قطب سیب ایران چشم انتظار حمایت/ رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات سیب ضروری است
۰۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
شناسه : 302297
4
صورت زرد سیب سرخ؛ توسعه باغ‌های سیب و افزایش میزان تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی سالانه تجربه و تکرار می‌شود که این افزایش تولید، چند سالی است با مشکلاتی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، آذربایجان غربی به عنوان قطب کشاورزی و بهشت باغداری ایران به شمار می رود و سالیانه میلیون ها تن محصولات باغی و انواع میوه جات در باغات این استان تولید می شود.

سیب یکی از این محصولات باغی است که با نام آذربایجان غربی عجین شده و طبق گفته های مسئولان امر این استان با تولید سالانه بیش از یک میلیون هزارتن سیب سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده و قطب این محصول باغی در کشور به شمار می رود.

این ظرفیت یک فرصت بی‌نظیر را در اختیار آذربایجان غربی قرار داده است و سالانه نه شاهد افزایش میزان تولید هستیم اما توسعه باغ‌های سیب و افزایش میزان تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی سالانه تجربه و تکرار می‌شود که این افزایش تولید، چند سالی است با مشکلاتی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده است.

پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه با بیان اینکه ۱۱۷ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد می گوید: ۸۶ هزار نفر در باغهای استان اشتغال دارند.

اکبر کرامتی که در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی کشور در ارومیه سخن می گفت، با اشاره به اینکه ۴۷۷ سردخانه با ۹۶۰ هزار تن ظرفیت در استان فعال است، ادامه داد: ۷۰ هزار هکتار از مساحت باغی استان متعلق به سیب درختی است که سالانه بیش از یک میلیون محصول از این باغات برداشت می شود.

وی اظهار کرد: پیش بینی امسال در تولید سیب درختی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که ۹۰۰ هزار تن آن در سردخانه ها ذخیره و قسمتی به مصرف تازه خوری می رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۳۰ درصد از باغهای سیب درختی آذربایجان غربی قدیمی است که باید جایگزین و با کشت پایه های رویشی جدید به روز شوند.

تعهدات ارزی مهمترین مشکل صادرکنندگان است

نایب رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی ایران نیز اخیرا در جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی کشور در ارومیه در این زمینه، گفت: ایران جزو شش کشور تولید کننده عمده سیب در جهان است و رقبای بسیارتوانمندی چون چین، ایتالیا، امریکا دارد که در زمینه تولیدات، سورتینگ و بازار یابی بسیار پیشرفته هستند.

ناصر مرادی افزود: این کشورهای رقیب در حالی به راحتی در حال صادرات تولیدات خود در قالب قانون تجارت جهانی هستند که تحریم های ظالمانه سیاسی بازگشت ارز حاصل از صادرات را برای تاجران ایرانی دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه تحریم ها صادرات کنندگان کشور را با چالش هایی مواجه کرده و تعهدات ارزی مهمترین مشکل انان است، اضافه کرد: درکنار تمام چالشهای موجود بخشنامه های متعدد نیز صادر کنندگان کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

 از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این زمینه بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی تاکید کرده و گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توجه به تولید فراورده های مختلف از سیب درختی راهکاری برای کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش درامد باغداران است.

جواد کرمی افزود: بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان می تواند در افزایش تولید محصولات متنوع از محصول سیب درختی مطلوب باشد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود، افزود: ضرورت توجه به محصولات کشاورزی و اشتغال ایجاد شده در این حوزه بیشتر از سایر بخش ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: لازم است از ظرفیت مرزها برای توسعه صادرات سیب استفاده شود.

کرمی ادامه داد: استان آذربایجان غربی به واسطه هم مرزی با سه کشور بهترین فرصت برای شناسایی بازار هدف و توسعه صادرات سیب را دارد که باید از این فرصت برای توسعه پایدار بخش کشاورزی استان استفاده کرد

 مسئولان زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات را فراهم کنند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیتهای بالقوه فراوانی است، گفت: حمایت نمایندگان مجلس، مدیران ارشد استانی جهت رفع مشکلات بخش کشاورزی و صادرات محصولات لازم است.

حسن انتظاربا بیان اینکه اقتصاد آذربایجان غربی مبتنی بر کشاورزی بوده واین استان بزرگترین کانون تولید سیب کشور است، افزود: مسوولان لازم است با همفکری و همکاری زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات را فراهم کنند.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه از میزان بهره های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است و باید این موضوع بازنگری شود.

حل مشکل سیب به عزم جدی مسئولان نیاز دارد

با توجه به اظهارات مسئولان و نیز وضعیت موجود در حوزه سیب آذربایجان غربی،  حل مشکل سیب به عزم جدی تمام مسئولان اعم از مجلس و دولت نیاز دارد تا ضمن استفاده از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه و بهره برداری اقتصادی، راهکار ثابت، مطمئن و قابل وصولی نیز برای کشاورزان در دست یافتن به دسترنج خویش و نیز کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از این بخش اتخاذ گردد.

از سوی دیگر ظرفیت بالقوه و فرصت های بی نظیر آذربایجان غربی در بخش کشاورزی می تواند نقش مهمی در توسعه استان ایفا کند که در این راستا ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کرده و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه ، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق مختلف استان داشته باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.