شهر را آدم‌هایش را می‌سازند/ معیارهای یک شهروند خوب
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۵:۰۰
شناسه : 261163
6

قانون گریزی و نظم ستیزی کاملا در زندگی شهری ما سایه انداخته و شایع شده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، شهروندان در ایجاد بسیاری از معضلات شهری مانند آلودگی هوا، ترافیک و حاشیه‌‌نشینی نقش دارند. واقعیت این است که زندگی در شهرها آداب خاص خود را دارد و باید این آداب توسط شهرنشینان رعایت شود.

لازمه حل مسائل شهری اصلاح رفتار شهروندان و وجود فرهنگ مناسب شهرنشینی می‌باشد. اولین گام در ارتقای فرهنگ شهرنشینی اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به شهروندان است که صد البته با همکاری و تعامل نهادهای مرتبط با امور شهری میسر است.

متاسفانه مردم آگاهی‌‌های کمی از حقوق، وظایف و مسئولیت‌‌هایشان در قبال شهر دارند. مشارکت در اداره شهر؛ احترام به قانون و مقررات و احساس مسئولیت از ویژِگی‌‌های یک شهروند مطلوب برای یک شهر است.

با اینکه مردمی با هزاران سال تمدن و فرهنگ غنی هستیم اما قانون گریزی و نظم ستیزی کاملا در زندگی شهری ما سایه انداخته و شایع شده است. شهروندان به نوبه خود در حفظ آثار تاریخی، میراث فرهنگی، محیط زیست، بهداشت و تمیزی شهر و فضای سبز وظیفه شهروندی دارند و باید به آن عمل کنند.

به باور کارشناسان شهری، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به «شهروند» ارتقاء یافته‌اند. شهروند کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را می‌‌شناسد و از آنها دفاع می کند، قانون را می‌شناسد و به آن عمل می‌‌کند و از طریق آن حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه می‌نماید. پس شهروند نه تنها به معنای سکونت در یک شهر به مدت مشخص که به معنای مجموعه‌‌ای از آگاهی‌‌های حقوقی، فردی و اجتماعی است.

 فقدان راهکارهای جلب مشارکت شهروندان و مشخص نکردن حقوق و تکالیف، وظایف متقابل شهروندان و شهرداری ناشی از عدم آموزش شهروندان است. شهروندان باید بیاموزند که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت‌ پذیر باشند. هدف از  پرورش یک شهروند خوب ارائه یک الگوی شهروندی است.

طاهر خیری/ آناج

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.