عاشورا و قیام امام حسین(ع)، مکتبی انسان ساز/ برپایی مراسم عزای حسینی به منزله ی برافراشتن پرچم اسلام است
۰۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
شناسه : 289926
5

کارشناسان دینی از  عاشورا به عنوان مکتب انسان ساز نام برده و بر ضرورت عقلی و دینی عزاداری و توسل به امام حسين(ع) و زنده نگه‌داشتن عزای حسينی تاکید کردند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، در ایام محرم و عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش قرار داریم و این روزها حال و هوای شهرهای ایران و بسیاری از کشورهای مسلمان متفاوت شده و حزن و اندوه ماتم شهادت امام حسین(ع) چهره مردم و شهرها را سیاه‌پوش کرده است.

عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش سابقه‌ای دیرینه داشته و ائمه اطهار(ع) همواره توصیه داشته اند که برای اباعبدالله(ع) مجالس عزا بر پا کنند.

امسال نیز با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، کیفیت عزاداری ها متفاوت از سال های قبل بوده و  عزاداری ها همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرده، برگزار می شود.

اما برگزاری عزاداری و توسل به امام حسين(ع) و زنده نگه‌داشتن عزای حسينی، ضرورت عقلی و دینی دارد که در گفت و گو با کارشناسان دینی و علما و روحانیون به آن پرداخته ایم.

عزای امام حسین(ع)؛ حفظ اسلام و حفظ دین است

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده امام جمعه میاندوآب در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر، اظهار کرد: عزای امام حسین(ع)؛ حفظ اسلام، حفظ دین بوده و حفظ ولایت وابسته به عزاداری و زنده نگهداشتن عاشورا و محرم است همچنانکه امام(ره) فرمودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه در کل دنیا هر جا اسلام وجود دارد؛ برگرفته از محرم و صفر است، افزود: عزاداری امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست و اصلا نمی توانیم این کاررا انجام دهیم.

وی اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، نوع مراسم عزاداری فرق کرده و مراسمات عزاداری را همراه با رعایت پروتکل ها بهداشتی انجام می دهیم.

حسن زاده با اشاره به پروژه محرم هراسی دشمنان، تصریح کرد: همان دشمنان دائم به دنبال بهانه بوده و اگر مراسمات عزاداری نیز برگزار نمی شد، باز هم مطالب دیگری را بیان می کردند، رسانه های معاند از یک سو به دنبال محرم هراسی هستند ولی در قبال برخی تجمعات که در کشورهایی اروپایی و یا غیره صورت می گیرد واکنشی ندارند.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه ما مطیع رهبری هستیم، افزود: بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه فصل الخطاب بوده و هیچ کس اعم از روحانی و غیرروحانی حق افراط و تفریط ندارد.

وی با تاکید بر هوشیاری مردم  و با بیان اینکه این روزها رسانه های معاند دایه مهربانتر از مادر شده اند، گفت: آیا این رسانه ها مانند بی بی سی تابحال به رفتار دولتمردان آمریکایی و مسائل و مشکلات بهداشتی این کشور پرداخته اند؟

حسن زاده هم چنین با تاکید بر اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای همه لازم الاجراست، تصریح کرد: مردم نذورات خود را نیز طبق دستوالعمل ارائه شده بهداشتی، ادا کنند و در این بین می توانند نذورات خود را نیز به سمت کمک های مومنانه سوق دهند.

عاشورا و قیام امام حسین(ع)، مکتب جریان ساز و انسان ساز است

حجت الاسلام عسگر امامی نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر با بیان اینکه ما در بخش های مختلف زندگی خود به ائمه اطهار(ع) نیاز داریم، اظهار کرد: ما در همه ابعاد زندگی به امام نیاز داریم و زندگی ما باید رنگ و بوی الهی و معنوی داشته باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج میاندوآب با بیان اینکه عاشورا و قیام امام حسین(ع)، مکتب جریان ساز و انسان ساز است، افزود:هدف از عزاداری تجدید بیعت با عاشورا واینکه جریان عاشورا فراموش نشود.

وی با بیان اینکه فراموشی غدیر سبب وقوع واقعه عاشورا شد، گفت:اگر غدیر فراموش نمی شد، شاید واقعه عاشورا به وقوع نمی پیوست.

امامی تصریح کرد: تقویت روحیه استکبارستیزی و بصیرت، ایجاد وحدت و کسب معنویت و معارف دینی از دیگر ضروریات و دلایل برگزاری مراسمات عزاداری سید و سالار شهیدان برشمرده می شود.

عاشورا یک دانشگاه و مکتب است

حجت الاسلام صادق زاده نیز در گفت و گو با ما با بیان اینکه در سال 61 هجری قمری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قیامی و انقلابی به پا کردند که دنیا را شگفت زده کرد، افزود: عاشورا یک دانشگاه و مکتب است.

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه امام حسین(ع) به خاطر خدا قیام کرد،  افزود: امام حسین (ع) برای جلب رضای خداوند متعال و احیای دین اسلام قیام کردند و پروردگار عالم نیز تضمین نموده که آثار عمل نیک، صالح و خالصانه انسان پنهان نمی‌ماند و امروز شاهدیم که واقعه عاشورا با عنصر و عامل گذشت زمان آن‌هم ده‌ها قرن، نه تنها کهنه نشده، بلکه هر چه زمان می‌گذرد روزبه‌روز پرشورتر و پررنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: امام حسین(ع) مسلمانان را بیدار کرد و اگر قیام عاشورا نبود شاید از اسلام خبری نبود همچنانکه حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند؛ محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

اکنون که نقشه های شوم نظام سلطه که به دنبال محرم هراسی و تعطیلی عزاداری ها بوده اند، با هوشیاری و بصیرت مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هیئات عزاداری شکست خورده است،باید هر مراسم عزاداری پایگاهی باشد برای روشنگری احکام شرعی و تعلیم معارف دینی و بصیرت افزایی چراکه هدف فقط ذکر مصیبت های امام حسین (ع) و خاندان ایشان نیست بلکه عمل به توصیه های ائمه اطهار (ع) مورد توجه قرار بگیرد.

از سوی دیگر عزاداری و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نیست بلکه این عزاداری ها، اهداف بزرگی مانند تقویت روح استکبار ستیزی، بصیرت افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم (ع) به عنوان الگو مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی و… که بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را می‌توان بر طرف کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.