فرهنگ مطالعه در تسخیر دنیای مجازی/جای “یار مهربان” در خانه مردمان خالی است
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۷
شناسه : 291474
9

گسترش فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین مردم، در واقع فضای مجازی جایگزین مطالعه شده و جایگاه مفید مطالعه را تحت الشعاع قرار داده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، کتاب و کتابخوانی یکی از فاکتورهای مهم در توسعه و پیشرفت فرهنگی یک جامعه به شمار می رود و وقتی سخن از توسعه فرهنگی به میان می آید، بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تاکید می شود و در این راستا نیز یک هفته به نام “هفته کتاب و کتابخوانی” نامگذاری شده تا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ترویج شود.

کتاب در واقع بهترین دوست انسان بوده و دوستی است که ظاهر و باطن آن یکی بوده و حقایق را بیان می کند اما متاسفانه این بهترین دوست انسان، جایگاه مناسبی در سبد کالای خانواده ها ندارد.

اما آنگونه که آمار و بررسی ها نشان می دهد ، میزان مطالعه و کتابخوانی در میاندوآب و به طور کلی در جامعه ما وضعیت مطلوبی نداشته و مردم به دلایل مختلفی از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند.

از سوی دیگر با گسترش فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین مردم، در واقع فضای مجازی جایگزین مطالعه شده و جایگاه مفید مطالعه را تحت الشعاع قرار داده است، موضوعی که نمی تواند موردپسند باشد.

کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مسائل مهم فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر، با بیان اینکه میاندوآب دارای هفت باب کتابخانه عمومی است، افزود: کتابخانه پایگاه امن برای تغذیه روحی مردم بوده و کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مسائل مهم فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

خدیجه معصومی گفت: در میاندوآب به ازای هر ۳۹ هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و این در حالی است که باید به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نسبت کتاب به جمعیت به ازای هر نفر ۲/۵ جلد کتاب است که این رقم در شهرستان میاندوآب به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴۰ جلد کتاب است.

معصومی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی  یک نهاد عمومی غیردولتی است و بودجه مستقلی برای ساخت کتابخانه نداریم، افزود: از مردم و مسئولان و خیرین درخواست داریم تا در امر کتابخانه سازی و اهدای کتاب پیشگام شوند.

جای کتاب در سبد کالای خانواده ها خالی است

از سوی دیگر خالی بودن جای کتاب در سبد کالای خانواده ها سبب شد تا در یکی از جلسات تجلیل از خیرین کتابخانه ساز در میاندوآب و نیز یکی از مراسمات عمومی، امام جمعه به آن اشاره کند.

حجت الاسلام و المسلمین حمید حسن زاده در سخنان خود با اشاره به اینکه متاسفانه سرانه کتابخوانی در کشور و شهر ما پایین است، اظهار کرد: یکی از علل مشکلات ما در زمینه های مختلف، همین دوری از مطالعه و کتاب است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد کتابفروشی ها هم در شهرها زیاد نیست، افزود: این امر سبب شده که در خانه های ما هم جایی برای کتاب نباشد و در واقع جای کتاب در سبد کالای خانواده ها خالی است.

امام جمعه میاندوآب با تاکید بر اینکه همه باید به مطالعه اهمیت بدهیم و کتابخوانی را فرهنگ سازی کنیم، تصریح کرد: باید کتابخوانی را به یک فرهنگ تبدیل کرد تا سرانه مطالعه را در کشور بالا برد.

حسن زاده هم چنین بر اهمیت کتابخانه سازی و کمک به افزایش مراکز فرهنگی و دینی نیز تاکید کرد و گفت: همه مردم باید در راستای افزایش کتابخانه سازی و مراکز دینی و علمی تلاش کنند.

استفاده از فضای مجازی برای افزایش مطالعه و کتابخوانی

فرماندار میاندوآب نیز در این زمینه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان میاندوآبگفت: اعتلای فرهنگ کتابخوانی با تدوین برنامه مناسب برای سنین مختلف، چگونگی هزینه کرد و ایجاد بستر مناسب و حق انتخاب برای مخاطب امکان پذیر خواهد بود.

حسام شیرازه محبت افزود: تجربه نشان داده است کودکانی که در کانون های پرورش فکری کودکان حضور می یابند علاوه بر علاقه مندی به مطالعه کتاب در زمینه آسیب های اجتماعی نیز کاملا مصون می مانند.

وی با بیان اینکه در میان بهترین آثار مکتوب جهان، آثار فاخر و تاثیر گذاری از ایران وجود دارد که در کشور خودمان مغفول مانده اند، اظهار کرد: بهترین راه برای معرفی و ترغیب مردم به مطالعه این آثار با توجه هزینه های بالای خرید کتاب، برگزاری جشنواره ها و پویش های کتابخوانی در فضای مجازی و استفاده از نظرات نویسندگان، ناشران و ترویج سنت حسنه وقف کتاب می باشد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی، نیازمند برنامه ریزی

باید گفت که هفته کتاب فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه بین تمامی قشرهای جامعه است ولی ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی نباید فقط به یک هفته خلاصه شود.

گسترش فضای مجازی و استقبال زیاد جوانان از آن موجب شده است تا اهمیت کتابخوانی کاهش پیدا کند و لازم است تا با برنامه ریزی های جامع و کلان، زمینه لازم برای پیوند ناگسستنی مردم به ویژه نسل جوان با کتاب را در جامعه فراهم کرد.

در این راستا می توان در مراسمات مختلف با اهدای کتاب، مردم را به خواندن کتاب ترغیب کرد و در مسابقات مختلف ورزشی، فرهنگی و… اهدای کتاب به عنوان بخشی از جوایز در نظر گرفته شود که همین اقدامات ناچیز می تواند تاثیرگذار بوده و جامعه را به سمت مطالعه سوق دهد.

هم چنین با توجه به ایجاد کتابخانه های روستایی نیز می توان فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در روستاها نیز ترویج کرد که این کار به ویژه در میاندوآب با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت شهرستان در روستاها سکونت دارند، از اهمیت برخوردار است.

از سوی دیگر با توجه به گسترش فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی در بین مردم، می توان با راه اندازی پویش های مختلف مردم را به جای اتلاف وقت در فضای مجازی به سمت مطالعه کتب مفید سوق داد که لازم است در این راستا نیز برنامه ریزی های کلان و جامع انجام گیرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.