فرصت بی نظیر آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور/ حمایت از تولید دانش بنیان و سرمایه گذاری، لازمه رشد اقتصادی است
۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۴
شناسه : 299449
10
ملزومات تولید و اشتغال در آذربایجان غربی؛ آذربایجان غربی دارای ظرفیت های اقتصادی فراوان است که می‌توان با توجه ویژه به آنها ضمن تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی استان نیز قدم های موثری برداشت.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، اقتصاد موضوعی است که در سال های اخیر پاشنه آشیل و مبنای نامگذاری سال ها توسط مقام معظم رهبری قرار گرفته است و ایشان طی سال های اخیر به مسئله اقتصاد و تولید توجه و تاکید بسیاری داشته اند.

در واقع رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سالها علاوه بر اینکه انتظارات خویش را از مردم و مسئولان بیان می کنند، خط مشی و محور حرکت مسئولان را نیز مشخص می کنند که باید در سرلوحه مردم و مسئولان قرار گیرد.

امسال نیز رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید، تولید را محور شعار قرار داده و شعار سال را «تولید، دانش بنیان و  اشتغال آفرین» تعیین کردند تا بار دیگر اهمیت این موضوع را گوشزد کرده و مسئولان را به توجه ویژه به این مقوله فراخواندند.

آذربایجان غربی نیز یکی از استان های کشور با ظرفیت های اقتصادی فراوان است که می‌توان با توجه ویژه به آنها ضمن تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی استان نیز قدم های موثری برداشت.

توجه سرمایه گذاری و شرکت های دانش بنیان در امر تولید ضروری است

در این زمینه نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:  توجه به تولید منجر به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و تورم می شود.

مهدی عیسی زاده اظهار کرد: لازم است همه مسئولان با دقت به  بیانات و توصیه های مقام معظم رهبری، برای خودشان دستور عملیاتی تعریف کرده و در راستای آن قدم بردارند که تولید نیز یکی از این عرصه ها است.

وی با تاکید بر توجه به شرکت های دانش بنیان در امر تولید، اظهار کرد: مسئولان وظیفه دارند در راستای تحقق شعار قدم برداشته و در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی قدم بردارند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از کارآفرینان پشتیبانی و حمایت کرده و موانع را از مسیر تولید برداشت، گفت: به عنوان مثال در حوزه مانع‌زایی برای تولید، متاسفانه برخی سرمایه‌گذاران از یک سال گذشته درگیر یک مجوز زمین از محیط‌زیست هستند در حالی که با این سنگ‌اندازی‌ها هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود و بی‌تردید نمی‌توان به مسئولانی که بر سر راه تولید مانع‌تراشی می‌کنند، عنوان خادم و خدمتگذار را اطلاق کرد.

وی با بیان اینکه هر سرمایه‌گذاری که از نقاط مختلف کشور به آذربایجان‌غربی جذب می‌شود، مسئولان چنان موانعی بر سر راه آن‌ها می‌گذارند که آنان مجبور به فرار می‌شوند، افزود: باید از کسانی هم که امروز در عرصه تولید فعالیت دارند، حمایت کرد تا فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال عملیاتی شود.

لزوم حمایت از فرصت های اشتغال و توجه به‌ رشد اقتصادی

استاندار آذربایجان غربی نیز با تاکید بر توجه به رفع موانع تولید و رشد اقتصادی، گفت: مهمترین اولویت ما در آذربایجان غربی، توجه به رشد اقتصادی است که تکلیفی در این زمینه برای استانها در نظر گرفته شده که با توجه به عنایت ریاست جمهوری به تمرکززدایی و اعطای اختیارات استانها، امیدواریم با استفاده از همه ظرفیت هایی که در استان داریم، دستگاههای دولتی و حاکمیتی و حمایت مردم، بتوانیم گام های بلندی در مسیر توسعه، آبادانی و پیشرفت آذربایجان غربی برداریم.

