هنر هفتم در آذربایجان‌غربی در سکانس تعطیلی/شهرهای آذربایجان غربی سینما ندارند!
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
شناسه : 297902
12
مردم ساکن در شهرستان های آذربایجان غربی از داشتن سینما محروم بوده و در واقع سینما و اکران فیلم های سینمایی برای مردم معنا ندارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، فرهنگ و نیاز فرهنگی یکی از اساسی ترین نیازها و دغدغه های امروز مردم است واین نکته نیز بارها و بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره شده است تا جایی که  رهبر معظم انقلاب امر فرهنگ را در کنار اقتصاد به عنوان شعار سال نیز انتخاب و بر لزوم عزم ملی و مدیریت جهادی در این زمینه تاکید داشته اند.

در کنار همه پیشرفت هایی که در توسعه ارتباطات و فضای مجازی به وجود آمده است، اما سینما و تلویزیون به عنوان بخشی جداناپذیر از فرهنگ بوده  و پاسخگوی بخشی از نیازهای فرهنگی مردم و جامعه در وجود تلویزیون و  سینما است؛اما آیا می توانیم بپرسیم در استان و شهر خود چند سینما داریم؟ و یا وضعیت سینماهای شهر و استان ما چگونه است؟

این روزها در اخبار و رسانه ها بارها از آمار فروش و اکران فیلم های سینمایی می شنویم ولی واقعیت این است که در آذربایجان غربی به جز ارومیه و خوی، مردم میاندوآب و سایر شهرستان ها در واقع از داشتن سینما محروم بوده و در واقع سینما و این اکران ها برای مردم این شهرها معنا ندارد.

عدم استقبال مردم اصلی ترین موضوع برای عدم راه اندازی سینما در همه این سال ها در شهرهای مختلف آذربایجان غربی بوده است تا سینما همچنان در این استان در کما باشد.

سامانه جامع اطلاعات سینماهای کشور نیز فعال بودن چهار سینما را در آذربایجان غربی نشان می دهد که از این تعداد سه سینما در ارومیه و یک سینما نیز در شهر خوی قرار دارند.

راه احیای صنعت سینما در استان احداث پردیس های سینمایی است

در این زمینه رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت و گویی با بیان اینکه ساخت و توسعه سالن‌های سینمایی استان بر اساس نیازهای روز جامعه و امکانات مناسب در اولویت قرار دارد، می گوید: :حوزه هنری استان با درک مفهوم سینماداری، برای استفاده عمومی از اماکن تاثیرگذار فرهنگی، ساخت، نوسازی و تجهیز سینماهای استان عزم جدی دارد.

احد هوشمند قره باغ هم چنین با اشاره به اینکه متاسفانه سینماهای استان از سال‌های گذشته تاکنون چندان مورد توجه مسئولان استان نبوده اند، افزود:  فرسوده و مستهلک بودن سینماهای استان، نبود فیلم های مخاطب پسند به همراه رشد تکنولوژی روز دنیا را یکی از دلایل راکد و بی توجهی به صنعت سینما در سال‌های گذشته بوده اند.

وی با بیان اینکه، تنها راه احیای صنعت سینما در استان احداث پردیس های سینمایی است، گفت: اگر در شهرهای استان اعتبارات احیای سینما ها اختصاص یابد، شاهد فعال سازی سینماها در قالب پردیس سینمایی خواهیم بود.

 تزریق اعتبار یا آمادگی بخش خصوصی، راه احیای سینماهای آذربایجان غربی

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در جریان سفری که به میاندوآب داشت، در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با وضعیت سینماهای استان، گفت:سینماهای استان وضع مناسبی ندارند، در شهری مانند تبریز ۲۰ سینما فعالیت می کند ولی در کل آذربایجان غربی چهار سینما فعال است و از این رو نیاز است که سینماهای استان را احیا کنیم.

