عضویت 17 هزار نفر در سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی/ بزرگترین چالش جامعه مهندسین استان، رکود بازار ساخت و ساز است
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۷:۵۹
شناسه : 279736
7

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی گفت: سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی بیش از 17 هزار نفر عضو دارد که 40 درصد از آنها دارای پروانه اشتغال هستند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، رحیم نجاتی اسلاملو در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی بیش از 17 هزار نفر عضو دارد که 40 درصد از آنها دارای پروانه اشتغال هستند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی افزود: از مجموع اعضای نظام مهندسی استان، 50 درصد در مرکز استان بوده و بیشترین اعضای ما نیز مربوطه به رشته عمران هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش جامعه مهندسین استان، رکود بازار ساخت و ساز است، گفت: ساخت و ساز و صنعت ساختمان بزرگترین گردش مالی را به خود اختصاص می دهد و هر 100 مترمربع ساخت و ساز می تواند سه شغل دائم سالانه می تواند ایجاد کند.

نجاتی اسلاملو با اشاره به اینکه صنعت ساختمان 300 صنعت وابسته مستقیم دارد، تصریح کرد: وقتی که صنعت ساخت و ساز و ساختمان رکود باشد، این موضوع سبب کندی حرکت چرخ اقتصاد شده و رونق آن می تواند سبب رونق اقتصادی شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی به اجرای قانون ارجاع نظارت از طریق سیستم هوشمند اشاره کرد و گفت: آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی بخشنامه ای را ابلاغ کرده بود که بر اساس آن حق انتخاب ناظر از چرخه سازمان خارج و به مالک واگذار شده بود که وزارت کشور و به تبع آن استانداران و سازمان نظام مهندسی کشور، این بخشنامه را غیرقانونی ارزیابی کرد و مجددا قانون ارجاع نظارت از طریق سیستم هوشمند ارجاع نظام مهندسی راه اندازی شد.

وی اظهار کرد: با اجرای این قانون، در حقیقت تعرفه خدمات نظام مهندسی و حق الزحمه نظارت به حساب سازمان نظام مهندسی واریز شده و مهندسان ناظر از طرف سامانه هوشمند به مالک معرفی می شوند.

نجاتی به نقش موثر مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی در کیفیت ساخت و سازها اشاره کرد و افزود: موضوعاتی مانند مبحث 19 یعنی صرفه جویی در مصرف انرژی و مبحث 21 مربوط به پدافند غیرعامل در مقررات ملی ساختمان مسکوت مانده اند و سعی داریم این مباحث را در ساخت و سازها عملیاتی کنیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی هم چنین با بیان اینکه تخلفات عمده ساخت و ساز در بخش شهرسازی متمرکز است، تصریح کرد: متاسفانه تخلفات در حوزه شهرسازی مانند عدول از زیربنای مصوب به یک اپیدمی تبدیل شده و بیشتر ساختمان ها با بیش از پروانه مصوب احداث می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.