی دارد که عبارت است از”مهار تورم” و یک بعد ایجابی نیز دارد که عبارت است از “رشد تولید” و هرکدام از  این دو جزء، مکمل یکدیگر هستند.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه پدیده تورم در بیشتر کشورهای جهان کمابیش وجود دارد، اما نرخ آن در جوامع و زمان‌های گوناگون فرق می‌کند، گفت: این پدیده در دوره‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته کمتر اما در کشورهای در حال توسعه با تورم‌های شدید مواجه‌ بوده اند.

وی افزود: تورم آثار منفی بسیاری مانند افزایش نابرابری در توزیع درآمد، افزایش مصرف، کاهش پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، انحراف منابع به تولید کالاها و خدمات غیر ضرور، کاهش رشد اقتصادی و گسترش انواع فسادهای مالی – اداری به‌دنبال دارد.

جلالی با بیان اینکه ایران اسلامی نیز مانند بسیاری از کشورها هم از قاعده تورم مستثنی نبوده، اظهار کرد: اصلاح نظام ارزش‌گذاری پول ملی در راستای مهار تورم و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار در ادامه طرح اصلاحات اقتصادی دولت از اهمیت زیادی برخوردار است و انتظار می‌رود این طرح در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

امام جمعه چهاربرج با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت نقدینگی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است، تصریح کرد: کاهش هزینه‌ها و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی ازجمله مواردی است که نقش مهمی در کنترل تورم دارند که اقتضائات موجود در کشور حکم می‌کند با توجه به شعار سال، دولت سیزدهم در حل این موضوعات اهتمام جدی به خرج دهد.

وی به مقوله رشد تولید نیز اشاره کرد و افزود: رشد تولید در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که حمایت از سرمایه‌گذاری، پرداخت انواع تسهیلات ارزی و معافیت‌های منضبط مالیاتی، ارائه امکانات تشویق‌کننده ، می تواند تاثیرگذار باشد.

جلالی اظهار کرد: دولت انقلابی سیزدهم باید بلافاصله و باتوجه به تجارب درس‌آموز ۱/۵ سال گذشته برای تحقق این شعار در سال های آتی ، گام‌های بلند بردارد.

امام جمعه چهاربرج به حلول ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و گفت: انسان هوشیار باید همواره در هر شرایطی به‌دنبال بهترین عمل باشد. وقتی برای انجام همه کارهای خوبی که در این ماه مبارک سفارش شده، فرصت نداریم، پس باید سراغ بهترین اعمال برویم و با بهترین عمل بیشترین بهره را ببریم.

وی گفت: باید در این ماه پرظرفیتی که تلاوت یک آیه قرآن در آن، ثواب یک ختم قرآن را دارد، از بهترین عبادات و اعمال غافل نشویم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.