ضرورت مدیریت بحران پیش از آب‌گرفتگی معابر در میاندوآب
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
شناسه : 311125
1
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ باتوجه‌به اعلام سطح هشدار ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی نسبت به بارش‌های پاییزی، دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باید آمادگی لازم برای رویارویی با هرگونه بحران احتمالی را داشته باشند.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، کم‌کم به فصل پاییز و آغاز فصل بارش‌ها نزدیک می‌شویم و دوباره آن چیزی که در اذهان مردم میاندوآب تداعی می‌شود، آب‌گرفتگی معابر و تشکیل سیلاب‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌ها.

بر اساس آنچه که در شبکه‌های اجتماعی و اخبار منتشر شده است، بارش‌های پاییزی خوبی در ایران پیش‌بینی‌شده است که امیدواریم میاندوآب نیز از این بارش‌ها بی‌نصیب نماند و بهره خوبی از آنها ببرد هر چند که معمولاً تداوم یک یا چندساعته بارش باران، این رحمت الهی در میاندوآب سبب می‌شود که دریاچه‌های موقتی در سر خیابان‌ها و کوچه‌ها و کنار جوی‌ها شکل بگیرد و میاندوآب برای خودش ونیزی شود، اما قطعاً آرزوی مردم میاندوآب همواره داشتن بارش‌های خوب بوده و است.

از سوی دیگر اگرچه حکایت آب‌گرفتگی معابر میاندوآب، برای مردم این شهر تکراری شده و مشکل چندین و چند ساله میاندوآبی‌هاست که به‌رغم انتقادات بسیار هنوز هیچ راه‌حل دائم و حتی موقتی برای رفع آن ارائه یا اجرا نشده است و یا اگر هم ارائه شده، تاکنون نتیجه‌ای نداشته است؛ اما امسال که کارشناسان بارش‌های خوب پیش‌بینی می‌کنند، لذا شایسته است تا اقدامات و پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم از سوی متولیان امر در میاندوآب برای جلوگیری از بروز مسائل و مشکلات همیشگی اندیشیده شود.

دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان آمادگی لازم را داشته باشند

در این زمینه معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با تأکید بر اتخاذ تدابیر لازم باتوجه‌به پیش‌بینی بارش‌های خوب پاییزی، گفت: باتوجه‌به اعلام سطح هشدار ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی نسبت به بارش‌های پاییزی، دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باید آمادگی لازم برای رویارویی با هرگونه بحران احتمالی را داشته باشند.

محمدرضا رضایی افزود: انتظار داریم تا پایان شهریورماه تمامی اقدامات لازم برای مدیریت بحران شامل مدیریت مخازن آب، اطمینان از سلامت دریچه‌های سد، دایک‌ها، لایروبی رودخانه‌ها و آزادسازی مسیل‌ها، پیش‌بینی شرایط اضطراری برق و آب انجام و گزارش عملکرد به فرمانداری اعلام شود.

وی با بیان اینکه اصل و هدف عبور از بحران‌های احتمالی با مدیریت صحیح است، اظهار کرد: باید مجموعه اقداماتی که شهر را از شرایط بحرانی عبور می‌دهد در کمترین زمان و بیشترین دقت تدوین شده و مشخص شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه میاندوآب تصریح کرد: تمامی اقدامات در شرایط بحرانی نیز با مدیریت واحد انجام‌گرفته و از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود.

مطالعات طرح ساماندهی آب‌های سطحی آغاز شده است

سرپرست شهرداری میاندوآب نیز با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در راستای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر، اظهار کرد: مطالعات طرح ساماندهی آب‌های سطحی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده ولی عدم توجه و پیگیری درگذشته باعث عقب ماندن اجرای طرح شده است.

وحید اصغری‌پور اظهارکرد: حتی در برخی مناطق مرکزی شهر و کوی‌های دانشگاه و آزادگان میزان تعیین شیب آبراه اشتباه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه انتهای آبراه‌ها و مسیرهای حرکت آب‌های سطحی در خارج از محدوده شهری واقع شده است، گفت: طبق مستندات موجود، این مسیرها یا مسدود بوده و یا به دلیل کوچک بودن خروجی نسبت به مسیر آبراه در صورت بارندگی توان خروج آب را ندارند.

سرپرست شهرداری میاندوآب با اشاره به اینکه در برخی نقاط شهر نیز شهرداری نسبت به دیوارچینی و ساماندهی کانال‌ها و نهرها اقدام نموده است؛ ولی در اغلب موارد با مخالفت امور آب مواجه شده است، تصریح کرد: شهرداری آماده همکاری با امور آب برای ساماندهی این مسیرها و خروجی‌ها است.

برخی کارشناسان دلیل این موضوع را به توپوگرافی و ساختار شهری میاندوآب ربط می‌دهند و برخی نیز طراحی غلط و نبود طرح مناسب در زمان احداث کانال‌ها و جوی‌های سطح شهر را دلیل این موضوع می‌دانند که البته طرح اصلاح جوی‌ها چند سالی است که در میاندوآب شروع شده ولی اگر چه در برخی مناطق موفق بوده؛ ولی در برخی مناطق نیز اثربخش نبوده و آب‌گرفتگی معابر در موقع بارش باران مردم این مناطق را دچار مشکل می‌کند که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده، امسال شاهد چنین مواردی نباشیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.