عطر معنویت رمضان، عاملی برای کاهش جرم و دور شدن از بدی ها
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
شناسه : 262256
11

تقوا و خودکنترلی که در انسان روزه دار به سبب معنویت در این ماه ایجاد می گردد، سبب کاهش جرم و آسیب اجتماعی در ماه رمضان می شود.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، ماه رمضان یکی از ماه هایی است که از جایگاه والایی در نزد مردم برخوردار بوده و روزه در این ماه نیز وسیله ای برای تقرب به خدا و بهره جستن از فیوضات این ماه است.

روزه که در عربی به آن “صوم” گفته می شود، در لغت به معنی خودداری کردن است و معنی شرعی آن نیز بی ارتباط با معنی لغوی آن نیست، چرا که فرد روزه از خوردن، آشامیدن و …به خاطر رضای خدا و در راستای عمل به دستورات الهی خودداری می کند.

از سوی دیگر، روزه بر رفتار فردی و اجتماعی نیز تاثیر گذاشته و میزان وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به طور محسوسی کاهش می یابد که در این زمینه جرم‌شناسان اجتماعی، بسط و گسترش مسائل معنوی را سبب کم شدن جرم و آسیب های اجتماعی می دانند.

تقوا و خودکنترلی که در انسان روزه دار به سبب معنویت در این ماه ایجاد می گردد، سبب می شود تا انسان به راحتی نفس خود را در مقابل تعلقات مادی از آسیب ها و معضلات دور نگه دارد که این امر از برکات و آثار معنویت در کاهش جرم و آسیب اجتماعی برشمرده می شود.

این تغییر رفتار و برگزاری مراسمات مذهبی در کنار روزه داری، جوی را در سطوح فردی و اجتماعی جامعه ایجاد می کند که سدی در برابر وقوع جرایم شده و به برکت معنویت، بسیاری از آلودگی‌ها و شرارت‌ها در جامعه کاسته شده و انگیزه‌های مجرمانه نیز از بین می‌رود و زمینه اصلاح جامعه فراهم می‌شود.

اگر مقایسه ای بین میزان وقوع جرم در ماه رمضان و نیز ماه های رجب، شعبان و محرم داشته باشیم، به خوبی به این مهم و نقش معنویت در کاهش وقوع جرم و آسیب های اجتماعی ناشی از آن مشاهده می کنیم.

با توجه باورهای مذهبی و اعتقادات مردم، وقتی جو معنوی بر جامعه حاکم می‌شود، افراد نیز تحت تاثیر این جو قرار گرفته و بیشتر از اعمال و رفتار خود مراقبت می کنند و همین امر در کاهش جرم در این ماه ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

امام جمعه میاندوآب در این زمینه می گوید: در ماه های رجب، شعبان و به ویژه رمضان ونیز ماه محرم میزان وقوع جرم جنابت به طور محسوسی کم می شود که این نشان دهنده تاثیر معنویت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با تاکید بر اینکه معنویت و ایام ویژه مذهبی سال در کاهش وقوع جرم تاثیرگذار هستند، می افزاید: فضای معنوی تاثیر فوق العاده ای در رفتار انسان ها دارند و ما باید سعی کنیم این فضا را گسترش داده و معنویات را در جامعه افزایش دهیم.

از سوی دیگر باید سعی شود تا این فضای معنوی را در طول سال در جامعه گسترش داد و در این زمینه نیز نهادهای اجتماعی و فرهنگی از یک‌سو و شهروندان از جانب دیگر باید  به توسعه روح معنویت در جامعه کمک کرده و زمینه را برای کاهش جرم و آسیب های اجتماعی فراهم کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.