زندگی زیر سقف های لرزان/مقاوم سازی مساکن روستایی آذربایجان غربی ضرورتی انکارناپذیر
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
شناسه : 299019
5

به گزارش زرین خبر، ایران کشوری زلزله خیز بوده و هر سال یا دو سال یک بار اخباری از وقوع زلزله با شدت های کم یا زیاد در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد. آذربایجان غربی نیز به عنوان شمال غربی ترین استان کشور که در منطقه کوهستانی واقع شده، یکی از استان های […]

پ
پ

به گزارش زرین خبر، ایران کشوری زلزله خیز بوده و هر سال یا دو سال یک بار اخباری از وقوع زلزله با شدت های کم یا زیاد در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد.

آذربایجان غربی نیز به عنوان شمال غربی ترین استان کشور که در منطقه کوهستانی واقع شده، یکی از استان های زلزله خیز کشور است که در دو سال گذشته چندین زلزله را تجربه کرده است.

از آنجایی که جمعیت قابل توجهی از آذربایجان غربی در روستاها ساکن هستند و عموما با توجه به مقاومت کم مساکن روستایی و زلزله خیز بودن این استان، لذا توجه به مقاوم سازی و بهسازی مساکن روستایی و حتی بافت فرسوده شهری در این استان یک امر مهم و ضروری است.

از سوی دیگر براساس مطالعات زمین‌شناختی حدود ۹۷ درصد از شهرها و روستاهای کشور ما در معرض خطرات ناشی از وقوع زلزله بوده و بنابراین برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی منازل آسیب‌پذیر در دستور کار قرار داد.

۳۵ درصد مساکن روستایی در آذربایجان غربی مقاوم سازی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در این زمینه به خبرنگار اروم نیوز گفت: ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون حدود ۳۵ درصد این میزان مقاوم سازی شده است.

محمود بدلی با بیان اینکه تاکنون ۸۹ هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم سازی شده است، افزود: صاحبان حدود ۱۰۷ هزار واحد در مجموع متقاضی مقاوم سازی مسکن هستند که ۱۰۰ هزار متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی گفت: مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی از جمله برنامه‌های در دست اقدام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این استان است که این روند همچنان با سرعت و همراهی مردم ادامه دارد.

بدلی بیان کرد: مقرر شده سالانه ۱۳ هزار واحد مسکن روستایی آذربایجان‌غربی با حمایت این نهاد و همکاری مردمی مقاوم سازی شود.

مقاوم سازی مساکن آذربایجان غربی نسبت به متوسط کشوری کمتر است

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه می گوید: میانگین اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان غربی بیش از ۲۰ درصد نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

جلال محمودزاده افزود: آذربایجان غربی از لحاظ ضریب برخورداری از اجرای طرح های هادی نیاز به نگاه ویژه دولت به خصوص بنیاد مسکن دارد.

وی اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن های روستایی استان نیز نسبت به متوسط کشوری کمتر است، گفت: دولت باید بیش از پیش برای حل مشکلات و ارایه خدمات به روستاییان وارد عمل شود تا جلوی مهاجرت بی رویه از روستا به حاشیه شهر جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون جمعیت روستایی کشور نسبت به ۱۵ سال گذشته به نصف کاهش یافته است، افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها علاوه به مشکلات و آسیب های اجتماعی از طرف تولید در بخش روستایی را نیز متوقف کرده و بر جمعیت بیکار کشور افزوده است.

توجه به بحث بهسازی مساکن در آذربایجان غربی بسیار مهم است

یک کارشناس عمران نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه  بنیاد مسکن در بهسازی و مقاوم سازی روستایی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: توجه به بحث مسکن و بهسازی روستایی در آذربایجان غربی بسیار مهم است.ِ

آیدین عبدی با تاکید بر اینکه باید سازه های روستایی به طرح بهسازی و مقاوم سازی بپیوندند، گفت: همیشه باید مراقبت های لازم را داشته باشیم و با توجه به اینکه مساکن روستایی معمولا از مقاومت کمی برخوردار هستند، لذا باید بیشتر مور توجه باشندو.

وی افزود: لازم است همه مسئولین در قالب برنامه ها و سیاستگذاری عمومی در این زمینه در خدمت مردم بوده و روستائیان نیز از مقاوم سازی مساکن روستایی استقبال کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.