مبانی و شاخصه های حکومت علوی/ سیره امام علی(ع)، الگوی مدیران باشد
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۴۹
شناسه : 299893
3
همه مورخان از حکومت امام علی(ع) به عنوان حکومت بی نظیری نام می برند که در عدالت، سادگی و اخلاق مداری در تاریخ بی نظیر بوده و امیرالمومنین علی (ع) نیز حاکمی بود که تاریخ مشابه او را به خود ندیده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، ۲۱ رمضان مصادف با سالروز شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام است که دوران حکومت امام اول شیعیان و شیوه حکمرانی عدالت محور ایشان، یک الگوی برتر و همیشگی برای زمامداری در تمام دوران است.

همه مورخان از حکومت امام علی(ع) به عنوان حکومت بی نظیری نام می برند که در عدالت، سادگی و اخلاق مداری در تاریخ بی نظیر بوده و امیرالمومنین علی (ع) نیز حاکمی بود که تاریخ مشابه او را به خود ندیده است.

سبک حکمرانی و تلاش شبانه‌روزی برای امور مسلمین در برقراری امنیت و عدالت برای همه انسان‌ها و عدم مصالحه در قبال حقوق مردم حتی با نزدیک‌ترین افراد و در عین حال ساده زیست‌ترین فرد زمان خود، از علی(ع) شخصیتی ساخت که الگوی عشق برای همه انسان‌های آزاده تاریخ شود و همه نسل‌ها در همه عصرها آرزوی برخورداری از حاکمی در مسیر منویات او شوند.

حضرت علی(ع) اسوه شجاعت، مظلومیت و عدالت در عصر خود و حتی این زمانه هستند که اصرار ایشان به اجرای عدالت خدا و مساوات در جامعه اسلامی زمینه شهادتش توسط خوارج از دین خارج شده را فراهم آورد و سرانجام در سحرگاه روز ۱۹ رمضان توسط ابن ملجم به ضرب شمشیر به شدت زخمی شد و بعد از سه روز، در ۲۱ رمضان به شهادت رسیدند.

بهترین الگو و سرمشق برای حکومت اسلامی بیانات امیرالمؤمنین علی (ع) است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در این زمینه با بیان اینکه بهترین الگو و سرمشق برای حکومت اسلامی بیانات امیرالمؤمنین علی (ع) است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) به عنوان سند راهبردی مدیریت در جامعه است که باید تمام مدیران در هر سطحی به آن تاسی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی افزود: نظام اداری و سیستم اجرایی کشور باید بر اساس نظام عدل علوی استوار باشد و بهترین شیوه برای پیاده‌سازی این نظام نیز بهره‌گیری از آموزه‌های علوی در نهج‌البلاغه و سیره ائمه معصومین(ع) است.

وی گفت: در خطبه ۱۵۴ نهج‌البلاغه در ضمن بیان برخی موارد، شرایط تصدی مدیریت در جامعه اسلامی نیز ذکر شده که نیاز است تمام مدیران و مسئولان در نظام اداری به آن وارسته باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس شرایط ذکر شده توسط امام علی(ع) و البته بر مبنای سیره ائمه(ع)، مدیریت در جامعه اسلامی باید بر اساس عقل، تدبیر و مشورت پذیری باشد. مدیری که عاقلانه رفتار کند و بر اساس تدبیر و عقلانیت در امور تصمیمی گیری داشته باشد، قطعا در آینده نظام اداری جایگاه مطلوب تری خواهد داشت.

شاخصه های مهم حکومت علوی

امام جمعه میاندوآب نیز در این زمینه با تبیین مهم ترین شاخصه های حکومت علوی اظهار کرد: پایبندی کامل به اقامه اصول دین مبین اسلام، اقامه قسط و عدل در نظام اسلامی، توجه به معنویت، تقوا و ساده زیستی از جمله شاخصه های حکومت علوی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند، هر حکومتی که اساس کارش بر اقامه دین خدا نباشد، علوی نیست، گفت: اقامه دین الهی، نخستین شاخصه بوده و این شاخصه مادر همه خصوصیات دیگر زندگی امیرالمومنین(ع) و حکومت ایشان و عدالت، مردم سالاری و رعایت مردم در زندکی امیرالمومنین هم مربوط به همین است.

وی با بیان اینکه هر حکومتی که علوی نباشد یعنی منحرف شده است، افزود: اگر مسئولی اعم از امام جمعه و فرماندار و… علوی نباشد در واقع منحرف شده است.

امام جمعه میاندوآب تصریح کرد: عدالت محوری  از دیگر شاخصه های حکومت علوی است و اگر عدالت محور باشی، در آن صورت علوی هستی و در غیر اینصورت معاویه ای هستی.

وی توجه به معنویات، تقوا و ساده زیستی را دیگر شاخصه برشمرد و گفت: مسئولان نظام اسلامی باید شاخصه های حکومت علوی را الگوی خود قرار داده و ساده زیست باشند و از تجمل گرایی خودداری کنند تا علوی گونه باشند.

حسن زاده تصریح کرد: باید روح زندگی علوی یعنی عدالت، تقوا، پارسایی، پاکدامنی، بی پروایی در راه خدا و میل و شوق به مجاهدت در راه خدا را در خودمان زنده کنیم، باید به سمت این ها برویم، این اساس کار ما است.

سیره حکومتداری امیرالمومنین(ع) الگوی مسئولان  باشد

امام جمعه چهاربرج نیز با بیان اینکه سیره حکومتداری امیرالمومنین(ع) الگوی همه مسئولان باشد، اظهار کرد: جامعه بشری تشنه اسلام علوی است.

امام جمعه چهاربرج گفت: فرامین حضرت امیرالمومنین(ع) برای حکومت و باید و نبایدهای او در اداره مملکت، بهترین ترازو یا سرمشق و الگوست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.