طعم تلخ گرانی در آستانه شیرین ترین شب سال/ قیمت هایی به بلندای شب یلدا
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۹:۲۸
شناسه : 269542
14

هر چقدر هم که خانواده ها بخواهند سخت گیری نکرده و سادگی و قناعت را چاشنی برگزاری مراسم شب یلدا کنند، قیمت های ماورایی بازار و گرانی اقلام این شب را به کام آنها تلخ می کند، تا جایی که گاهی دلشان می خواهد قید این مراسم را بزنند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر،چند روز بیشتر به آغاز زمستان و رسم خاص ایرانیان در آخرین شب از پاییز و همان شب یلدا باقی نمانده است و این روزها با گذری از خیابان به خوبی این حس را می توان فهمید.

همه ساله به آخرین شب پاییز و یا همان شب یلدا که نزدیک می شویم، مردم با برگزاری آیین‌های مخصوص فرارسیدن طولا‌نی‌ترین شب سال را جشن گرفته و به استقبال زمستان می روند.

در این شب براساس رسم قدیم ایرانیان، مردم در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند و حتی فقیر و غنی در این شب اگر نتوانند میوه ای دیگر و خشکبار بخرند، حداقل اقدام به خریدن هندوانه می کنند .

اما این روزها در حالی که مردم خود را آماده شب یلدا می کنند، گرانی اذهان آنها را مشغول به خود کرده و دیدن قیمت و ارقام جالب توجه اقلام وخوراکی های این شب، احساس یلدایی خاصی را در انسان ایجاد می کند، یلدایی که شاید دیگر از شیرینی ها گذشته در آن به دلیل گرانی و هزینه ای که تحمیل خانواده ها می کند؛ نشانی ندارد.

قیمت هایی بلندتر از شب یلدا

این موضوع را شاید کسانی که از قشر مرفه جامعه بوده و شب یلدا به کامشان هم چون هندوانه یلدا شیرین است نفهمند ولی کسانی که وضعیت مالی و معیشتی خوبی نداشته و شب یلدا به کامشان همچون انار شب یلدا ترش است،  بخوبی می فهمند.

قیمت های اقلام شب یلدا مانند هندوانه کیلویی حداقل سه هزار تومان، آجیل کیلویی به طور متوسط ۴۰ هزار تومان، انار کیلویی سه هزار تومان، سایر میوه ها مانند پرتقال، نارنگی و سیب و خیار کیلویی دو هزار تومان و تخمه به طور متوسط ۱۳هزار تومان ،بادام زمینی به ۱۵هزار تومان و سایر تنقلات مانند بادام زمینی و پسته نیز به طور متوسط از ۲۵هزارتومان تا ۵۰هزار تومان، نشان از گرانی حاکم بر بازار دارد.

گلایه مردم از گرانی ها

از سوی دیگر این گرانی و بالا بودن قیمت ها و وضعیت اقتصادی و معیشتی سبب گلایه مردم نیز شده است به طوری که یکی از شهروندان به خبرنگار ما می گوید: قیمت ها خیلی بالاست و با این قیمت ها، قشر ضعیف جامعه شاید نتوانند حتی یک کیلو تخمه ساده تهیه کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: گرچه دلمان می خواهد این شب را درکنار اعضای خانواده و خویشان سپری کنیم و از با هم بودن لذت ببریم، اما زمانی که یک میهمانی ساده، با حضور حدود ۱۰ نفر بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد، چگونه می توان این مسئله را با درآمد فعلی تطبیق داد؟

وی ادامه می دهد: به نظر من بهتر است این شب را بدون رسم و رسوم و در نهایت سادگی سپری کنیم، چرا که با قیمت بالای اقلام نه از پسته خندان خبری است و نه از آجیل شب یلدا.

شب یلدا بدون تردید از آیین‌های دیرینه و پر معنای ایرانی است که در آن سنت پسندیده صله رحم زنده می‌شود و باید آن را پاس داشت، اما در این میان گرانی می‌تواند این سنت را به حاشیه برده و کم رنگ کند که شاید بد نباشد مانند سایر مناسبت‌ها مسئولان فکری هم برای تنظیم بازار شب یلدا کرده و با تدابیری چون مراکز مستقیم عرضه مایحتاج شب یلدا به پاس‌داشت این شب ایرانی و دارای محتوای ارزشی و اسلامی یاری رسانند.

از سوی دیگر گرچه در گذشته به برکت سادگی و صمیمیتی که میان خانواده ها حاکم بود، رسوم سنتی با شور و اشتیاق بیش تری برگزار می شد اما امروز، هر چقدر هم که خانواده ها بخواهند سخت گیری نکرده و سادگی و قناعت را چاشنی برگزاری مراسم شب یلدا کنند، قیمت های ماورایی بازار و گرانی اقلام این شب را به کام آنها تلخ می کند، تا جایی که گاهی دلشان می خواهد قید این مراسم را بزنند و زودتر از هرشب به خواب روند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.