مدیریت، حلقه مفقوده بازار سیب در آذربایجان‌غربی/ میوه‌های بهشتی که در سایه بی‌مهری مسئولان نابود می‌شوند
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
شناسه : 290968
9

نبود نگاه مناسب از سوی مسئولان و نیز عدم برخورداری از بازار مناسب باعث شده تا باغداران آذربایجان‌غربی به ویژه در حوزه سیب همچنان با ضررهای غیرقابل جبران مواجه شوند و مسئولان نتیجه‌ای از جلسات خود نگیرند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر به نقل از اروم نیوز، ماجرای تکراری و پرغصه سیب در آذربایجان‌غربی موضوعی است که هرساله و در ایام پایانی تابستان برای باغداران آغاز می‌شود و تا اواسط پاییز در رسانه‌ها و جلسات مسئولان ادامه می‌یابد.

این توجه و پرداختن رسانه و مسئولان که بیشتر به وجهه مثبت سیب است، البته نه تنها موجب حل مشکل نشده بلکه خود به مشکلی فراتر از نگاه باغداران تبدیل شده که نتیجه آن نداشتن تمرکز برای باغدار و نبود بازار مناسب در سایه تبلیغات خارج از وضعیت موجود می‌شود.

اما آن سوی ماجرا و مشکلاتی که در راستای خرید و فروش سیب به ویژه بخش صنعتی آن وجود دارد، نه تنها هرساله مورد غفلت مسئولان بوده بلکه با اندک توجه رسانه‌ها و ورود غیرتخصصی و حاشیه‌ای به موضوع همراه شده که همین امر باعث دوری از اصل ماجرا گشته است.

نبود خرید تضمینی، عدم توجه به وضعیت خرید و فروش و نیز بی نتیجه بودن جلسات مدیران ارشد استانی و کشوری در راستای خرید این محصول از جمله مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که می‌توان در بروز وضعیت فعلی برای سیب موثر دانست.

آنطور که مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در سال جاری اظهار داشته‌اند، افزایش قیمت خرید سیب صنعتی در مراکز کنار جاده‌ای و کارخانجات از جمله مهم‌ترین اقدامات و تصمیماتی بوده که با رایزنی‌های انجام شده اتفاق افتاده است.

اما کشاورزان و باغداران قصه دیگری را روایت می‌کنند که شنیدن آن هم خالی از لطف نیست.

سیب

* حمایت از باغداران یک رویا است

«مجید» یکی از باغداران سیب در ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز اظهار می‌دارد: مسئولان برای افزایش قیمت محصول خوشحال هستند و این در حالی است که ما با افزایش سرسام‌آور قیمت جعبه، کارگر و سموم کشاورزی مواجه بوده‌ایم و قطعا ضررهای امسال بیش از سال‌های گذشته است.

وی در مورد نحوه فروش محصولات باغ خود می‌گوید: متاسفانه امسال سیب‌های درجه یک را با قیمت بیشتر از سال‌های قبل به سردخانه تحویل داده‌ایم و این یعنی افزایش هزینه در کنار تمام هزینه‌های موجود در حوزه تولید محصول، سیب‌های صنعتی را هم با هزار منت و بهانه به مرکز کنار جاده‌ای فروخته‌ایم.

* باغدار موظف به خرید تمام نیازهای فروش بهداشتی است

«رحیم» یکی دیگر از باغداران ارومیه‌ای است که در شرایط فعلی منتقد بسته‌بندی خاص محصولات به منظور فروش بهداشتی است.

او این‌طور می‌گوید که برای فروش سیب صنعتی به کنار جاده یا باید خرید بسته‌های مخصوص و حمل را کامیون با شرایط بهداشتی را مدنظر قرار دهند و یا اینکه با نرخی پایین‌تر و بدون رعایت موارد مورد تاکید مسئولان بفروشند که این وضعیت فعلی اقتصاد و نرخ بالای هزینه‌ها ترجیح بر غیربهداشتی بودن محصول است.

این باغدار، معتقد است: اگر مسئولان برای خرید سیب صنعتی چاره‌ای دیگر مثل انتقال مستقیم سیب‌ها از باغات به کارخانجات بیاندیشند بهتر خواهد بود چراکه در این خصوص هنوز به تصمیم یکسان از سوی آن‌ها نرسیده‌ایم و هرساله شاهد چاره‌اندیشی مقطعی برای سیب هستیم.

