سفر رئیس‌جمهور به کشورهای آمریکای لاتین ماهیت سیاسی و اقتصادی دارد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
شناسه : 308854
3
امام‌جمعه چهاربرج: امام‌جمعه چهاربرج گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران اسلامی به کشورهای آمریکای لاتین، نقطه عطفی در سیاست خارجی بوده و ماهیت سیاسی و اقتصادی دارد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته چهاربرج با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای و دیدار مسئولان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی با ایشان، اظهار کرد: حضور دانشمندان و کارشناسان و مدیران صنعت هسته‌ای کشور در کشاکش مذاکرات ایران همراه با برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای هسته‌ای، پیام حکمت و عقلانیت و قاطعیت هوشمندانه در مواجهه با طرف‌های مذاکره بود.

امام‌جمعه چهاربرج با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از صنعت هسته‌ای به‌عنوان کلید پیشرفت ایران نام بردند، گفت: تنوع و فراوانی کاربردها و گستره کارایی صنعت هسته‌ای در تسهیل زیست انسانی و بهره‌وری بهتر در استفاده از مواهب خدادادی و طبیعی که استفاده از صنعت هسته‌ای زمینه بهره‌مندی بهتر و بیشتر و ارزان‌تر و به‌صرفه را برای دولت‌ها و ملت‌ها فراهم می‌آورد.

وی افزود: نقش صنعت هسته‌ای و دستیابی ایران به دانش هسته‌ای به‌عنوان یک دانش صف‌شکن و بن‌بست شکن؛ نادرستی و ابطال نظریه و گزاره غلط “ما نمی‌توانیم” را بیش‌ازپیش نمایان کرد.

جلالی تصریح کرد: در این نمایشگاه مهم‌ترین دستاوردهای متخصصان و محققان دانش هسته‌ای در بخش‌های مربوط به زندگی مردم به‌ویژه در حوزه‌های «پزشکی»، «دارویی»، «صنعتی»، «کشاورزی و غذایی»، «انرژی، آب و ساخت نیروگاه» و «زمین‌شناسی» به‌نمایش‌درآمده بود.

امام‌جمعه چهاربرج با تشریح دستاوردهای متخصصان صنعت هسته‌ای در کشور، اظهار کرد: «ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» که در حوزه پزشکی کاربرد دارد، تولید بیش از ۵۰ رادیو داروی تشخیصی، تسکینی و درمانی، تولید پودر «همو استات» یا «بندآورنده خون» که ایران را در زمره پنج کشور دارای دانش فنی ساخت این محصول پزشکی قرارداد و چندین مورد دیگر از جمله دستاوردهای مهم صنعت هسته‌ای تنها در بخش پزشکی هستند.

وی با بیان اینکه ساخت نیروگاه‌های قدرت در سواحل جنوبی و شمالی کشور، ساخت نیروگاه‌های کوچک و بومی و ساخت مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن در بوشهر از دستاوردهای دانش هسته‌ای در حوزه انرژی و آب است، تصریح کرد: دانش هسته‌ای در سه بخش «پلاسما، زیستی و پرتودهی» به کمک بخش کشاورزی و امنیت غذایی نیز آمده و مقابله با آفات کشاورزی، آفت‌زدایی از غلات، مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنها، مهم‌ترین خدمات دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی است.

جلالی گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در بخش صنعت و حفاظت از محیط‌زیست، طراحی و ساخت سامانه شتاب‌دهنده «الکترواستاتیک الکترون» برای تصفیه پساب‌های صنعتی و قابل‌استفاده در صنایع تولید لاستیک و صنایع پلیمری و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات از معدن تا نیروگاه از جمله دیگر دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای ایران اسلامی است.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه هم اکنون سوخت هسته‌ای و تمام مراحل آن با دانش بومی هسته‌ای در داخل کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: بومی‌سازی این صنعت، علی‌رغم همه سنگ‌اندازی‌های دشمنان، شکست بزرگ آنان و یک رویداد بی‌نظیر است که اهل‌فن و دانش مربوطه، آن را درک می‌کنند و به فرموده رهبر معظم انقلاب نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که در صدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند.

