روایتی از آداب عزاداری محرم در میاندوآب
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰۲
شناسه : 295519
8
شور و حال حسینی کوچه و بازارها را فراگرفته و این را می توان از علم ها و بیرق های برافراشته توسط مردم در جای جای شهر مشاهده کرد.
پ
پ

به گزارش زرین خبر، محرمی دیگر از راه رسید و همه جا را شور حسینی فرا گرفت و در همه نقاط شهر و روستاها علم ها و بیرق های سیاه رنگ برافراشته شده اند که نشان از فرارسیدن ماه عزا و ماتم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان دارد.

در اقصی نقاط دنیا و کشور عزیزمان ایران، محشری برپاست و مردم خود را آماده کرده اند تا عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند.

در میاندوآب هم شور و حال حسینی کوچه و بازارها را فراگرفته و این را می توان از علم ها و بیرق های برافراشته توسط مردم در جای جای شهر مشاهده کرد.

اعلان عزای حسینی چند روز مانده به محرم

برپایی هیئت های عزاداری در طول سال در منازل و تکایا در غیر از ماه های محرم و صفر نیز برگزار می شود اما روزهای پایانی ذی الحجه، برپایی این هیئت ها شکوه و جلوه دیگری به خود می گیرد و مجالسی تحت عنوان اعلان عزای حسینی برگزار می شود.

البته چند سالی هم هست که در میاندوآب رسم شده تا با آیین طشت گذاری به استقبال محرم بروند و در این رسم مردم با مراسم طشت گذاری و با یاد سقای کربلا به استقبال ماه محرم می روند.

اما امسال برای دومین سال پیاپی این مراسمات به دلیل شیوع ویروس کرونا، متفاوت تر از همیشه برگزار می شود و بیشتر این مراسمات به فضای باز انتقال یافته اند؛ اما علی رغم این موضوع باز هم می توان شور و شعور حسینی را در همه جا مشاهده کرد.

علم بندی

علم بندی آئینی است که در سومین روز از محرم برگزار شده و هیئت های عزاداری در نقاط مختلف شهر و در میادین علم هایی بزرگ را به نشان علم علمدار کربلا به اهتزار در می آورند.

این مراسم با استقبال گسترده و با شکوه مردم برگزار می شود، در واقع  آغاز مراسمات عزاداری و حضور دسته جات عزاداری در خیابان ها است که از همان روز وشب دسته جات عزاداری در خیابان ها حاضر شده وپس از سینه زنی وزنجیرزنی در یکی از مساجد وحسینیه های شهر حاضر شده ودر آنجا به سینه زنی وسوگواری می پردازند.

آئین علم بندی سال گذشته و امسال نیز به دلیل شیوع کرونا بدون حضور مردم برگزار می شود.

نذری دادن 

در ایام محرم به ویژه در دهه اول در مساجد و حسینیه ها سفره حضرت سیدالشهدا (ع) پهن شده و مردم به اطعام از این سفره مبارک می پردازند.

اکثر غذاهای طبخ شده آبگوشت یا برنج است که با خورشت های مختلفی جهت پذیرایی از عزاداران حاضر می شود.

مراسم شیرخوارگان حسینی

مراسم شیرخوارگان حسینی، که همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می شود، مراسمی است که به یاد طفل شش ماهه کربلا برگزار می شود.

در این آئین مادران کودکان شش ماهه خود را به یاد شیرخوار دشت کربلا به مصلی ها ،حسینیه ها،مساجد وامامزاده ها برده و در این مراسم شرکت کرده و در مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع)و یارانش می گریند.

مراسم شیرخوارگان حسینی با استقبال گسترده مردم مواجه می شود اما در  دو سال گذشته این مراسم نیز تحت تاثیر شیوع کرونا بوده و به صورت نمادین از صدا و سیما پخش می شود.

قربانی کردن

ذبح و قربانی کردن دام در مقابل دسته های زنجیرزنی و سینه زنی، پخش غذا و شیر و شربت و شله زرد، بستن پارچه بر علم های دسته های عزاداری و دادن خون به بیماران نیازمند به جای قمه زنی از دیگر احسان ها و نذرهای ستوده در ایام سوگ حسین بن علی(ع) است.

حضور بر سر مزار شهدا و قبرستان ها

دسته های مختلف عزاداری میاندوآب طبق روال هر سال و با سبک و شیوه سنتی با یک نظم  خاص در بعد از ظهر روز تاسوعای حسینی در مزارشهدا حاضرشده وبه سوگواری می پردازند.

مرثیه ها و نوحه های خوانده شده در دسته جات عزاداری به زبان ترکی آذربایجانی و با همان لحن و سبک قدیمی است و دراین بین برخی از دسته جات عزاداری با تجمع در یک مکان خاصی شروع به روضه خوانی ومرثیه سرایی می کنند.

حضور در منزل تازه درگذشتگان

خانه درگذشتگان، خانه بیماران، گلزار شهدا و قبرستان ها از دیگر محل هایی است که دسته های عزاداری در آن حضور می یابند.

پوشیدن لباس سیاه تا روز اربعین حسینی ادامه می یابد و برخی دستارهای سیاه بسته شده به سرشان را نیز تا اربعین حسینی نگه می دارند.

شبیه خوانی

شبیه خوانی و مراسم تعزیه یکی از رسومات مردم میاندوآب در روز عاشورا و در ماتم پسر فاطمه(س)است که در این شهر و روستاهای تابعه آن برگزار می شود.

در این مراسم برخی از وقایع واقعه عاشورا، در عزای امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا، شبیه خوانی می شود.

اما در این میان ویروس منحوس کرونا که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده، در آخرین مورد در ایام محرم و دهه اول این ماه که ماه حزن و اندوه و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش است، سبب تغییر نوع عزاداری ها شده است و محرم امسال نیز با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، رنگ و بوی دیگری خواهد داشت و  عزاداری ها در دهه اول محرم همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرده، برگزار می شود.

باید گفت عزاداری و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسمات ماه محرم الحرام نیست بلکه این عزاداری ها، اهداف بزرگی مانند تقویت روح استکبار ستیزی، بصیرت افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم (ع) به عنوان الگو مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی و… را نیز دارد که بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را می‌توان بر طرف کرد.

امسال نیز مردم عزادار ایران اسلامی تحت رعایت دستوالعمل بهداشتی ابلاغیه ستاد ملی مبارزه باکرونا مراسمات عزاداری خود راباشکوه تر برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.