محمدصادق معتمدیان افزود: نام گذاری سال گذشته توسط مقام معظم رهبری در راستای تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بود که در همین راستا یک روز از هفته را به مانع زدایی و حمایت از تولید اختصاص داده و ۱۵ یکشنبه را با همراهی مدیران اقتصادی و به صورت میدانی در واحدهای تولیدی حضور یافتیم و مسائل و مشکلات را در قالب ستاد تسهیل رفع موانع بررسی و تصمیماتی را اتخاذ کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی را که حتماً در برنامه های ما لحاظ شده و با قدرت دنبال خواهیم کرد، بحث جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است؛ حتماً نیازمند همکاری همه ارکان حاکمیتی، دستگاه های دولتی، نظارتی، قضایی و حمایت نیروهای مسلح و به ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم با کار جمعی و جهادی، در جهت تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی کشور، گام های بزرگی را برداریم.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: ما از استانهای برخوردار از مواهب و نعمات الهی هستیم؛ توسعه حوزه معدن به عنوان پیشران توسعه استان و بخش های توسعه اکتشافات و استخراج و بهره برداری و ایجاد و توسعه صنایع معدنی در آذربایجان غربی، از اولویت های جدی ما است که ان شاءالله بتوانیم با جدیت در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و بخش خصوصی، خصولتی، حاکمیتی و دولتی، قدم هایی را در مسیر توسعه و پیشرفت استان برداریم.

وی حمایت از ایجاد فرصت های اشتغال و توجه به‌ رشد اقتصادی در استان را از اولویت های مهم آذربایجان غربی در سال جدید عنوان کرد و گفت: از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های استان برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال، “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” استفاده می کنیم.

 فرصت بی نظیر آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور

رضا صدر کارشناس و تحلیل گر سیاسی و اقتصادی نیز در این زمینه گفت: در نگاهی به وضعیت صنعت و کارخانجات تولیدی، آذربایجان غربی رتبه ای نه چندان قابل قبول به خود اختصاص می دهد که این در مقایسه با استان همسایه خود (آذربایجان شرقی)، در سطح بسیار نازل پایین است.

وی افزود: این تراز ناهمگون در مقایسه با شهرهایی نظیر آذرشهر و بناب هم امتیاز قابل قبولی اخذ نمی کند و این ناشی از نگرش مسئولان در قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن است؛ به ویژه کارخانجات تولیدی در آذربایجان غربی با بیس کشاورزی و معادن غنی در گستره جغرافیایی آن است.

صدر تصریح کرد: نکته مهم آن است که اقتصاد، تولید و مزیت برخورداری از مرز و در کنار آن بازارچه مرزی فرصتی کم نظیر را برای آذربایجان غربی در حوزه تولیدات صادرات محور ایجاد می کند که ضمن ارزش آفرینی کاهش حجم بالایی از بیکاری به ویژه قشر فارغ التحصیل دانشگاهی موتور محرکه اقتصاد و پیشرفت آذربایجان غربی خواهد بود.

وی با اشاره به حضور میدانی استاندار و بازدید از واحدهای تولیدی در راستای حمایت از تولید و اشتغالزایی، تصریح کرد: بخش عمده ای از مشکلات کارخانه های استان، بسیار ساده اما پیچیده در بروکراسی اداری است که با حضور  استاندار به همراه معاونین و مدیران کل در این واحد تولیدی، بخشی از تولید و کارخانجات صنعتی استان که گرفتار در این معضلات کوچک اما مانع تولید، به مدار تولید بازخواهند گشت.

لزوم چرخش اقتصاد به سمت فناوری

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت و گویی، با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌زا» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد:‌ اقتصاد کشور و جریان تولید باید دانش‌بنیان شود؛ یعنی هزینه‌های ناشی از بلاتکلیفی چرخه تولید و یا غیر علمی بودن آن حذف شود تا اقتصاد کشور به یک وضعیت پایدار برسد.

عادل نجف زاده با بیان اینکه باید بیش از گذشته تولید را به سمت دانش‌بنیان شدن پیش ببریم، افزود: استفاده از استارت‌آپ‌های جدید یکی از مهمترین راهکارها در این حوزه است و لازمه تحقق این راهبرد نیز مشارکت دادن نخبگان در فرآیند اداری کشور و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در کنار مراکز صنعتی و تولیدی و نیز افزایش نقش دانشگاه‌ها در فرآیند ارتباط دانشگاه و صنعت است‌.

وی گفت:‌ در کشور ما در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی استعدادها و امکانات فراوانی وجود دارد که در برخی از آنها دارای مزیت مطلق در سطح جهان هستیم و اگر سرمایه‌گذاری جدی بر روی این ظرفیت‌ها انجام شود و زنجیره‌های مرتبط با آنها نیز ایجاد شود، سالیان سال می‌توانیم از این ذخایر برای توسعه کشور و بهبود معیشت مردم بهره‌برداری کنیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.