عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها/ موانعی که ازدواج آسان جوانان را به سختی پیش می‌برند
۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۰۴
شناسه : 295127
10
امروزه تسهیل در امر ازدواج جوانان به گفتمان رایج در میان مسئولان نیز تبدیل شده اما از حرف تا عمل فاصله بسیار است و هنوز هزینه های ازدواج بالاست بطوری که ازدواج آسان به شکل آرمانی آن رواج پیدا نکرده است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، امروز اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است، ازدواجی ساده که با ساز و برگی اندک، اما صفا و صمیمیتی بسیار، صورت گرفت و زندگی ساده و پربار و الگویی که ما می‌توانیم از آن در زندگی خود استفاده کرده و با عملی کردن آن در زندگی به سعادت برسیم.

این ازدواج مبارک سببی شده تا در تقویم ملی کشورمان، روزی به نام روز ازدواج و آغاز هفته ازدواج نامگذاری شده است تا زندگانی و ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان یک ازدواج آسان در جامعه الگو قرار داده و بر اساس دستورات دین اسلام که جوانان را به ازدواج بدون توجه آن‌چنانی به مادیات ترغیب می‌کند، جوانان را به سمت ازدواج آسان سوق داد.

ازدواج که می توان آن را دوره گذر زندگی هر انسان دانست که در آن انسان از زندگی فردی به زندگی اجتماعی گذر می کند، در دین مبین اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در تعالیم دینی از آن به عنوان محبوب ترین بنا در نزد خداوند یاد شده است.

در حالی که بر اساس آیات وتعالیم الهی بر ضرورت فراهم کردن زمینه برای ازدواج جوانان و آسان گرفتن ازدواج در جامعه تاکید شده است، اما امروزه متاسفانه در جامعه ما خانواده هایی هستند که نه تنها ازدواج را آسان نگرفته اند، بلکه کاملا برعکس، ازدواج را سخت گرفته اند.

متاسفانه چشم و هم چشمی و مادیات سبب شده تا این خانواده ها به جای اینکه در راه گسترش ازدواج آسان گام بردارند، با بهانه هایی غیرقابل توجیه، ازدواج آسان را به فراموشی بسپارند یعنی در واقع جنبه های نمادین و تشریفاتی ازدواج، بر جنبه های حقیقی و کارکردی آن غالب شده است.

از سوی دیگر امروزه تسهیل در امر ازدواج جوانان به گفتمان رایج در میان مسئولان نیز تبدیل شده اما از حرف تا عمل فاصله بسیار است و هنوز هزینه های ازدواج بالاست بطوری که ازدواج آسان به شکل آرمانی آن رواج پیدا نکرده است.

سنت های غلط در ازدواج را باید نقض کرد

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان که در سال های گذشته داشتند، در این زمینه فرمودند: “بعضى از تصورات و سنت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اینها دست‌‌وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است؛ این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه‌‌گرید، پرنشاطید، پیشنهادکننده‌‌ى نقض خیلى از عادت‌ها و سنت‌ها هستید، به نظر من این سنت‌هاى غلطى را هم که در زمینه‌‌ى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید.”

پرهیز از تجملات، بهترین مشوق ازدواج در جامعه امروز است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: باید همه مشوق ازدواج در جامعه باشید و از تجملات در این امر مقدس بپرهیزید زیرا ازدواج یکی از مظاهر قدرت و حکمت الهی و محبت بین زن و شوهر نشان از جلوه لطف و عنایت الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اظهار داشت: زندگی حضرت فاطمه و حضرت علی (ع) الگوی زندگانی ماست که باید در همه اوقات زندگی، ساری و جاری باشد.

خانواده ها زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند

در این زمینه امام جمعه میاندوآب نیز در جمع مردم این شهرستان با تاکید بر پرهیز از بدعت های غلط در امر ازدواج جوانان، اظهار کرد: علما؛ ریش سفیدان و خانواده ها دست در دست هم دهند و بدعت های غلط مانند مهریه های زیاد و… را حذف کنند، چرا که افزایش سن ازدواج در جامعه یک خطر بوده و سبب آسیب های جبران ناپذیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده افزود: متاسفانه وضعیت ازدواج در جامعه خوب نبوده و لازم است خانواده ها به اصول ازدواج توجه داشته و زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

یکی از مهم ترین مسائل در حوزه ازدواج، بحث فرهنگ سازی در خانواده‌هاست

استاد دانشگاه‌های آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: یکی از مهم ترین مسائل در حوزه ازدواج، بحث فرهنگ سازی در خانواده‌هاست، باتوجه به فرهنگ چندین هزارساله اسلامی و ایرانی ما اگر معیارهایی که در آموزه‌های اصیل فرهنگی و دینی ما وجود دارد در خانواده ها نهادینه کنیم، می توان در گسترش امر ازدواج در بین خانواده های ایرانی بسیار موثر بود.

پرهام علیپور، اشتغال به تحصیل و سطح تحصیلات را از عوامل دیگر تاخیر درازدواج جوانان برشمرد و افزود: به عنوان مثال خانمی که دارای تحصیلات کارشناسی است عموما ایده آل ذهنی اش فردی با تحصیلات بالاتر است و وقتی خودش به این سطح از تحصیلات دست پیدا می‌کند، عملا سن ازدواج را رد کرده و گزینه‌ها و انتخاب‌ها کمتر می‌شوند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از موانع ازدواج مسائل اقتصادی است که با توجه به شرایط کنونی کشور هم بحث اشتغال جوانان و هم تامین مسکن و هزینه های تشکیل زندگی مطرح می‌شود و از طرف دیگر آفتی که اخیرا جامعه به آن دچار شده و آن بحث چشم و هم چشمی‌ها در بین خانواده های ایرانی است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: چیزی که در جامعه ایرانی جای خالی آن احساس می شود، بحث مشاوره‌هاست، مسئله‌ای که با توجه به آمار بالای شکست در زندگی مشترک زوجین ایرانی باید به شدت مورد توجه قرار گیرد و مشاوره‌های قبل از ازدواج باید سن روانی و بیولوژیکی افراد برای سن مناسب ازدواج را مورد بررسی قرار دهند.

 ترویج ازدواج آسان؛ نیازمند فرهنگ سازی

کارشناسان اجتماعی اعتقاددارند که مسئولان باید توجه جدی‌تری به تسهیل در امر ازدواج داشته باشند و با ارائه تسهیلات و مشوق‌های کافی، جوانان کشور را به این سنت الهی ترغیب کنند.

از سوی دیگر از آنجاییکه بیشتر جوانان، مشکلات اقتصادی را مانع اصلی ازدواج و تشکیل خانواده می دانند و به همین دلیل سعی می کنند تا آنجا که برایشان مقدور است تن به ازدواج ندهند و بنابراین چنانچه مسئولان دغدغه و مشکلات جوانان اعم از مسکن و اشتغال را حل کرده و با فراهم کردن شرایط زمینه را برای اشتغال آنان مهیا کنند، می تواند تاثیر بسزایی در گسترش ازدواج به ویژه ازدواج آسان در جامعه داشته باشد.

برای ترویج ازدواج آسان در جامعه نیاز به یک فرهنگ سازی است تا خانواده ها متوجه شوند که همه چیز را نمی توان در مادیات خلاصه کرد و اصولاً چیزهای دیگری مهمتر از مادیات در زندگی وجود دارند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.