زرینه رود در انتظار ساحلی زیبا/ آیا زمینه جذب گردشگر در میاندوآب فراهم می‌شود؟
۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۸:۱۰
شناسه : 292653
5

بعد از گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز طرح های مطالعاتی و دو سال بعد از کلنگ زنی این طرح، هنوز در مراحل اجرایی قرار داشته و عملیات ساحل سازی همچنان در حال اجراست.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، شهرستان میاندوآب در شمال غرب کشور به لحاظ داشتن موقعیت ویژه استراتژیکی همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار داشته است.

رودخانه زرینه رود یا جغاتو میاندوآب در کنار رودخانه سیمینه رود یا همان تاتائو این شهرستان، دو نگین خروشان و زینت میاندوآب هستند که در کنار چند رود فصلی دیگر که در نقاط مختلف این شهرستان جریان دارند، فرصتی بی نظیر برای میاندوآب را فراهم کرده است.

اهمیت این دو رودخانه تا آنجاست که همیشه وقتی به مسائل و موضوعاتی مانند احیای دریاچه ارومیه پرداخته می شود، همیشه نامی از میاندوآب و جغاتو و تاتائو به عنوان دوقلوهای خروشان در میاندوآب نیز به میان می آید.

اما زرینه رود میاندوآب یکی از موضوعات مهمی است که در مباحث اجتماعی و شهری میاندوآب نیز مورد بحث قرار گرفته  و پرداختن به آن جزو مطالبات عمومی قرار گرفته است.

موقعیت کم نظیر این رودخانه مانند زاینده رود اصفهان و حتی در موقعیت و شرایطی بهتر از آن، زمینه را برای رونق گردشگری در میاندوآب و به تبع آن رشد اقتصادی منطقه فراهم کرده است که بالفعل شده این ظرفیت بالقوه، تنها نیازمند توجه و اقدام اساسی است.

در این راستا نیز  در سال ۹۲ طرح مطالعه ساماندهی ساحل زرینه رود آغاز و در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفت تا در ادامه کار ساماندهی با اجرای طرح های پیشنهادی به مرحله اجرایی برسد و سال ۹۷ استارت کار زده شود.

در مراسم آغاز این طرح، ملکی شهردار وقت میاندوآب اعلام کرد طرح ساماندهی و ساحل سازی رودخانه زرینه رود میاندوآب در سه فاز به طول ۳٫۶ کیلومتر از بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) تا آخر کوی امام علی(ع) شامل اجرای دیوار ساحلی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال، محوطه سازی ۱۰۰ میلیارد ریال، لایروبی رودخانه ۳۰ میلیارد ریال و ایجاد مکان های تفریحی ۷۰ میلیارد ریال اجرایی می شود.

به گفته مسئولان مربوطه مطالعات این طرح که از سال ۹۲ شروع شده بود، به دلیل بی شهردار شدن میاندوآب در سال ۹۵، از اسفند ۹۶ به جدیت پیگیری شد تا اینکه در خرداد ۹۷ به تصویب نهایی رسید تا این پروژه با همکاری سازمان آب منطقه ای، راه و شهرسازی و مشاوره پروژه منطبق با نقشه شهرستان میاندوآب انجام شود.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز طرح های مطالعاتی و دو سال بعد از کلنگ زنی این طرح، هنوز در مراحل اجرایی قرار داشته و عملیات ساحل سازی همچنان در حال اجراست و بعد از شروع به کار شهردار جدید نیز، سرعت اجرای عملیات افزایش یافته است.

سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی ساماندهی ساحل زرینه رود میاندوآب

در این زمینه مرتضی نجفی، شهردار میاندوآب به خبرنگار ما گفت:ساماندهی ساحل زرینه رود میاندوآب از دو طرف رودخانه از مهمترین اقدامات عمرانی شهرداری میاندوآب است.

وی افزود: قطعا با سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی ساماندهی ساحل زرینه رود میاندوآب، شاهد تحولی عظیم در امر گردشگری و تفریحی شهرستان خواهیم بود .

ساحل‌سازی رودخانه زرینه‌رود از جمله پروژه‌های اولویت‌دار است

در این راستا معاون عمرانی وزیر کشور نیز در سفر هفته گذشته خود به میاندوآب از طرح ساماندهی ساحل رودخانه زرینه رود میاندوآب بازدید کرد.

مهدی جمالی نژاد در حاشیه این سفر به خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه‌ای با عنوان طرح‌های ۱۴۰۰ تعریف کرده‌ایم، گفت: این پروژه‌ها، شامل طرح‌های عام المنفعه بوده و به چهار دسته تقسیم شده‌اند.

معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه پروژه‌هایی که منافع آنها شامل حال عموم شهروندان است در اولویت قرار دارد، افزود: این پروژه‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی شده که پروژه‌های زیست محیطی و فضای سبز، پروژه‌های مربوط به ایمنی شهر مثل آتش‌نشانی، پروژه‌های زیرساختی، اقتصادی محرک توسعه شهر مانند بازارچه‌ها و پروژه‌های مربوط به خدمات شهری را شامل می‌شود.

جمالی نژاد با بیان اینکه به علت پایان دوره فعلی شوراها و دولت طرح‌های نیمه‌تمام که از قبل شروع شده در اولویت است، اظهار داشت: ساماندهی و ساحل‌سازی رودخانه زرینه‌رود و پروژه‌هایی از این دست از جمله پروژه‌های اولویت‌دار است و سعی می‌شود پروژه جدیدی شروع نشود تا مدیران دوره بعدی شهرداری‌ها را با مشکل مواجه نکند.

هم چنین اخباری مبنی بر اختصاص ردیف بودجه ملی نیز با تلاش های نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی برای این طرح به گوش می رسد که می تواند خبری خوب و امیدآفرین در اتمام سریع این طرح باشد.

رودخانه زرینه رود میاندوآب یک نعمت خدادادی است که اگر در هر شهری بود قطعا از آن به بهترین نحو استفاده می کرد ولی متاسفانه در میاندوآب مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است، در حالی که احیا و توجه به زرینه رود در ابعاد مختلف بطور مستقیم محاسن اقتصادی و فرهنگی زیادی برای میاندوآب دارد که از آن جمله می توان به تقویت سفره های زیر زمینی آب در منطقه، حفظ اکوسیستم زرینه رود، حفظ و ایجاد زیبایی طبیعی و امکان احیا تالاب های پایین دست و تقویت طبیعت گردی منطقه، تلطیف آب و هوای منطقه و ایجاد زیبایی بصری و شادابی اجتماعی، ایجاد روحیه امید و رفع نگرانی از نابودی کشاورزی منطقه و موارد دیگری از این دست را عنوان کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.