فخرفروشی لابلای لایک‌های اینستاگرام/ ارزش‌هایی که در فضای مجازی با مادیات سنجش می‌شود
۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
شناسه : 295079
13
فضایی که خودنمایی و از یاد بردن عفاف عمومی، تیشه بر ریشه اصالت خانوادگی و ارزش‌‌های اجتماعی می‌زند؛ دنیایی آغشته به خودنمایی که افراد در پی آن هستند تا به وسیله خودنمایی‌های چند روزه، خود را از دیگران برتر نشان دهند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، اپلیکیشنی بنام اینستاگرام یک دنیای خوش آب و رنگ که قافله خودنمایی و تجمل گرایی در آن به راه است تا جایی که اراده را از آدمی سلب نموده و افراد را غرق در به نمایش گذاشتن مسایل شخصی می‌ کند.

اینجا همه چیز روی دایره است و افراد، پا در دنیایی نهاده‌اند که آغشته به خودنمایی و مادی گرایی است؛ دنیایی خوش آب و رنگ که برخی از افراد را ساعت‌ها درگیر خود نموده یا بهتر است بگوییم دنیایی از لایک و تعامل‌ های نه چندان مؤثر که حسابی داغ است.

در این دنیا تجملات و خودنمایی حرف اول و آخر را می‌زند؛ زمانی که تصاویری از یک سفر عاشقانه به شمال و یا اقامت در یک هتل پنج ستاره در دسترس باشد، فضا نیز برای خودنمایی کاملا فراهم است.

افرادی که حتی از گوشه و کنار ویلای خود، خودروهای لوکس و حتی غذاهای لاکچری ساده نمی‌گذرند و تا زمانی که تنور خودنمایی داغ است هر آنچه که دارند را رو می‌کنند تا از قافله چشم و هم چشمی ‌ها عقب نباشند.

فضایی که خودنمایی و از یاد بردن عفاف عمومی، تیشه بر ریشه اصالت خانوادگی و ارزش ‌های اجتماعی می‌زند؛ دنیایی آغشته به خودنمایی که افراد در پی آن هستند تا به وسیله خودنمایی ‌های چند روزه، خود را از دیگران برتر نشان دهند.

افزایش اعتماد به نفس دلیل عمده حضور برخی در اینستاگرام

سیما یکی از کاربران اینستاگرام در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: به طور تقریبی روزانه حدود ۱۰ ساعت در اینستاگرام مشغول تولید محتوا برای استوری و پست های پیج شخصی خودم و مسائل مربوط به آن اختصاص دارد.

او با اشاره به اینکه پیج شخصی اش ۲۱۰ هزار نفر ممبر داشته و در واقع یکی از بلاگرهای اینستاگرام است، بیان می کند: پیج من یکی از منابع درآمدی که دارم محسوب می شود و تقریبا ماهانه ۵ میلیون تومان از راه تبلیغات در اینستاگرام درآمد دارم.

این کاربر اینستاگرام ادامه داد: همیشه به دنبال درج مطالبی در راستای افزایش ممبر و نیز از دست ندادن ممبرهای موجود در پیجم هستم تا محتوای پیج من برای مخاطبم خسته کننده و تکراری نباشد اما امری بسیار سخت بوده و همیشه هم قادر به انجام آن نیستم.

سیما دلیل اصلی خود را از حضور در اینستاگرام چنین گفت: دو سال قبل از روی تفریح اقدام به بازکردن این پیج در اینستاگرام کردم و زمانی که متوجه شدم مخاطبانم به نوع پوشش و سبک زندگی من علاقمند هستند این مسئله موجب افزایش رضایت و اعتماد به نفس من شد و در حال حاضر نیز کسب درآمد و اعتماد به نفس مهمترین دلیل من در استفاده از اینستاگرام است.

درآمد میلیونی از اینستاگرام

مریم.م یکی از کاربرانی است که پیج فروش لباس در اینستاگرام دارد، او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: من و همسرم هردو دانشجوی دکترای ریاضی فیزیک هستیم اما رشته تحصیلی ما موجب استخدام پایدار ما در هیچ مدرسه و دانشگاهی نشد و نهایت درآمد ما از کلاس های کنکور و رفع اشکال بود.

وی، ادامه داد: سال ۹۷ برای اولین بار ریسک بزرگی کردم و به همسرم گفتم یک پیج فروش لباس در اینستاگرام باز کردم تا بتوانم در این اپلیکیشن کسب درآمد کنم، با وجودیکه همسرم موافق نبود و آن را باور نداشت کم کم از این پیج به عنوان منبع اصلی درآمد استفاده کردیم.