سیب

* قیمت هر کیلو سیب صنعتی در سال‌جاری؛ ۱۱۰۰ تومان

«پرویز تومرایی» معاون صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، در این زمینه با اشاره به اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت خرید و نیز برخورد با متخلفان در حوزه سیب صنعتی، می‌گوید: اسنقرار ۸۰ مرکز خرید و جمع‌آوری سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان با رعایت اصول و ضوابط بهداشتی اقدام شاخص در راستای بهبود وضعیت خرید و فروش سیب صنعتی است.

وی می‌افزاید: در صورتی که اصول بهداشتی و فنی در مراکز خرید سیب صنعتی رعایت نشود، در مرحله اول اخطار کتبی ارائه می‌شود و در صورتی که تا ۷۲ ساعت نسبت به رعایت موارد اقدام نشود با برخورد قانونی نسبت به برچیده شدن مرکز مورد نظر اقدام می‌شود.

معاون صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، خاطرنشان می‌کند: در ۵ جاده اصلی ارومیه و نیز جاده‌های شهرستانی مراکز جمع‌آوری سیب صنعتی مستقر شده‌اند که بر اساس ضوابط و اصول بهداشتی ارائه خدمت می‌کنند.

وی در خصوص قیمت سیب صنعتی نیز بیان می‌کند: برای امسال کف قیمت تعیین شده ۱۱۰۰ تومان است. البته در صورتی که کارخانجات شروع به خرید کنند قطعا با افزایش نرخ مواجه خواهیم بود و این برای باغداران و کشاورزان مناسب است.

* افزایش قیمت خرید سیب افتخاری برای مسئولان و نمایندگان است

در همین زمینه، «سید سلمان ذاکر» نماینده مردم ارومیه و رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی، در سخنانی با اشاره به اینکه هماهنگی و همکاری مسئولان و نمایندگان استانی در زمینه بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان مثال زدنی است، می‌گوید: با تدابیر اندیشیده شده و نیز با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان استانی و کشوری موفق شدیم تا نرخ خرید سیب صنعتی را از حدود ۶۰۰ تومان در سال گذشته به بالای هزار تومان برسانیم.

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه در خصوص کشاورزی آذربایجان‌غربی رشد خوبی داریم و امیدواریم با همدلی و هماهنگی میان مسئولان و نمایندگان در این مسیر همچنان با موفقیت گام برداریم.

سیب

* هزینه‌هایی که دیده نمی‌شود

با وجود تاکید مسئولان بر این امر که نرخ خرید سیب به حدود ۲ برابر رسیده و نباید از سوی کشاورزان نگرانی وجود داشته باشد، اما افزایش هزینه‌های جانبی در حوزه کشاورزی امری است که گویا نمایندگان و مدیران آن را ندیده‌اند و تنها به افزایش نرخ خرید بسنده کرده‌اند تا این را افتخاری برای خود بدانند.

جالب است که هزینه سموم کشاورزی از ابتدای سال ۹۸ تا اوایل امسال با افزایش بیش از ۲ برابری مواجه بوده و تنها در این حوزه اگر میزان هزینه‌های کشاورزان برآورد شود قطعا چیزی بیشتر از افزایش نرخ خرید محصولات را شاهد خواهیم بود.

در کنار این امر، افزایش هزینه حمل و نقل از باغات به میادین و جاده‌ها، بالا رفتن هزینه کارگری از ابتدای سال‌جاری و نیز تحمیل و الزام برای خرید بسته‌های ویژه و سایر ملزومات در راستای فروش بهداشتی محصولات از دیگر هزینه‌هایی است که اگر با نگاه کارشناسی مورد بررسی قرار گیرند، درآمد باغدار با هزینه‌های انجام شده برای محصولش دارای تفاوت فاحش و غیرقابل باوری خواهد بود.

هرچند این درد و دغدغه هرساله جامعه باغداران آذربایجان‌غربی بوده و طبق سال‌های قبل شاهد سکوت مسئولان و متولیان در حوزه خرید و فروش محصولات کشاورزی هستیم، اما نگاهی به وضعیت کشاورزی در استانی که بیشترین درآمد آن از حوزه باغداری است، می‌تواند آینده جامعه کثیری از مردم را با دید مثبت رقم بزند.

نگاه رئوفانه مسئولان به موضوع خرید و فروش سیب به ویژه بخش صنعتی این محصول تنها راه‌حلی است که پس از سال‌ها صبوری کشاورزان می‌تواند به‌عنوان مرهم زخم‌های کهنه قابل قبول باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.