سویه جدید کرونا زنگ خطری برای مردم/ تزریق سالانه واکسن کرونا را جدی بگیرید
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
شناسه : 304401
5
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سویه جدید مستقیم وارد ریه می‌شود، گفت: این بیماری سیستم ایمنی را دور می‌زند و این روند زنگ خطر و هشدار برای مردم جامعه محسوب می‌شود، در واقع باید آن را جدی گرفت.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، شاهین قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره وضعیت سویه جدید کرونا در کشور اظهار داشت: در حال حاضر شاهد شیوع سویه جدید کرونا در کشور نیستیم؛ این درحالی است که احتمال ایپدمی یا شیوع آن بعد از تعطیلات کریسمس بسیار زیاد است که باید آن را جدی گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه سویه جدید مستقیم وارد ریه می‌شود، گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است در تست پی سی آر این ویروس را نشان ندهد، در واقع سویه جدید کرونا، سیستم ایمنی را دور می‌زند و این روند زنگ خطر و هشدار برای مردم جامعه محسوب می‌شود.

قاسمی در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: سویه جدید کرونا مستقیم وارد ریه می‌شود و با علائم بدن درد شدید، ضعف و بیحالی خودش را نشان می‌دهد و باید حتی‌الامکان از اپیدمی این بیماری پیشگیری کنیم، در واقع این موضوع به رعایت بهداشت فردی بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر بیماری کرونا در گردش است و بیماران مزمن، مادران باردار، سالمندان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بااشاره به این مطلب که توصیه می‌شود سالانه یا ۶ ماه یکبار واکسن کرونا تزریق شود، تصریح کرد: هر چند که مشخص نیست واکسن موجود در این سویه تاثیر گذار است یا خیر. اما می توان گفت اگر سودی نداشته باشد، ضرر هم ندارد.

به گفته قاسمی، امیدوارم شدت قضیه براساس اظهار و نظرها نباشد، چرا که قطعا مشکلات زیادی به وجود می‌آید، در واقع برای فهم آن نیاز به مطالعه و کار تحقیقاتی دارد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افراد در معرض خطر که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، بلافاصله نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن مجدد در سال جاری هستند.

قاسمی بااشاره به اینکه مردم سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کردند، افزود: هم اکنون نیز باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند و افراد مبتلا در خانه یک حالت خود قرنطینگی را برای خودشان ایجاد کنند.

گفتنی است؛ آخرین نسخه ویروس کرونا که اخیرا در آمریکا و چند کشور دیگر کشف شده است، «بی‌ای ۵» نام دارد که زیرگونه‌ای جهش‌یافته از گونه «اومیکرون» است، و گفته می‌شود خطرناک‌ترین سویه کروناست و بسیار مسری است.

این سویه که به سرعت در حال گسترش و بسیار مسری است، تاکنون تنها سویه ویروس کرونا بوده که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آن را تحت عنوان «سویه نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرده است. بر مبنای مشاهدات کارشناسی، علائم بی‌ای ۵ از فردی به فردی دیگر، بر اساس سن و سال و سایر عوامل سلامتی، می‌تواند متفاوت باشد، اما اکثر علائم سویه اومیکرون را از خود نشان می‌دهد.

ویروس‌شناسان می‌گویند که علائم بی‌ای ۵ مانند علائم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی همچون آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، تب، سرفه‌ مداوم و خستگی مفرط است. سویه‌های بی‌ای ۲ و بی‌ای ۴ نیز عموما همین علائم را دارند. اما گفته شده از دست دادن حس چشایی یا بویایی که در اشکال قبلی کرونا دیده شده، تابحال در سویه مذکور غیرمعمول بوده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.