این کاربر بیان کرد: با وجود اینکه اینستاگرام این روزها تبدیل به محل اصلی فخرفروشی و پز دادن دارایی های شخصی به دیگران شده اما برای من و خانواده ام محل اصلی کسب درآمد است به طوری که میانگین درآمد ما از لباس فروشی آنلاین ماهانه ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان است.

مریم.م گفت: هر ابزاری که در راستای راحتی بشر ساخته می شود مزایا و معایبی دارد که هر فرد می تواند در زندگی خود از این مزایا و معایب بهره گیری کند.

تحت تاثیر قرار دادن نگرش ‌های شخصی

یک روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به تاثیرات عمیق اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام در زندگی افراد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، اینستاگرام به یکی از شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد در جهان تبدیل شده است که تأثیرات عمیقی بر روی زندگی کاربران این فضا ایجاد کرده است؛ این فضا گاهی آنقدر در زندگی شخصی کاربران نفوذ کرده است که می ‌تواند سبک کلی زندگی‌شان از جمله نگرش ‌های شخصی در زندگی‌ شان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مینا رضائی ادامه داد: گرچه اینستاگرام مزیت‌ های فراوانی برای رشد کسب و کارها داشته است و با تعداد کاربران بالا، مخصوصا در ۲ سال اخیر و با توجه به شرایط کرونایی در سراسر جهان که کسب و کارها از رونق افتاده است و بیشتر مردم متمایل به خرید و فروش‌ های اینترنتی دارند می ‌تواند بستر مناسبی برای کاربران ایجاد کند اما نباید از بلاهایی که می ‌تواند گریبان ‌گیر کاربران باشد غافل شد تا آنجا که می ‌تواند عوارض روحی- روانی بالایی نیز به همراه داشته باشد.

دامن زدن به مقایسه‌های اجتماعی

وی افزود: یکی از این مضرات، دامن زدن به مقایسه ‌های اجتماعی است که کاربران آن گاهی ساعت‌ها خود را درگیر زندگی کسانی که قطعاً دستخوش تحریف ‌های بالایی هستند و صرف هدفی که می ‌خواهند به این برسند درگیر می‌ کنند.

این روانشناس معتقد است: همین موضوع می‌تواند یک حس ناکافی بودن و نادرست از زندگی خود به فرد بیننده انتقال دهد؛ از ظواهر زندگی گرفته تا مسائل شخصی او که اکثرا این حس را در کاربران به وجود می‌آورد که زندگی‌شان ایده‌آل نیست و کاربر حس بدی نسبت به خود پیدا می‌کند که چرا من آنقدر خوب و کافی نیستم یا زندگی من برای من کافی نیست.

منفی بینی و کمبود انگیزه در زندگی

رضائی در ادامه افزود: همین مسئله باعث منفی بین شدن و کمبود انگیزه در زندگی می‌شود که می‌تواند فرد را به انزوا بکشاند و باعث کم‌رنگ شدن ارتباطات اجتماعی در سایه از بین رفتن اعتماد به نفس کاربران می‌شود که در اکثر مواقع، منجر به افسردگی و اضطراب در بین افراد می‌شود که با ایجاد اختلال، زندگی نرمال فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی، ادامه داد: چک کردن لایک، کامنت‌ها و تعامل‌های نه چندان مؤثر دقت زیادی از کاربران خواهد گرفت و فرد بدون اینکه متوجه باشد غرق در این دنیای خوش آب و رنگ خواهد شد؛ حال بماند تأثیر نهایی در طول روز، بسته به پاسخ‌های مثبت و منفی گرفته شده ناشی از گشتن در این فضای مجازی است.

به گفته این روانشناس، اگر شبکه‌ های اجتماعی به شکلی درست مورد استفاده قرار نگیرند می‌توانند آثار مخربی بر جای بگذارند که مصرف کنندگان مواد مخدر و اکس درگیر آن‌ ها هستند.

رضائی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که اگر نحوه استفاده درست از این فضاها را به دست بیاوریم قطعاً حال بهتری نصیب ما خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه افرادی که به اینستاگرام اعتیاد پیدا کرده‌اند همواره از این نگران هستند که پستی را از دست بدهند و آن ‌را لایک نکنند یا بر عکس این ماجرا می ‌تواند اتفاق بیفتد که برای همیشه صفحه خود را باز گذاشته و ساعت ‌های طولانی درگیر این مسئله هستند که ظاهراً سندروم Fomo ( ترس از دست دادن ) با توجه به شرایط گفته شده رواج پیدا کرده است.

