روز مباهله، روز اثبات حقانیت اسلام و اهل بیت(ع) است
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
شناسه : 295464
5

پیامبر(ص) کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیز‌ترین افراد و جگرگوشه‌های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر به درستی دعوتش است لذا مباهله سندى جاودان بر حقانیت اسلام و شاهدى غیر قابل انکار بر اصالت و استحکام بناى همیشه استوار تشیع راستین است.

پ
پ

به گزارش زرین خبر، رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است. مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(ص)  پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد(ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.
هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(ص) با عزیزترین کسانش یعنی (حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)،  امام حسن(ع) و امام حسین(ع))  می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد(ص) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.
بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(ع) آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.

روز مباهله، روز اثبات حقانیت اسلام و اهلبیت(ع) است
از همین رو آیت الله سید رحیم توکل در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به روز مباهله و جریان این روز ، اظهار داشت:  مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد که پیامبر (ص) طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد.
وی ادامه داد:  پیامبر اکرم(ص) در مذاکره ای که با هیئت نجرانی در مدینه به انجام رسانید آنان را به پرستش خدای واحد دعوت کرد، امّا آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی(ع) بدون واسطه پدر می دانستند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیامبر از این افراد پرسید که شما برای چه منظور عیسی را فرزند خدا می دانید، گفت: آن ها جواب دادن چون عیسی از مادر به دنیا آمد که پدر نداشت ، در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر (ص) جاری ساخت: «به درستی که مَثَل عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید».
وی اضافه کرد: در این آیه، خداوند، با بیان شباهت تولد حضرت عیسی (ع) و حضرت آدم (ع)، یادآوری می کند که آدم(ع)  را با قدرت بی پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد که مسیح(ع) فرزند خداست، پس حضرت آدم(ع)  برای این منصب شایسته تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر.
این استاد حوزه بیان داشت: با این سخن آنها جوابی برای گفتن نداشتند و قانع هم نشدند و قرار گذاشتند تا فردا به مباهله بیاییند و هر دو نفرین کنند و هرکسی که ناحق است از بین برود.
وی خاطرنشان شد: مسئول دینی گروه نجرانی به آنها گفت اگر مشاهده کردید محمد (ص) با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید؛ زیرا در آن صورت حقیقتی در کار او نیست که متوسل به جاروجنجال شده است و اگر با نفرات بسیار محدودی از نزدیکان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است و در صورت نفرین کردن نابود خواهیم شد.
آیت الله توکل ابراز داشت: وقتی روز مباهله شد اهل نجران دیدند که پیامبر(ص) با حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)و حسنین(ع) آمدند، مسیحیان هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند سخت به وحشت افتادند و از این که پیامبر (ص) عزیزترین و نزدیک ترین کسانِ خود را به میدان مباهله آورده بود دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی داد.
وی افزود: بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند و جریمه ای را هم پرداخت کردند.
عضو خبرگان رهبری گفت: پیامبر بعد از این که اهالی نجران رفتند فرمودند اگر اینها مباهله می کردند یکسال بیشتر طول نمی کشید که کل مسیحیت در دنیا نابود می شد.
وی در خاتمه افزود: جریان مباهله اثبات حقانیت اسلام و اهلبیت (ع) بود؛ زمانی پیامبر(ص) آمدند مسیحیان بیشتر بودند و قبل از پیامبر کتاب انجیل و مسیحیان در عالم حاکم بودند.

مباهله عامل وحدت
همچنین در این خصوص حجت‌الاسلام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مذهب تسنن هم وجود دارند، اهل سنت اگر اعتقاد به رسالت رسول خدا دارند آیا می‌شود به نوه ایشان افتخار نکنند.
وی ادامه داد: در واقع پیروزی مباهله افتخار تسنن و تشیع است و خود عامل وحدتشان، زیرا که پیامبر(ص) به علی‌(ع) و دخترش و حسنین عشق می‌ورزیده است.
حجت‌الاسلام دلیر گفت: افتخار مباهله هم برای تشیع و هم تسنن است زیرا مکتب حق اسلام در برابر مسیحیان پیروز شد، و ما باید همه از مکارم اخلاقی پیامبر(ص) درس بگیریم و درزندگی روزمره خویش بکار بگیریم.

*قم فردا
انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.