سد معبر معضلی برای شهروندان میاندوآبی/ دردی که درمانی ندارد!
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۴۴
شناسه : 267817
6

مقابله با سد معبر نیز نیازمند عزم جدی مردم بوده و در این میان رعایت حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه عموم مردم و بخصوص فروشندگان قرار گیرد و به این امر توجه کنند که خودشان نیز از ساکنان همین شهر هستند.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، در چند روز گذشته، کلیپی از ضرب و شتم یک دست فروش در میاندوآب توسط یکی از ماموران سد معبر شهرداری به نقل محافل عمومی در این شهر تبدیل شد.

این کلیپ که متاسفانه به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی نیز پخش شد، سبب واکنش بسیاری از افراد نسبت به عمل انجام گرفته شد و در این رابطه نیز اصغری پور، سرپرست شهرداری میاندوآب در گفت و گویی که با خبرنگار زرین خبر داشت، ضمن عذرخواهی از مردم و با بیان اینکه، فیلم پخش شده همه ماجرا نبوده و تقطیع شده است، گفت که با فرد خاطی برخورد قانونی انجام می شود.

اصلانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میاندوآب نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بعد از انتشار خبر ضرب و جرح یکی از همشهریان دست فروش توسط ماموران سد معبر شهرداری، دادستانی بر حسب وظیفه ذاتی، بلافاصله به موضوع ورود و عامل این حادثه با قرار مناسب راهی زندان شد.

فارغ از این موضوع، دست فروشی یکی از مشاغلی است که در گوشه و کنار همه شهرها به چشم می خورد و بارها شده که از خیابان بگذریم و از وجود  سد معبر خود به بهانه های مختلف گله کرده و بارها و بارها نیز از خود پرسیده ایم که واقعا با این دستفروشان و کسبه ای که در هر نقطه ای از شهر وجود دارند و آنجا را به محلی برای کسب و کار خود کرده اند، چه باید بکنیم.

اقداماتی که چاره ساز نیست

عمیق که بنگریم خیابان های شهر پر از دستفروشان دوره گردی است که هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود، که این امر نیز دلایل گوناگونی مانند بیکار شدن از کار و یا ناتوانی در پیدا کردن کار را و یا دلایل دیگری دارند.

مدیران شهری نیز برخورد با دست فروشان و مقابله با سد معبر را همواره یکی از برنامه های ثابت خود می دانند ولی متاسفانه این اقدامات نیز آن گونه که از شواهد و قراین بر می آید، ظاهرا کارساز نمی شود و یا حداقل موقتی است.

ممکن است ما در شمار شهروندان معترضی باشیم که از سد معبر گلایه داشته و برای خودشان حقی قائل هستند و ممکن است در شمار افرادی که برای دستفروشان دلسوزی می‌کنند، باشیم اما حتی اگر دستفروشان از سر بیکاری هم به این شغل پناه آورده باشند نمی‌توان از پیامدهای اجتماعی رواج چنین فرایندی در جامعه چشم‌پوشی کرد.

در این میان از یک سو هم باید به یک دست فروش که برای کسب روزی حلال از سر ناچاری به دست فروشی رو آورده است و از سوی دیگر به مردمی که در مغازه های خود کسب و کار می کنند و دست فروشان به عنوان مانعی برای فعالیت آنها محسوب می شوند، حق داد.

باید گفت اگر یک شهروند هم از حق شهروندی خود بگذرد و سد معبر را نادیده بگیرد از فعالیت‌های جانبی و بلای خطرناک بسیاری از این دستفروشان که دوره گردی پوششی بر چهره واقعی آنهاست و به جامعه تحمیل می‌کنند هم می‌توان گذشت؟

درد بی درمان در میاندوآب

اما نگاهی عمیق تر به موضوع سد معبر در میاندوآب نشان می دهد که شاید این موضوع درد بی درمان در میاندوآب باشد، چرا که سد معبر را نمی توان تنها در دست فروشی خلاصه کرد و هستند بسیاری از مغازه دارانی که  که از حریم مغازه خود به بیرون تجاوز کرده و پیاده رو را هم حریم مغازه خود به حساب آورده اند.

هستند مغازه دارانی که اقلام مغازه خود را در پیاده رو و در بیرون از مغازه پهن کرده و به فروش می رسانند و توجیهشان نیز این است که تنها ما این کار را نمی کنیم، بلکه همه در جلوی مغازه اقلام خود را گذاشته اند.

وظیفه شهرداری در مقابله با سد معبر

بر اساس تبصره 6 ماده 96 مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری ها نیز بیان می کند که سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود رأساً اقدام کند.

لزوم عزم جدی مردم برای حل معضل سد معبر

فارغ از موارد قانونی سد معبر، کارشناسان در این زمینه معتقدند که ایجاد مشکل برای عابران پیاده و شبکه ترافیکی شهر، توزیع کالای بی کیفیت و ایجاد چشم اندازی زشت از شهر از جمله آثار نامطلوب سد معبر از نوع دستفروشی است و از سوی دیگر سد معبر مغازه داران که بساط خود را بیرون از مغازه پهن می کنند نیز در کنار جلوه زشت شهری، سبب محدود کردن فضای پیاده روها، آزار رساندن به افراد پیر، معلولان یا خردسالان نوپا و به طورکلی مردم و تجاوز به حقوق شهروندی محسوب می شود.

پایان کلام اینکه شهرداری باید با ایجاد مکانی برای فعالیت دست فروشان، آنها را به این مکان هدایت کند تا شاید پدیده دست فروشی از سطح شهر و مشکلات بعدی آن برچیده شود و از سوی دیگر مقابله با سد معبر نیز نیازمند عزم جدی مردم بوده و در این میان رعایت حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه عموم مردم و بخصوص فروشندگان قرار گیرد و به این امر توجه کنند که خودشان نیز از ساکنان همین شهر هستند.

انتهای پیام/

*عکس تزئینی است

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.