عاشورا مکتبی الگوساز و تربیت‌کننده همه اقشار جامعه
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 310084
2
عاشورا، از ظرفیت بی‌بدیلی در هدایت انسان‌ها و ساختن جامعه آرمانی انسانی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، برخوردار است.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، محرم ماه شور و شعور است و حادثه عاشورا، ماندگارترین حادثه در عالم و نام امام حسین (ع) در تاریخ عالم همواره ماندگار خواهد ماند و حسین (ع) نوری است که هرگز خاموش نخواهد شد.

این روزها نیز شور حسینی همه‌جا را فراگرفته و شهرها و روستاها رنگ ماتم و عزا به خود گرفته‌اند، علم‌ها و بیرق‌ها در میادین و کوچه و خیابان‌ها برافراشته شده و در یک‌کلام همه عزادار امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.

دسته‌ها و هیئت‌هایی عزاداری برپا هستند و اشک از چشمان همه جاریست و دسته‌های زنجیرزنی از آسمان تا حسینیه دل‌واز آنجا تا نفس‌های تنگ غروب صف می‌کشند و هیئت‌های عزاداری شکوهی کم‌نظیر به پا می‌دارند و اعلام می‌کنند که ما ملت امام حسینیم و پای‌کار حسینیم.

حرکت امام حسین (ع) در واقعه عاشورا سبب احیای دین اسلام شد و عزاداری ماه محرم راهی برای زنده نگهداشت یاد و نام امام حسین (ع) و ادامه‌دادن راه و هدف سیدالشهدا (ع) و عمل به این اهداف است.

حماسه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) الگوساز است

در این زمینه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده می‌گوید: قیام اباعبدالله الحسین (ع) پیام‌ها و پیامدهای مختلفی دارد که مبارزه با ظلم، حق محوری، دفاع از مظلوم و دفاع از دین از پیام‌های قیام اباعبدالله الحسین (ع) است.

امام‌جمعه میاندوآب با اشاره به پیامدهای قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: در طول تاریخچه بسیار حرهایی که به‌خاطر قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر حق قرار گرفته‌اند و نمونه‌های آن را در نقاط مختلف دنیا می‌بینیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه محبت اباعبدالله الحسین (ع) مثل چشمه جوشان است، تصریح کرد: امروز ۱۴ قرن است که در تمام دنیا عشق حسین (ع) شعله‌ور بوده و محبت حسین بن علی (ع) در دل‌ها می‌جوشد.

وی با اشاره به اینکه حماسه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) الگوساز است، گفت: کربلا و عاشورا درس صبر، استقامت، ایثار، از خودگذشتگی، کرامت، عزت‌نفس، آزادی‌خواهی و شجاعت بوده و جلوه‌های آن به چشم می‌خورد.

امام‌جمعه میاندوآب تصریح کرد: مجالس روضه محل تربیت است و باید نسبت به مجالس روضه خانگی نیز اهتمام داشت و مجالس روضه خانگی برپا شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه یکی از اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود، گفت: ما نیز باید به‌عنوان پیروان ایشان، ادامه‌دهنده راه آن امام همام بوده و تذکر لسانی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را فراموش نکنیم.

عاشورا، ظرفیت بی‌بدیلی در هدایت انسان‌ها است

امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه با بیان اینکه هیئت‌های عزاداری در ماه محرم یک فرصت برای معرفت افزایی و بصیرت‌افزایی است که باید مورداستفاده قرار گیرد، می‌گوید: هیئت‌های عزاداری در محرم یک فرصت بوده و جامعه مداحی این فرصت را مغتنم شمرده و بهترین استفاده را داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی افزود: تاریخ عاشورا، درس‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ارزنده و متنوّعی را به امّت اسلامی، بلکه به همه آزادی‌خواهان راستین، ارائه می‌کند.

وی گفت: بزرگ‌ترین درس عاشورا، هشدار نسبت به استحاله فرهنگی و سیاسی یک جامعه ارزش‌مدار است که این درس، فوق‌العاده مهم، بیدارکننده و عبرت‌آموز است.

امام‌جمعه چهاربرج تصریح کرد: تاریخ عاشورا، از ظرفیت بی‌بدیلی در هدایت انسان‌ها و ساختن جامعه آرمانی انسانی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، برخوردار است.

عزاداری و گریه بر مصیبت‌های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسمات ماه محرم‌الحرام نیست؛ بلکه این عزاداری‌ها، اهداف بزرگی مانند تقویت روح استکبارستیزی، بصیرت‌افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، تزکیه نفس، معرفی اهل‌بیت معصوم (ع) به‌عنوان الگو مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی را نیز دارد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.