شورای شهر گامی برای توسعه پایدار شهری
۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
شناسه : 319143
2
نقش شوراهای اسلامی شهر در پیشرفت شهرها بسیار مهم و چندگانه است که توسعه پایدار به‌عنوان محور و اساس این نقش‌های چندگانه است.
پ
پ

نهم اردیبهشت‌ماه در تقویم کشورمان به نام روز شوراها نام‌گذاری شده است که نشان از اهمیت شورا، مشورت و خرد جمعی در کشور عزیزمان دارد.

روز شوراها یک فرصت مناسب است تا به تاریخچه و نقش شوراهای اسلامی پرداخته شود و میزان اثربخشی و تأثیر این شوراها را در شهرهای مختلف بررسی کرد.

نقش شوراهای اسلامی شهر در پیشرفت شهرها بسیار مهم و چندگانه است که از آن جمله می‌توان تدوین و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، توسعه زیرساخت‌ها، ترویج مشارکت مردمی، مدیریت منابع مالی و توسعه پایدار به‌عنوان محور و اساس این نقش‌های چندگانه اشاره کرد.

شوراهای اسلامی شهرها به‌عنوان پارلمان محلی می‌توانند طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای را در بخش‌های مختلف مانند طرح‌های مسکن، ترافیک، زیرساخت‌ها، فرهنگی و اجتماعی تدوین و اجرا کنند.

شوراهای اسلامی شهرها می‌توانند در توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی مانند ساخت و بهبود جاده‌ها، پل‌ها، شبکه آب و فاضلاب، پارک‌ها و فضاهای سبز نیز نقش داشته باشند، همچنان که امروزه شاهد هستیم در بسیاری از شهرها نقش شورای شهر با تقدیم لوایح و ایده‌ها در توسعه شهری بسیار چشمگیر است.

اعضای شوراهای اسلامی شهرها باتوجه‌به ظرفیت خود می‌توانند مردم را به مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با توسعه شهری ترغیب کنند که این مشارکت می‌تواند از طریق نظرسنجی‌ها، جلسات عمومی و هم‌فکری با مردم انجام شود.

شوراهای اسلامی شهرها می‌توانند منابع مالی را بهینه‌سازی کرده و برنامه‌های توسعه‌ای را باتوجه‌به اولویت‌ها اجرا کنند.

شوراهای اسلامی شهرها باتوجه‌به نیازها و وضعیت هر منطقه، می‌توانند در توسعه پایدار شهری و روستایی نقش مؤثری داشته باشند و هر یک از اعضای شورای شهر می‌توانند در جهت توسعه پایدار شهری و روستایی شامل حفظ محیط‌زیست، بهره‌وری از منابع طبیعی و توازن اجتماعی قدمی بردارند.

شوراهای اسلامی شهر یکی از مهم‌ترین نهادهای تأثیرگذار در مدیریت شهری بوده و وظیفه تصمیم‌سازی حداقل برای نهاد شهرداری را بر عهده دارند و در کنار آن در صورت تحقق شرح وظایف خود می‌توانند زمینه یکپارچه شدن شبکه مدیریت خدمات شهری را فراهم کرده و زمینه را برای توسعه و پیشرفت بیش‌ازپیش شهرها فراهم سازند.

در شهر میاندوآب نیز اعضای شورای شهر می‌توانند چنین نقش‌هایی را ایفا کنند منوط بر اینکه اعضای شورای شهر به‌دور از توجه به دسته‌بندی‌های سیاسی و گروهی، تنها و تنها به فکر شهر و تخصص‌گرایی حرکت کرده و فکروذکر آنها پیشرفت میاندوآب باشد.

امروز باتوجه‌به بارقه امیدی که از سال گذشته در شهر دمیده شده است و شورای ششم شهر میاندوآب باید در مدت باقی‌مانده آن بیشتر موردتوجه قرار دهد، حرکت برنامه‌محور برای داشتن شهری زیبا و همراه با توسعه پایدار است.

اعضای شورای شهر باید توجه داشته باشند که آنچه سبب عدم پیشرفت میاندوآب و فرار سرمایه‌گذاران از شهر در سال‌های گذشته بوده، تنها و تنها اختلاف بوده که باید از این سم مهلک به‌شدت دوری کنند.

باید افراد به‌دور از هرگونه منفعت‌خواهی شخصی، ادعای خادم بودن خود را ثابت کرده و حب و بغض‌های شخصی را کنار نهاده و منافع مردم شریف میاندوآب را ملاک تصمیمات، جهت‌گیری‌ها و ارزیابی‌های خود قرار دهند.

توجه به ارتقای کیفی تمام محلات و حرکت با تفکر محله محوری که به دنبال آن منجر به ایجاد محلات پایدار می‌شود باید با جدیت دنبال شود، باید به محله‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر رنگ آبادانی کشید و این مهم تنها در سایه مشارکت مردم و حضور مؤثر شما است.

تمام مردم را با یک دید نگاه کنید اقدامات شهردار انتخابی امتیازی در کارنامه کاری شماست، خیلی‌ها بودند که قصد مهاجرت از این شهر و دیار را برای پیشرفت داشته‌اند؛ اما به حرمت خاطرات و تعصبی که داشتند و به‌پاس تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در شهر انجام گرفت، در این شهر ماندند، چون شهر را در حال تغییر و توسعه دیدند و اینک شما در مقابل همه مردم مکلف هستید تا شهر را روی ریل توسعه‌ای که قرار گرفته، نگهدارید و با درنظرگرفتن رضایت خدا بهترین‌ها را انجام دهید.

میثم پاراو

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.