«علم بندی»؛ یادآور رسیدن کاروان سیدالشهدا به کربلا
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
شناسه : 309792
3
میاندوآب و آئین‌های عاشورایی/ طبق یک آئین سنتی، با برگزاری مراسم "علم بندی" علم‌هایی به نشانه استقامت و پیروزی شیعه در جای‌جای شهر برافراشته می‌شوند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، این روزها، میاندوآب حال و هوای محرم به خود گرفته و شور حسینی همه‌جا برپاست و مردمی عاشق، عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش نشان می‌دهند.

ماه محرم نیز مانند همه ایام و مناسبت‌های مختلف سال که آئین‌های ویژه‌ای در نقاط مختلف کشورمان دارند، در منطقه آذربایجان و میاندوآب نیز این‌گونه بوده و آئین‌های سنتی ویژه‌ای را دارد.

بعد از اعلان عزا و استقبال از محرم که با آئین” طشت گذاری” انجام می‌شود، برافراشتن علم‌ها در نقاط مختلف شهر با برگزاری آئین “علم بندی” آئین دیگری است که در روز سوم محرم برگزار می‌شود و یکی از آئین‌های ویژه ماه محرم است که جایگاه ویژه‌ای در میان مردم میاندوآب دارد.

در روز سوم محرم، هیئت‌های عزاداری در محلات مختلف شهر و در میادین اقدام به برگزاری مراسم “علم بندی” می‌کنند و علم‌هایی بزرگ به نشان علم علم‌دار کربلا به اهتزاز درمی‌آیند.

رسم بر این است که قبل از برافراشتن علم، مداحان دسته‌های و هیئت‌های عزاداری در محل برگزاری مراسم، به ذکر مصیبت و سینه‌زنی پرداخته و بسیاری از افراد که برای این روز نذری پیش‌بینی کرده بودند نیز نذر خود را ادا می‌کنند.

امروزه در مناطق شهری علم‌ها معمولاً از لوله‌های فلزی ساخته شده؛ ولی در برخی مناطق روستایی هنوز هم علم‌های چوبی پابرجا بوده و در روز سوم محرم برافراشته می‌شوند و در بیستم ماه صفر هم‌زمان با اربعین شهدای کربلا به پایین کشیده می‌شود.

ذبح قربانی و توزیع نذری در بین عزاداران از جمله رسومی است که در مراسم علم بندی دیده می‌شود و قربانی‌ها که برای این روز نذر شده‌اند در پای علم ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله‌زرد، شیر و شربت بین عزاداران پخش می‌شود.

بعد از مراسم علم بندی و از شب سومین روز محرم است که دسته‌های مختلف عزاداری در خیابان‌ها حضور یافته و به عزاداری خیابانی می‌پردازند و معمولاً تا سیزدهم محرم ادامه می‌یابد.

برافراشتن پرچم و عَلَم برگرفته و یادآور مهم‌ترین هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا که همان برافراشتن پرچم اسلام است علم نیز نماد استقامت و پیروزی است.

در مورد چرایی برافراشتن علم در سومین روز محرم، باید گفت که در باور عزاداران حسینی در میاندوآب، حضرت باب‌الحوایج (ع) این پرچم را در سومین روز از ماه محرم هم‌زمان با اتراق کاروان حسینی در کربلا برافراشته و اکنون نیز در میاندوآب و آذربایجان به‌منظور زنده نگه‌داشتن قیام حسینی و تحقق عزت، آزادی و سربلندی اسلام، در این روز علم برپا می‌کنند.

در این آئین سنتی، امروز نیز علم‌ها به نشانه استقامت و پیروزی شیعه در جای‌جای شهر برافراشته می‌شوند.

اما امسال مراسم علم بندی با روز هم‌نوایی مادران با رباب در مراسم شیرخوارگان نیز همراه شده است.

مراسم شیرخوارگان حسینی همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم و به یاد طفل شش‌ماهه کربلا برگزار می‌شود.

در این آئین که امسال با روز سوم محرم که مراسم علم بندی برگزار می‌شود، هم‌زمان شده است، مادران کودکان شش‌ماهه خود را به یاد شیرخوار دشت کربلا به مصلی یا حسینیه‌ها، مساجد و امامزاده‌ها برده و ضمن شرکت در مراسم در مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش اشک از چشمانشان جاری می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.