سهم ناچیز از اقتصاد نوروزی/ نوروز و ظرفیتی که در میاندوآب از دست می رود
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
شناسه : 273454
3

اگر چه آمار سفرهای نوروزی امسال حاکی از افزایش 29 درصدی جذب گردشگر در میاندوآب دارد ولی متاسفانه سهم میاندوآب از اقتصادنوروزی اندک و ناچیز بوده است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، امروزه در دنیا صنعت گردشگری و جذب توریسم از بزرگترین و متنوع ترین صنعت های دنیا به حساب می آید.

از یک سو انگیزه و مقصود گردشگر و یا مسافری که به شهری سفر می کند را می توان در طبیعت، آب و هوا، فرهنگ و هنر، آثار تاریخی،جاذبه های روستایی، مکان های مذهبی و همچنین جاذبه های اقتصادی جستجو کرد و از سویی نیز مردم آن شهر نیز سهم بسزایی در رشد اقتصادی آن منطقه با توسعه گردشگری و شناساندن جاذبه های یک شهر داشته باشند.

میاندوآب نیز به عوان چهارمین دشت حاصل خیز کشور و شهری با نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و چهارراه ارتباطی شمال غرب با مرکز کشور بوده و شاید تنها شهرستانی در ایران باشد که نسبت جمعیت شهری و روستایی آن تقریبا برابر است و همانطور که از نامش بر می آید به معنی منطقه ای است که در میان دو رودخانه زرینه رود(جغتای) و سیمینه رود(تاتاوی)  قرار گرفته است.

شهرستان میاندوآب به دلیل قرار گرفتن در مسیرارتباطی چند استان و کرویدور ارتباطی شمال غرب کشور، همه روزه شاهد ورود مسافران و گردشگران زیادی شده و همین موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد میاندوآب و قرار گرفتن در بهترین نقطه آب و هوایی و در جنوب شرقی دریاچه ارومیه، بهره مندی از نعمت آب و خاک حاصلخیز سبب شده تا این شهر همواره مورد توجه قرار داشته باشد.

این موقعیت میاندوآب در ایام ویژه ای از سال مانند ایام نوروز که تعطیلات و سفرهای نوروزی را شاهد هستیم و نیز در تعطیلات تابستانی به دلیل کثرت مسافرانی که از این شهر عبور می کنند، بیشتر به چشم می آید.

اما سوالی که مطرح است که نوروز امسال نیز گذشت و سهم میاندوآب از اقتصاد و گردشگری نوروزی چه بود؟ اقتصادی که در همه شهرها  حساب ویژه ای بر روی آن باز می کنند و سعی دارند تا به بهترین نحو از این فرصت حدود سه هفته ای استفاده کنند.

تعطیلات نوروزی علاوه بر اینکه می تواند به عنوان فرصتی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری به مسافران و گردشگران، باشد، می تواند به فرصتی برای رشد و توسعه شهر نیز تبدیل شود، اما چرا میاندوآب از این ظرفیت نمی تواند استفاده کند؟

باید گفت که میاندوآب از لحاظ تاریخی و گردشگری اگر چیزی بیشتر از سایر شهرها که حاضرند به هرنحوی خود را بالاتر از میاندوآب نشان دهند، نداشته باشد، چیزی کمتر ندارد و حتی بالاتر از آنها نیز قرار داد، همانطور که تاریخ گویای آن است و زمانی که میاندوآب شهرستان بود، این شهرهای کنونی شاید بخشی بیش نبودند ولی متاسفانه میاندوآب این ظرفیت بالقوه میاندوآب بالفعل نمی شود.

به روشنی مشخص هست که میاندوآب هیچ کمبود ظرفیتی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگران و مسافران نوروزی و تبدیل شدن به قطب گردشگری در منطقه ندارد و اما متاسفانه شهرستان میاندوآب علی رغم وجود دو رودخانه خروشان و زیبا به نام های زرینه رود(جغتای) و سیمینه رود(تاتائو) و ظرفیت های بالقوه گردشگری مانند طبیعت بخش باروق و یا جاده سد نوروزلو در کنار آثار تاریخی، ناتوان از بهره بردن از صنعت اکوتوریسم و گردشگری بوده است، صنعتی که شهرهای اطراف میاندوآب در حالی که یک چندم این ظرفیت میاندوآب را هم ندارند، از آن به بهترین نحو استفاده می کنند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا تنها با نصب بنر تبریک می توان گفت که به وظایف خود عمل کردیم؟ امسال برای جذب مسافران و علاقمند کردن آنها به توقف در میاندوآب چه کارهایی انجام دادیم؟ اگر المان هایی نوروزی که در سال های گذشته خریداری شده اند را نداشتیم چه باید می کردیم؟

میاندوآب طبیعت چهار فصل، تنوع آب و هوایی، فرهنگ ، هنر، صنایعی مانند فرش، روستاهای بکر و آداب و رسوم دیدنی و بسیاری موارد دیگر را دارد  که تک تک آنها در صورت شناساندن می تواند برای گردشگران و حتی خود مردم این شهر وسوسه انگیز بوده و زمینه تولید و اشتغال فراوانی را در این شهر ایجاد کند.

موقعيت طبيعي و جغرافيايي زرینه رود که در داخل این شهر قرار دارد، می تواند با اجرای طرح های گردشگری، شرايط مناسب برای گردشگران و در نتیجه آن درآمدزايي از صنعت توريسم را عاید میاندوآب نماید.

سهم اندک از اقتصاد نوروزی علی رغم افزایش 29 درصدی حضور گردشگران در میاندوآب

بر اساس آمار اعلامی از سوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندوآب، در نوروز امسال جاذبه های طبیعی  با بیش از 105 هزار و  75 بازدیدکننده، بیشترین آمار حضور و بازدید مسافران نوروزی را داشته که نشان می دهد در صورتی که بتوان میاندوآب را بهتر و بیشتر به مردم شناساند، بیشتر می توان از صنعت توریسم و جذب گردشگر بهره برد  و در کنار شاهد رشد و شکوفای اقتصاد منطقه شد.

اگر چه آمار سفرهای نوروزی امسال حاکی از افزایش 29 درصدی جذب گردشگر در میاندوآب دارد ولی متاسفانه سهم میاندوآب از اقتصادنوروزی اندک و ناچیز بوده و لازم است همه مسئولان دست به دست هم بدهند تا از ظرفیت هایی مانند نوروز و سفرهای نوروزی به بهترین نحو استفاده شود و باید این را در نظر داشته باشند که تعطیلات نوروزی و تابستانی علاوه بر اینکه می تواند به عنوان فرصتی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری به مسافران و گردشگران، باشد، می تواند به فرصتی برای رشد و توسعه شهر نیز تبدیل شود و این موضوع نیاز به مطالعه و برنامه ریزی دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.