حجت الاسلام ناصر خدایاری، با بیان اینکه سینمای میاندوآب نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: حدود ۴ میلیارد اعتبار در سفر معاونت فرهنگی و علمی سازمان برنامه و بودجه به این امر اختصاص یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، تصریح کرد: سرمایه گذارانی در تهران پیدا کرده ایم و در حال انعقاد قرار داد با آنان هستیم و اگر این کمک ها به استان تزریق شود به صورت نسبی سینماهای استان را می توانیم احیا کنیم و شهر های استان دوباره سینمادار شوند تا اسباب نشاط و شادی جوانان فراهم شود.

وی، اظهار کرد: به طور کلی در مقام مقایسه و تطبیق نسبت به سایر استان ها وضعیت آذربایجان غربی مناسب نیست و باید درباره سینماهای تعطیل  استان  اعتبار تخصیص یابد و یا اینکه از ظرفیت بخش خصوصی این مهم را تحقق بخشیم تا فضای شادابی را به جامعه به ویژه جوانان که راغب سینما و به کارهای فرهنگی و اکران فیلم های جدید گرایش  دارندرا فراهم کنیم.

بی توجهی مسئولان، نداشتن توجیه اقتصادی و فرسوده بودن دلیل غیرفعال بودن سینماها

 مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر از کل سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری استان دو باب سینما در ارومیه فعال بوده و مابقی غیرفعال هستند.

مسعود یکانی  با بیان اینکه سایر سینماهای استان در شهرستان‌ها به دلیل بی توجهی مسئولان، نداشتن توجیه اقتصادی و نیز فرسوده بودن غیرفعال هستند، اظهار کرد: سالیان زیادی است سینماهای استان مورد توجه مسئولان نیست و فعال سازی آنها نیازمند حمایت‌های مالی مسئولان است.

وی هم چنین از اتمام پردیس سینمایی ارومیه در نیمه نخست سال آینده و اضافه شدن ۶۰۰ صندلی به ظرفیت صندلی‌های سینماهای ارومیه نیز خبر داده و گفته است: پردیس سینمایی ارومیه، جز پروژه‌های اولویت دار کشور قرار گرفته و برای آن اتمام آن تلاش‌های لازم صورت می‌گیرد.

 لزوم توجه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به احیای سینماها

علیرضا نوروزی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز که زمانی مدیریت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی را برعهده داشت نیز در سفری که در سال های گذشته به میاندوآب داشت؛ در مورد وضعیت سینماها، گفت در استان ما نه بخش خصوصی وارد می شود و نه ادارات ما تا حدی توان دارند که وارد صحنه شده و سینماها را اداره کنند.

نوروزی تصریح کرد: در برخی شهرهای استان، سالن های مجتمع فرهنگی هنری را به سینمای دیجیتال ثابت تبدیل کردیم که شهرهای میاندوآب، خوی، مهاباد و بوکان از این جمله هستند و در برخی شهرها هم سینمای دیجیتال سیار را در دستور کار قرار داریم.

اکنون علیرضا نوروزی که مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز معرفی شده است، نباید از احیای سینماهای آذربایجان غربی غافل شود و این موضوع را با جدیت پیگیری نمایند و به این نکته توجه داشته باشد که اخیرا اکران فیلم سینمایی آتابای و استقبال کم نظیر مردم ارومیه از این فیلم سینمایی نشان داده که با توجه به سینماها در سطح استان می توان شاهد رونق و شکوفایی دوباره سینماها باشیم.

از سوی دیگر بی شک علاوه بر سیاست های فرهنگی مسئولین، بی توجهی مردم را هم باید در نظر بگیریم، مردم چنان سرگرم مشکلات معیشتی خود شده اند که با سوء تغذیه فرهنگی خود کنار آمده اند و نامادری هایی مثل ماهواره و سی دی ها ودی وی دی های کپی مردم را با سینما بیگانه کرده اند.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.