این روانشناس افزود: در نهایت کاربرانی که تحت تأثیر شخصیت ‌های اینستاگرامی هستند باید باور کنند که زندگی واقعی آن‌ ها نیز مثل من و شماست و آن‌ ها هم درگیری‌ های روزمره دارند اما خیلی از آن ‌ها لذت‌ های اصلی زندگی را در قبال درگیری‌ های اینترنتی از دست می‌ دهند.

لزوم افزایش آگاهی در بهره گیری از این فضاها

رضائی بیان کرد: تمامی این پیامدهای منفی از ماهیت این شبکه اجتماعی یا هر شبکه اجتماعی دیگری ناشی می‌ شود؛ یعنی نمی‌ توان گفت اینستاگرام سبب افسردگی یا اختلالات دیگر می‌ شود بلکه نحوه استفاده کاربران می‌تواند زندگی اجتماعی یا شخصی ما را دستخوش پیامدهای نامناسب کنند.

وی در پایان گفت: هر چقدر آگاهی خود را در بهره بردن از این فضاها بالا ببریم می‌توانیم از گزند و آسیب‌های این فضاها نه تنها دور باشیم بلکه به موفقیت‌های خوبی نیز می‌توان دست یافت به خصوص در زمینه‌های معرفی کسب و کار.

سلطه ارتباطات بر تمام شئونات زندگی

یک دکترای جامعه شناسی گفت: این موضوع قابل پیش بینی بود؛ به گونه‌ای که جامعه شناسان ارتباطات جمعی همانند مارشال مک لوهان، هارولد لاسول و دیگر جامعه شناسان فرانسوی این موضوع را مطرح کرده و به سلطه رسانه، فضای مجازی، رسانه‌های جمعی اشاره کرده و به عبارتی قرن بیستم را قرن ارتباطات نامیده بودند.

احمد پیری به سلطه ارتباطات بر تمام شئونات زندگی، تغییرات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روحی و روانی اشاره کرده و افزود: ارتباطات جمعی در سال‌های گذشته تلویزیون و رادیو بود اما در حال حاضر پای فضای مجازی به زندگی افراد باز شده و بدین وسیله دیوارها را فرو ریخته است.

وی ادامه داد: امروزه دیگر در مقابل فضاهای مجازی مانعی وجود ندارد و در حال حاضر اسیر و تابع فضای مجازی هستیم به گونه‌ای که اراده را از آدمی سلب کرده است.

این دکترای جامعه شناسی معتقد است افراد تحت سلطه فضای مجازی قرار گرفته‌اند و همین موجب شده است تا افکار، اندیشه، ذهن و سبک زندگی افراد نیز تغییر یابد.

پیری گفت: افراد حتی در ایستگاه اتوبوس، مترو و حتی در درون خانه گوشی به دست بوده تا جایی که از جهان اطراف خود غافل می‌شوند چرا که مغز را تسخیر کرده است.

وی به اینکه امروزه سلب اراده بشری توسط فضاهای مجازی گفت: در حال حاضر در درون خانواده‌ها روابط موزاییکی در حال جریان است یعنی در کنار همدیگر زندگی می‌کنند اما همدیگر را درک نکرده و بی خبر هستند.

به گفته این دکترای جامعه شناسی، فضای مجازی پدید آورنده روابط موزاییکی است و افراد را از همدیگر دور کرده است.

سلطه فضای مجازی شوخی نیست

پیری افزود: سلطه فضای مجازی شوخی نیست و امروزه خواب‌، رؤیا و آرزوهای آدمی نیز بر اساس فضای مجازی شکل می‌گیرد و نوع فرزند آوری، همسر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی از رواج فخرفروشی در فضاهای مجازی یاد کرده و ادامه داد: افراد با به نمایش گذاشتن میز نهار خوری، منزل و حتی غذای خود به دنبال کسب اعتبار هستند.

این دکترای جامعه شناسی بیان کرد: امروزه معنویات کم‌رنگ تر شده و ارزش انسان‌ها در فضاهای مجازی بر حسب مادیات سنجیده می‌شود.

یک فضایی که ستون ‌های آن بر پایه خودنمایی و اغراق بنا شده است؛ دنیایی که افراد تمام مسائل شخصی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا از قافله چشم و هم چشمی عقب نمانند.

دنیایی که اگر به همین منوال پیش رود روابط خانوادگی را کم‌رنگ کرده و مهم ‌ترین مسائل در زندگی افراد بر پایه همین خودنمایی‌ ها برنامه ریزی خواهد شد که چیزی به جز سنجیده شدن ارزش انسان ‌ها بر حسب مادیات نبوده و افراد با توجه به اینکه با گرایش به سمت این افکار که زندگی آنها ایده آل نیست رفته رفته زندگی افراد را به تباهی می ‌کشاند.

*اروم نیوز

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.