وی با بیان اینکه امروز نظام و انقلاب اسلامی الگو و الهام‌بخش برای دیگر کشورهای جهان و منطقه تبدیل شده است، گفت: بزرگ‌ترین خطر برای دشمنان همان نقش الهام‌بخش و الگویی ایران برای کشورهای دیگر منطقه و جهان است که از “ما می‌توانیم” ایران اسلامی الگو می‌گیرند.

جلالی با تاکید بر اینکه باید مردم را با ابعاد گوناگون و تأثیرات این پیشرفت‌ها در زندگی ملت آشنا کرد، گفت: تبیین اهمیت سه‌گانه صنعت هسته‌ای یعنی آبروبخشیدن به کشور از لحاظ پیشرفت و توانایی‌های کشور در عرصه‌های فنّی، اقتصادی، سلامت و بهتر شدن زندگی برای مردم، گره‌گشایی برای کشور از جهت وزن سیاسی جهانی و بین‌المللی و تزریق روحیه‌ی امید و اعتمادبه‌نفس در ملت ضروری است.

امام جمعه چهاربرج در ادامه به سفر رئیس جمهور به سه کشور آمریکای لاتین اشاره کرد و افزود: این سفر را می‌توان در راستای راهبرد تقویت محور لاتینی دولت سیزدهم تفسیر کرد که از همان اوایل روی کار آمدن این دولت کلید خورد و در این مدت بار‌ها شاهد تردد دیپلماتیک مقامات ایران و حیاط خلوت آمریکا بوده‌ایم.

وی به اهمیت این سفر اشاره کرد و گفت: دیدگاه ضدآمریکایی؛ نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین بوده و فضای سیاسی و نگرش سیاسی مردم این پهنه جغرافیایی را می‌توان در ضدیت با آمریکا تعریف کرد.

جلالی با بیان اینکه کشور‌های حوزه آمریکای جنوبی به‌ویژه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به سبب انتخاب نظامی سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک مختص خود، سال‌هاست که مورد خشم و غضب همسایه شمالی خود هستند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران و انقلاب نیکاراگوئه یک‌فصل مشترک داشت و آن قیام علیه دیکتاتور‌های وابسته به غرب بود و این مهم‌ترین دلیل دشمنی و تهدیدات بلوک غرب علیه دو کشور است.

امام‌جمعه چهاربرج با اشاره به اینکه آمریکا در حیاط‌خلوت خود جایگاهی نداشته و مردم این حوزه جغرافیایی همواره از لحاظ نگرش سیاسی به چپ ضدآمریکایی، متمایل بوده‌اند، تصریح کرد: در سال‎های اخیر نیز موج ضدامپریالیستی در آمریکای لاتین شدت گرفته تا جایی که امروزه ونزوئلا، کوبا، بولیوی، شیلی، آرژانتین، کلمبیا، نیکاراگوئه و برزیل از جمله هشت کشور آمریکای لاتین هستند که در اردوگاه چپ تعریف شده و نگاه کشور‌های آمریکای لاتین به شرق از چین و روسیه گرفته تا ایران شده است.

وی افزود: نگاه منفی مردم و دولتمردان آمریکای لاتین به سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا، بستر را برای نزدیکی ایران و بازیگران این پهنه جغرافیایی هموار کرده است که سند راهبردی ۲۰ساله ایران و ونزوئلا در کنار تقویت روابط اقتصادی و تجاری تهران با کشور‌های بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور از تحکیم ائتلاف محور ضد امپریالیسم در حیاط‌خلوت آمریکا نشان دارد.

جلالی به بستر‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی همکاری با این کشورها اشاره کرد و گفت: کشاورزی، معدن و صنایع آمریکای لاتین ظرفیت یا به زبانی بهتر گنج بزرگی است که بسیاری از کشور‌های جهان از دیرباز تاکنون برای بهره‌گیری از آن در تلاش هستند و دلیل تقلای کاخ سفید برای تسلط به این منطقه هم به دلیل وجود چنین ظرفیتی است.

امام‌جمعه چهاربرج تصریح کرد: در ارتباط با ونزوئلا نیز قطار همکاری‌های تهران – کاراکاس با امضای اسناد راهبردی بلندمدت ۲۰ساله بین دو کشور سرعت گرفته و انتظار می‌رود در جریان این سفر بر سرعت این قطار افزوده شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.