مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
شناسه : 309670
6
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نسبت به بیماری کریمه کنگو هشدار داد و از مصرف‌کنندگان گوشت و دامپروران خواست توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، امید خلیل‌زاده؛ در خصوص بیماری تب کریمه کنگو هشدار صادر کرد و اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل اقدامات دامپزشکی صرفاً به‌منظور تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی افزود: باتوجه‌به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضروری است به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به‌خصوص روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سروکار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

خودداری از مصرف گوشت قرمز به‌صورت خام

وی ضمن تأکید بر خودداری از مصرف گوشت قرمز به‌صورت خام گفت: گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در دمای یخچالی، نگهداری و سپس، مصرف شود.

خلیل‌زاده بیان کرد: استفاده از دستکش، هنگام خردکردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل و اجتناب کودکان و روستاییان و دامداران از بازی و یا لامسه کنه‌های ماده تخم‌ریزی کرده ضروری است.

وی تأکید کرد: شیردوشان و دامداران از جدا و له‌کردن (کشتن) کنه‌ها خودداری کرده و از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت‌کننده استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی بیان کرد: اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن از دیگر موارد بهداشتی است.

خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها

وی با تأکید بر لزوم خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها تصریح کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت ضروری است.

خلیل‌زاده خواستار نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه شد و گفت: از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی و مصرف گوشت تازه باید خودداری شود.

وی تهوع، سردرد، دل‌درد و خون‌ریزی زیرپوستی را از علائم تب کریمه کنگو عنوان کرد و گفت: با شروع ناگهانی تب همراه با درد عضلانی و سپس تظاهرات خونریزی دهنده همراه باسابقه گزش کَنه یا له کردن با دست، تماس مستقیم با دام و یا بافت‌های حیوانات آلوده مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.